10 sekunders VW med sugmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Uppdateringar för 2009:1
Toppar!!! Alla som trimmat sugmotorer vet att det mesta finns i topparna. Där är flaskhalsen! Den som fixar allt när det gäller toppar för mig är JPM i Helsingborg. Han är en erkänt duktig sugmotorkille som bla har varit motoransvarig för Koenigseggs Racesatsning CCGT för FIA GT1.
Topparna är hans egen design och gjutning.

Topparna är skickade till JPM för uppdatering enligt dom senaste rönen. JPM har under hösten gjort precis som Pro Stock, F1 osv, byggt en encylindrig motor som bara ska användas till utveckling.
Fördelen är att det går så fort att justera och testa. 4 cylindrar tar inte 4 gånger så lång tid, det tar 8 gånger så lång tid! Alla kanaler måste se exakt likadana ut.
Enligt honom kan han demontera toppen, göra en justering och bromsa på en timme! Över 40 justeringar på kanalen på hans egen racemotor har gjorts den senaste två månaderna och resultaten har varit över förväntan. +6 kW på en cylinder på en motor som hade nästan 130 hästar per liter innan. Här pratar vi alltså om en 1915 cc luftkyld typ1 motor med två ventiler per cylinder!

Mina toppar är väldigt lik JPM's egna och förhoppningsvis kommer en hel del att gagna mina toppar. Samtidigt som justeringen ska även kompet höjas något, men jag ska fortfarande köra på blyfri 98.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

sleeper pv skrev:som Roman säger så är vi alltså arbetskamrater. Det är faktiskt några rätt fräna byggen som några av oss arbetspolare åstadkommit. Anders VW, Lasses turbo hayabusa ( x 2, bygger en till åt sin son... ), Min turbo opel, turbo motorcykel ( yamaha ) och nu turbobåten, Cristians turbo camaro. Sedan har vi en arbetskamrat som heter Daniel, hans projekt är så tokigt men helfränt att jag för tillfället inte törs skriva ngt, Roman kanske vill avslöja?

RoggaH: Jag behöver åxå ett sprut,mängdrabatt???? :hihi:

Måste tillägga en grej till som Roman nämnt litegrann. Lasse som gjort massor av bearbetningen på Romans motor är en ruskigt duktig yrkesman som ställt upp mkt för oss med bearbetning i CNC fräsen. En pedant som inte genar ngn stans, perfektion är hans måtto!!!! Tack för all hjälp Lasse :thumbright: ( sry Roman om jag kluddar i din tråd )
Lasse är grym att jobba med! :) Ibland blir man nästan irriterad på hans perfektionism, säger man 1 mm för allt mellan 1-3 är OK så står han där med mikrometern och måttar in det til 1,000.

Lasses grabbs hayabusatråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190372

Daniel har ett projekt som är.... Vilt???
BMW 7 serie med M5 snurra och herrejösseseffekt, mittmotor, plasttak och jag vet inte allt!

Kristian är mästaren att koka soppa på en spik med sin Turbocamaro. Nästan allt han gör på bilen byggs med minibudget. Han gör allt själv och han är den enda som jag känner som gjutit egna alufälgar, byggt bilsteroslutsteg, byggt egen remdriven kompressor osv.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Roman skrev:Uppdateringar för 2009:1
Toppar!!! Alla som trimmat sugmotorer vet att det mesta finns i topparna. Där är flaskhalsen! Den som fixar allt när det gäller toppar för mig är JPM i Helsingborg. Han är en erkänt duktig sugmotorkille som bla har varit motoransvarig för Koenigseggs Racesatsning CCGT för FIA GT1.

Topparna är skickade till JPM för uppdatering enligt dom senaste rönen. JPM har under hösten gjort precis som Pro Stock, F1 osv, byggt en encylindrig motor som bara ska användas till utveckling.
Fördelen är att det går så fort att justera och testa. 4 cylindrar tar inte 4 gånger så lång tid, det tar 8 gånger så lång tid! Alla kanaler måste se exakt likadana ut.
Enligt honom kan han demontera toppen, göra en justering och bromsa på en timme! Över 40 justeringar på kanalen på hans egen racemotor har gjorts den senaste två månaderna och resultaten har varit över förväntan. +6 kW på en cylinder på en motor som hade nästan 130 hästar per liter innan. Här pratar vi alltså om en 1915 cc luftkyld typ1 motor med två ventiler per cylinder!

Mina toppar är väldigt lik JPM's egna och förhoppningsvis kommer en hel del att gagna mina toppar. Samtidigt som justeringen ska även kompet höjas något, men jag ska fortfarande köra på blyfri 98.

väldigt kunnig och trevlig man johannes... :thumbright:

han har alltid en massa bra tips när man kört fast. det som är så kul med just jpm är att folk verkar valfärda dit från alla möjliga ställen från hela norra europa för att ta del av hans justeringar och produkter, väldigt seriös och duktig kille.

han är alltid lika imponerad när vi släpar dit våra rosthögar som läker lite varstans och vill bromsa i hans rullar ha ha :hihi:

Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Uppdatering 2009:2
Vaakumpump
Vad ska man med en sån till? Jag har ju passerat 40 och den börjar mjukna... Fel, Fel Fel!
Under kolven så har vi lika mycket lyft som rör sig under kolven som motorvolymen. Om vi tänker oss att vi har en 2.8 liters morot som roterar i 8500 varv som i mitt fall så blir det nästan 100 liter per sekund och cylinder som ska flåsa fram och tillbaks. Luften har dessutom högre tryck och densitet än omgivande luft eftersom du både har blow by från kolvringarna och en oljedimma. Detta kräver naturligtvis effekt och man får ofta ett visst tryck i vevhuset.
Man kan då antingen evakuera övertrycket med en evakueringsventil till vevhuset mha en ventil på avgaset. Tyvärr ger det haltaskig koll på vacuumet.
Metod två är att ha en rem eller eldriven vaacumpump.
Eldriven är det senaste och hetaste nu inom Pro Stock, men tyvärr är det i dyraste laget än. Man har helt enkelt ett 24 volts batteri till sladdlös rondell eller liknade och det är helt OK till dom få sekunder som en prostock behöver undertryck.
Remdriven är det klassiska och det är vad jag har införskaffat. Jag har en modell som egentligen är designad som en pump till Prostock MC. Nu räcker den upp till ca 300 cui vanlig bil så det finns marginal. Den är väldigt liten och kräver låg effekt för att driva.

Hur mycket effekt kan då en pump ge?
Det beror naturligtvis på vilken motor man hänger den på. Ofta har man low tension eller till och med Ultra low tension ringar och då ger det mer.
I VW sammahang brukar man prata om upp till 18 hästar!!!

Här är en bild på min, den är ungefär hälften så stor som en Moroso som tidigare har varit det vanligaste fabrikatet. Vikten är ca 1 kg.
Bild

Man brukar nöja sig med 14-16 in hg (tum kvicksilverpelare, jänkare och deras mått...), dvs ca 0.5 bar undertryck. Under det börjar det hända mysko saker. Kolvbultarna kan sugas torra och pumpförlusterna kan överstiga effektökningen. I Pro Stock har man pratat om effektökningar vid vaacum ända ner till 24-25 in hg.
Senast redigerad av Roman den tor dec 25, 2008 9:54 pm, redigerad totalt 5 gång.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Mattias J skrev:
väldigt kunnig och trevlig man johannes... :thumbright:

han har alltid en massa bra tips när man kört fast. det som är så kul med just jpm är att folk verkar valfärda dit från alla möjliga ställen från hela norra europa för att ta del av hans justeringar och produkter, väldigt seriös och duktig kille.

han är alltid lika imponerad när vi släpar dit våra rosthögar som läker lite varstans och vill bromsa i hans rullar ha ha :hihi:

Mvh Mattias
Norra europa räcker inte. En av hans största kunder finns i Grekland och han har levererat en hel del grejer till USA! Det finns inte mycket som han har svar på och kan han inte det så tar han reda på det.

Länk finns här:
http://www.jpmotorsport.se/
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

det är lite synd att han inte har en större mer informativ hemsida bara, den har sett likadan ut sen har fick upp den :?

men sen iofs har han säkert annat att tänka på än sin hemsida, han har att göra så det räcker och blir över.

angående vaccumpumpen så tror jag att det är en ganska viktig del i just sugmotorer, man vill ju inte gärna att kolvarna ska arbeta mot ett motstånd varje gång dom ska ner och vända utan man vill ju nästan att dom ska få hjälp ner av ett vacucm. om inte ett vaccum så åtminstonde neutralt tryck, absolut inte ett övertryck

att det skulle ge 18hk på en riktigt vass sugmotor tvivlar jag inte en sekund på.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Roman skrev:Uppdateringar för 2009:1

Hej, jag och Knuts har en 3 liters Pinto på G, kanske du kollat i tråden, hoppas vi får köra ikapp nån dag i framtiden? :thumbright:

En liten fråga.

På 2.8 liters motron vid vilket varvtal är max effekten och vad är insugskanalens minsta area (är det där ni mätt 310fps). Insugsventilen var 51 mm men vad var lyftet på ventilen med spel, 17mm?

/Andre'
power
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Uppdatering 2009:3
Insprutning
Med en boxermotor och sugis fungerar det inte med en plenum kammare och en enda stor förgasare som ex V8-killarna kör. Insugskanalerna blir helt enkelt för långa för att ge en bra avstämmning. Man måste alltså ha en förgasarhals per cylinder.

Då återstår två alternativ:
1: Förgasare.
Been there done that. Det finns två alternativ som är tillräckligt stora om man funderar på effekter över 300 häst:
Gene Berg 58 och Geers Terminator.
Jag hade Gene Berg 52, 58:an lillebror 2006. Den var en rätt hygglig förgasare som inte var alltför svårjusterad. Däremot är dom väldigt dyra, kring 2500 dollar för en uppsättning och det är inte ens säkert att dom kan skruva ihop ett par även om du viftar med en dollarbunt. Gene Berg jobbar i egen takt utan tanke på vad kunderna egentligen vill ha

Året därpå skaffade jag Terminators. Sjuuuuukt stora förgasare som är helt omöjliga att justera om man inte har doktorerat på förgasare. Dom går bra på tomgång men är döda mellan 1500 och 4000, även på en 2.8 liters motor. När vi bromsade hos JPM så var vi tungen att ringa två experter i USA, bara för att få den att gå skapligt. Bestyckningen var så stor att det inte fanns lågfartsmunstycken att tillgå någonstans utan man måste tillverka egna.

Lägg till problem med flottörnivå osv och det känns som om inprutning blir en bättre lösning.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

norrback skrev:
Hej, jag och Knuts har en 3 liters Pinto på G, kanske du kollat i tråden, hoppas vi får köra ikapp nån dag i framtiden? :thumbright:

En liten fråga.

På 2.8 liters motron vid vilket varvtal är max effekten och vad är insugskanalens minsta area (är det där ni mätt 310fps). Insugsventilen var 51 mm men vad var lyftet på ventilen med spel, 17mm?

/Andre'
Hej,
På VW kör man med ventilspel 0 med kall motor. Det ökar när motorn blir varm och man mäter aldrig med varm motor. Lyftet ska vara 17.00 mm

JPM kör med formeln RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke och min motor är avstämd för 7500 rpm.

Hastigheten är mätt mitt i insuget, inte vid minsta kanalarean.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

Uppdatering 2009:3
Insprut!
Här börjar det bli lite experimentellt!
Dom stora förgasarna som finns på marknaden är egentligen byggda för V8 med stort avstånd mellan insugskanalerna. En VW har tätt emellan.
Man får alltså göra en kraftig böj på insugskanalen för att dra ihop dom.
JPM tog därför fram ett spjällhus med tätt mellan kanalerna. Inte nog med det, han gjorde dom som ett rullspjällhus. Bilder finns på JPM:s hemsida. Prislappen är tyvärr som som en HEL dagslön för en bankchef och dessutom är dom i minsta laget för en maskin som min.
Man tager vad man haver sa Kajsa Varg och jag började skissa på ett eget spjällhus. Förebilden är JPM's, men med ett vanligt spjäll. Nästan i alla fall. Nu är det så att min insugskanal är oval-fyrkantig. För att inte styra om flödet för många gånger så görs spjället också ovalt.

Arean motsvade 56 mm runt spjällhus. När dom var klara så pratade jag med JPM och han hade sett stora effektökningar med ökad spjällarea på sin maskin så när dom var nästan helt klara var det bara att göra om. Nu står det ett par med 60 mm area på skrivbordet, men bilder lägger jag inte ut förrän dom blir helt klara.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Vilket fränt bygge :thumbright:
Blir mycket intressant att läsa fortsättningen.

Är det inte bättre material i det nya blocket mot de gamla?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Roman skrev:

JPM kör med formeln RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke och min motor är avstämd för 7500 rpm.

Det blir en area som motsvarar ett 45mm runt hål, gav motorn max effekten, altså 286hk vid 7500rpm?

Blir spjällhuset typ rullspjäll eller slidspjäll eller vanligt spjäll?

Du har en riktigt grym bil på gång, om du kapar 0.6 sek på tiden kör du ifrån Jyränkö, du känner ju han, (2.7 liter 310hk 10.407/196 )här från muminlandet också ;)

mvh. Andre'
power
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

j björk skrev:Vilket fränt bygge :thumbright:
Blir mycket intressant att läsa fortsättningen.

Är det inte bättre material i det nya blocket mot de gamla?
Aluminium är starkare än magnesuim, men det är sandgjutet. Orginalblocket är pressgjutit vilket är bättre. Lite starkare är det nog, men tyvärr är det ca 12 kilo tyngre.
Roman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Roman »

norrback skrev:
Roman skrev:

Det blir en area som motsvarar ett 45mm runt hål, gav motorn max effekten, altså 286hk vid 7500rpm?

Blir spjällhuset typ rullspjäll eller slidspjäll eller vanligt spjäll?

Du har en riktigt grym bil på gång, om du kapar 0.6 sek på tiden kör du ifrån Jyränkö, du känner ju han, (2.7 liter 310hk 10.407/196 )här från muminlandet också ;)

mvh. Andre'
286 vid 7450 om jag minns rätt. Troligtvis hade kammen börjat gå ner redan då och därför saknades en del hästar.

Det blir ett vanligt spjäll, men jag ska ta ner axeln till riktigt smal och den sitter bara på ena sidan spjället.

Jussi känner jag, en mycket trevlig kille! Vi brukar prata då och då. Han och jag har samma slutfart och det tyder på att jag bör kunna köra samma tider då min 60-fot sjunker och motorn går som den ska.
2006 med gamla motorn körde jag 1.50 60-fot och med nya körde jag 1.55 beroende på en slirande koppling och alldeles för smala däck.
Jag borde kunna köra som Juhani, strax över 1.4 och bara där ska det finnas ca 0.3 sekunder på min tid.
Jag och Jussi var krigade om vem som satte första 10:an i europa och jag hann först!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

är det Jussi som har den gröna typ1:an med pautermotor som
körde på vw-träffen i gardermoen?

/F
Skriv svar