Sida 4 av 57

Postat: tis apr 06, 2010 9:51 am
av Tommy Luhr
Du skulle ha ringt då kunde du fått en köpp :)

Skall genast lägga ut nummret i texten under här.

Kan ju passa på att visa lite bilder, toppar som vanligt.

En Backcut ventil lägger jag med också, en del som funderar på vad det är.

Kolla noga nu ser ni att det är två vinklar på ventilen.
Ena vinkeln är std 45 gradarn som tätar i sätet, strax efter ligger den en sk "backcut" på 30 grader
Bild

530 gattopp:
Bild
Bild
Bild

En fin 531 med 46 och 38mm ventiler
Bild

Postat: tis apr 06, 2010 10:42 am
av David Herbertsson
Det ser bra ut, men en fråga bara... Hur är det med att fimpa styrningarna igentligen? Hållbarhetsmässigt och hur gör man det rent praktiskt? Kapar av, slipar ner dom eller vad?

/David

Postat: tis apr 06, 2010 11:17 am
av Dennis Öhman
David Herbertsson skrev:Det ser bra ut, men en fråga bara... Hur är det med att fimpa styrningarna igentligen? Hållbarhetsmässigt och hur gör man det rent praktiskt? Kapar av, slipar ner dom eller vad?

/David
Jag brukar slipa bort dom, har inte sett någon kapa dom..

Postat: tis apr 06, 2010 12:30 pm
av Tommy Luhr
David Herbertsson skrev:Det ser bra ut, men en fråga bara... Hur är det med att fimpa styrningarna igentligen? Hållbarhetsmässigt och hur gör man det rent praktiskt? Kapar av, slipar ner dom eller vad?

/David
Det Blir markant skillnad på en 530 om du tar styrningen med taket.
Inget som påverkar hållbarheten.

Men man skall ha i åtanke att när man modifierar och gör om topplock och ventilsystem så sätts grejerna på hårdare prov än när motorn är std.
Konternuerlig service krävs och kontroll.

Men med denna lilla modifieringen behöver man inte vara särskillt orolig.

Postat: tis apr 06, 2010 12:53 pm
av David Herbertsson
Tommy Luhr skrev:
David Herbertsson skrev:Det ser bra ut, men en fråga bara... Hur är det med att fimpa styrningarna igentligen? Hållbarhetsmässigt och hur gör man det rent praktiskt? Kapar av, slipar ner dom eller vad?

/David
Det Blir markant skillnad på en 530 om du tar styrningen med taket.
Inget som påverkar hållbarheten.

Men man skall ha i åtanke att när man modifierar och gör om topplock och ventilsystem så sätts grejerna på hårdare prov än när motorn är std.
Konternuerlig service krävs och kontroll.

Men med denna lilla modifieringen behöver man inte vara särskillt orolig.
Okej. Jag håller nämligen på och portar ett par chevrolet toppar och jag funderar på om jag kanske skulle slipa ner styrningarna helt på den?
Dom sitter ju liksom ivägen. :lol:

/David

Postat: tis apr 06, 2010 1:34 pm
av Tommy Luhr
hur mycket vill du ta bort och hur lång är ytan som är kvar sen som ventilen styr i?
Tänk på att en stötstångsmotor får mera snedbelsastning på ventilerna än en direkt tryckande får.
Kan vara smart att ha skapligt långa styrningar och förhållande fräscha sådana.

Postat: ons apr 07, 2010 10:39 am
av David Herbertsson
Tommy Luhr skrev:hur mycket vill du ta bort och hur lång är ytan som är kvar sen som ventilen styr i?
Tänk på att en stötstångsmotor får mera snedbelsastning på ventilerna än en direkt tryckande får.
Kan vara smart att ha skapligt långa styrningar och förhållande fräscha sådana.
Jag ska kolla det nästa gång jag är i garaget. Kanske är lika bra att ha dom kvar pga. snedbelastningen.

/David

Postat: tis apr 13, 2010 9:08 am
av Tommy Luhr
uppdaterar med lite värdelösa mobilkamerabilder.
Från och med nu skall jag aldrig mer lägga upp sådana sunkiga bilder!
Men en sista gång blir det!

En klassiskt gattopp med mira säten och slipade ventiler och portade kanaler
Bild
Bild
Bild
Bild

En folkracetopp som jag körde fram igår
Bild
Bild

Folkracetopparna lägger jag inte ner lika mycket krut på ytfinischen, det är ingen idé för dom att betala för det då dom bara vill ha billiga toppar.


Sen lite arbete som är gjort och några påväg in.
Bild
Bild

Är riktigt kul att köra fram toppar.
Skall bygga klart flödesbänken nu inom närmaste veckan, skall ta fram en fin topp som skall cnc-köras fram senare

Postat: tis apr 13, 2010 3:47 pm
av G.Nauta
Riktigt skoj att du börjar få snurr på verksamheten :thumbright:
Alltid kul att kolla dina uppdateringar!

Postat: tis apr 13, 2010 3:52 pm
av Jens Gustavsson
har du flödestestat nåra av de topparna?

det är tyvär lätt att få turbulens i båda de topparna på höga lyft och det krävs oftast många timmars experimenterande innan man förstår hur de fungerar.

vist hadde du en flödes bänk på gång?

fin värksta och kul att du jobbar med toppar nu också det behövs då det finns många som trimmar sånna motorer :thumbright:

Postat: tis apr 13, 2010 6:22 pm
av Tommy Luhr
Tackar :)

Jens, hann inte ringa dig idag, fullt upp.
Slår en signal imorgon.

Nej 8v topparna har jag inte flödat faktiskt, bara bromspapper på det jag gjort.

Men det kommer värre varianter av dom alldeles snart.
Jo flödesbänken är startad och skall snart tas i drift.

Skall lägga ut bilder på verkstan med snart när det är nått att visa.
Mest dragracing bilar och vanlig mekplats för en bil nu.

Postat: tis maj 11, 2010 11:42 pm
av JAStenseth
Kul at du holder på med trimning! Fin verkstad også, hadde vore kul och komma å titte noen dag. Bor i Skotterud like innenfor Charlottenberg:)
Kansje du kunne sett litt på min 240 turbo..

Postat: tis maj 18, 2010 3:21 pm
av Tommy Luhr
Bara att komma förbi och titta!

Det står inte still i verkstaden..

Men lovade att inte lägga upp mer mobilbilder.

Skall slänga upp bilder nu så fort jag hämtat ut kortläsaren till kameran (sdhc)

Skall börja med en nyhet med:)

mer info kommer troligen imorgon :)

Postat: tor jun 03, 2010 11:56 pm
av JAStenseth
Da har jeg portet opp WG hølet i turbon, så nå funker det kanon! har 0,6 i grundtryck nå og holder seg der hele veien!

Skal gjøre om vevhusventialsjon imarra, få opp grundtrycket til rundt 0,8 bar, så skulle jeg hatt bilen i bromsbänken men det virker å være stor trafik på den fronten om dagen. Tenkte høre med Halvarsson om han hadde tid noen dag.

Takk før tips, og att du tok deg tid til å titte på volvon!..

Postat: mån jun 21, 2010 2:53 pm
av Tommy Luhr
JAStenseth skrev:Da har jeg portet opp WG hølet i turbon, så nå funker det kanon! har 0,6 i grundtryck nå og holder seg der hele veien!

Skal gjøre om vevhusventialsjon imarra, få opp grundtrycket til rundt 0,8 bar, så skulle jeg hatt bilen i bromsbänken men det virker å være stor trafik på den fronten om dagen. Tenkte høre med Halvarsson om han hadde tid noen dag.

Takk før tips, og att du tok deg tid til å titte på volvon!..
Det var trevligt att höra att du blev av med skenladdet.
Halvarsson brukar ha en hel del att göra så här års men din bil tror jag är snabb att mappa så det löser han säkert.