Is-sm (strömsund) och morjärv/överkalix

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

4-1 eller 421? Tror den där motorn hade flåsat bättre på högre varv med 4-1. Min erfarenhet av sugmotor grenrör har varit att 4-2-1 har varit bättre respons över hela registret. Däremot har i mina tester 4-1 gett mer krut på höga mellan registret och högvarv.. Och det kan vara mycke mer i endel fall.. Jag skulle tro på 4-1 oxå pga 2,5liter.. Den måste få varva för att ligga i effektbandet.
Däremot så har en en bit kvar till 3liters EVO motorerna som sitter i var och varannan bil om inte det är en BMW 6a eller volvo Turbo :roll:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska testa båda sorterna, jag bygger ett 4-1 som jag skulle vilja ha det men tiden räcker inte till att bygga ett jätte avanserat men rätt längd och dim (enligt mina beräkningar) och en vättig vanlig colektor blir det sen ska vi prova Timos motors värsta rör också och gämföra vilket som blev bäst.

enligt graham bells nyaste bok så ska ett 4-2-1 va bäst under 9000rpm på en fyra och det ligger det nog nått i men då är det inget "vanligt" 4-2-1 man köper för 2000kr heller.

jag och peter L har byggt en gig också så skulle mitt rör fungera bra så kan vi bygga fler.

men jag bygger igenteligen inga rör som ska va bäst på alla motorer som många andra tilvärkare jag försöker bygga det som är bäst till den shafför, bil, tävligs form som det ska användas till, därför byggdes gigen så att man kan ändra längd och dim och även om man ska ha 4-2-1 eller 4-1.

jag har lite praktiska erfarenheter i sugmotor värden ännu men tilsammans med kjell har jag lärt mig mycket och jag tror jag har hjälpt kjell med en del också.

och sista är inte tagit ur den gamla 2.5L 405 topp motorn än än fast den på papperet ska va chans lös mot 320hk 3.0L EVO motorerna så kämmpar den på rätt bra än.

mer info om nya grenröret här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255

Bild
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Såg ganska annorlunda ut mot ALLA andra på marknaden. På alla andra går ju alltid 2an o 3an utanför 1an o 4an såattsäga.. Vilken dimension är det jämnfört med det tidigare? Kjell pratade om att åka o bänka bilen nå.. Testa grenrören i praktiken där.. Ett sugmotor grenrör ska egentligen vara ganska bra beräknat pga avgaspulserna Dom vandrar ju fram o tebax. Har själv varit med o testat grenrör förut häruppe. Och har men en motor vi tar tex en 2400 uniflo 4topp med weber 50or. Uniflo 3kam osv. Den har oftast bara gått bra med 1grenrör, och på marknaden finns säkert 13-14olika att testa.. Har varit svårt att hitta ett som motorn trivs med ibland. Men då har man ju inte finlira som dej med pipemax o byggt själv..
Dänniz 073-8447664
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

De flesta har väl valt att dra 2 & 3:ans rör utanför för att de två cylindrarna går varmast (iaf på icke crossflow)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dennis Öhman skrev:Såg ganska annorlunda ut mot ALLA andra på marknaden. På alla andra går ju alltid 2an o 3an utanför 1an o 4an såattsäga.. Vilken dimension är det jämnfört med det tidigare? Kjell pratade om att åka o bänka bilen nå.. Testa grenrören i praktiken där.. Ett sugmotor grenrör ska egentligen vara ganska bra beräknat pga avgaspulserna Dom vandrar ju fram o tebax. Har själv varit med o testat grenrör förut häruppe. Och har men en motor vi tar tex en 2400 uniflo 4topp med weber 50or. Uniflo 3kam osv. Den har oftast bara gått bra med 1grenrör, och på marknaden finns säkert 13-14olika att testa.. Har varit svårt att hitta ett som motorn trivs med ibland. Men då har man ju inte finlira som dej med pipemax o byggt själv..
jag svarar iden andra tråden
Gregerr
För mycket laddtryck

Inlägg av Gregerr »

Vart köper man kortnabb, och vad kostar dom????
Jag tänkte ev. ha på Superkarten, men det kanske är overkill!!??
    Användarvisningsbild
    HaLinG
    Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Det finns nåra som bygger sånna däck men långnabb kostar iaf 26kr st
    ca 600 behövs på bil
    Mitsubishi Evo IV
    HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
    Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
    Simon Hahlin

Bild
    Användarvisningsbild
    super7
    Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Gregerr skrev:Vart köper man kortnabb
    Ring Gunnar L 090-124486

//Nisse
    stong
    Ganska mycket laddtryck

Inlägg av stong »

Gregerr skrev:Vart köper man kortnabb
    Biltek i Morjärv (kalix kommun) sysslar mycket med isdäck. Om jag minns rätt så har de tagit fram någon egen sorts kortnabb.
    http://www.biltek.se
    Skriv svar