Sida 4 av 6
Postat: tor nov 05, 2009 10:32 pm
av Ante Karlsson
Hej!
Har varit i volvotrimmar branschen i närmare 15 år nu. Och vet att redan när man började fanns det färdiga lösningar på detta "problem".
Är som Jens skriver ,och är inga som helst problem att bygga.
Sålänge man håller sig på lägre effekter så behövs absolut inga avancerade lösningar. Är när cylinderväggar börjar flexa som man kan få intressanta fenomen
Ett omoddat block med bra kylning och runda lopp,rätt ringgap brukar sällan ge någon direkt vevhusventilation under ca 700hk/900nm. Sett motorer med orginal flamfälla samt en extra slang i fördelarhålet som inte skvätt ur sig någon olja alls,på effekter en bit över 500hk.
Min åsikt!
Mvh Ante
Postat: tor nov 05, 2009 11:48 pm
av Toffe
hur kan blocket flexa om de e betong i blocket?Tror de handlar om G-krafter och ökat varvtal. kolvhastigheten lär ju även skapa ett övertryck under kolven då den e på väg ner och vid 8000rpm bör de bli mer än orig?
På turbomodellen suger dessutom dem ju ur vevhuset med hjälp av respiratorn.eftersom dem flästa väljer bort det på dina race motorer så tror ja de vålar problem!
ja gjorde komp prov på min bil idag och de e precis samma som när den kollades efter bromsning,därimot skulle ett leakdown test vara att föredra kanske?
Jag håller på att plocka ner min bil nu och kan ta lite bilder på delarna ja har på min bil.
Jag ar klippt min orig slang som går ner i blocket underoljenivån!Sedan öppnat upp i fördelarhållet! med ganska grova slangar till ett kärl med ordetliga filer så funkar de fint.
Bilder tas under helgen och postas snarast.
Postat: fre nov 06, 2009 9:17 am
av j björk
Håller med dig Ante, jag har själv upplevt en ganska tydlig gräns när det började bli problem.
För mig var det ungefär samtidigt som jag bottnade 1000cc spridare på bensin.
Och jag har för mig att skillnaden inte var mer än ett par hekto i ladd mellan att det inte kom någon olja på en fullgasrepa mot att set blev en skaplig skvätt.
Toffe, skapar turbon undertryck har du för täppt filter.
När 2 kolvar går neråt så går 2 uppåt.
Utan läckage skulle man inte behöva någon ventilation i princip.
Skulle räcka med en liten hatt som på en växellåda eller bakaxel.
Postat: fre nov 06, 2009 11:59 am
av Toffe
j björk skrev:Håller med dig Ante, jag har själv upplevt en ganska tydlig gräns när det började bli problem.
För mig var det ungefär samtidigt som jag bottnade 1000cc spridare på bensin.
Och jag har för mig att skillnaden inte var mer än ett par hekto i ladd mellan att det inte kom någon olja på en fullgasrepa mot att set blev en skaplig skvätt.
Toffe, skapar turbon undertryck har du för täppt filter.
När 2 kolvar går neråt så går 2 uppåt.
Utan läckage skulle man inte behöva någon ventilation i princip.
Skulle räcka med en liten hatt som på en växellåda eller bakaxel.
De märkliga ja upplevt de som är att min bil gick från att skjuta ut oljestickan och pissa olja överallt, till att funka skitfint med ingen olja alls.
Hela tiden samma komp, trodde garanterat de va slut med den.
Jag har inte ändrat nått kring effekten, bara byggt om ventilation.Har en kompis som hade samma problem i sin bil, den med betong,nyborrad mm och med yttersta preison ihop monterad ( om ja känner han rätt) 1000hk b230
På bromsningen kom de inte olja, första starten så fyllde han sitt kärl, uppskattat 0.4l stort i en burnout. samma sak där, komp prov som inte vissade nått ! hem och bydde om med samma saker som i min bil. problemet borta, samma effekt samma DC på spriddare etc.
Därför tror ja inte på att de e blocket som endast flexar, isf skall det flexa pga av övertrycket i vevhuset som inte kan ventileras, eftersom de e den markanta skillnaden....
Kan du förklara det med?
Mvh
Postat: fre nov 06, 2009 12:20 pm
av Jens Gustavsson
här är en bild på mitt och gustavs system
effter en kvälls upprepade och långa pull i bänken viserligen på låga tryck än så finns det bara nåra droppar rent kondens vatten när man öppnar botten kulventilen

trots att den motorn ligger på mellan 15-25% leakdown i ringarna.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=225
Postat: sön jan 10, 2010 7:21 pm
av redheat
passar oljefällan ( orginalet på motorn ) från B230 på en B21 ?? och är den bättre
Postat: tor feb 25, 2010 10:19 pm
av 940 turbomannen
Toffe: En fråga bara.. varför klippte du org. gummi slangen till vevhusventen som i vanliga fall går ner under oljeninvåni tråget?
Vill gärna ha bra svar och förklaring på varför?
håller nämligen på med min motorn nu och vet inte hur ja ska göra, klippa av slangen eller ej? och hur långt?
mvh
Postat: fre feb 26, 2010 8:51 pm
av Toffe
940 turbomannen skrev:Vill gärna ha bra svar och förklaring på varför?
Tjena.
Vi klippte slangen pga av att den hamnar under oljenivån, Alltså inte en ventilarande slang utan kvävd om ja utrycker mig så!
Vi klippte den för att få mer area i blocket som kan ventilera!
Kompisen svarva även en fin mojäng med en oljefälla i till fördelarhålet!
Ja kan säga min motor va hopplös innan, likaså hans.
Funka klockrent efter detta hela säsongen

Postat: sön feb 28, 2010 9:44 am
av janni_ruda
och den slangen är inte till för oljan som kommer i flamfällan? så den kan rinna tillbaka?
Postat: sön feb 28, 2010 10:06 am
av j björk
janni_ruda skrev:och den slangen är inte till för oljan som kommer i flamfällan? så den kan rinna tillbaka?
Jo..
Antagligen kan det tryckas upp olja den vägen om man har tryck i vevhuset.
Kapar man den kan man säkert dölja problemet med att ventilationen inte räcker till.
Om man inte använder org. oljefälla kan man säkert utnyttja båda hålen till ventilation istället
Postat: sön feb 28, 2010 10:28 am
av Toffe
j björk skrev:janni_ruda skrev:och den slangen är inte till för oljan som kommer i flamfällan? så den kan rinna tillbaka?
Jo..
Antagligen kan det tryckas upp olja den vägen om man har tryck i vevhuset.
Kapar man den kan man säkert dölja problemet med att ventilationen inte räcker till.
Om man inte använder org. oljefälla kan man säkert utnyttja båda hålen till ventilation istället
oljan som kommer upp klarar sig ner på engen hand utan att göra sig illa

att slangen är av spelar mindre roll känns det som.
Vi åkte med orig flamfälla av den enkelheten att det fungera och att vi inte orka labba med låsningen av oljepumps axeln!
Dölja problemet hur menar du då?
Postat: sön feb 28, 2010 3:20 pm
av j björk
Jag menar att om man åker runt med övertryck i vevhuset kan säkert olja tryckas upp genom returslangen.
Kapar man den blir man ju i så fall av med det problemet, utan att nödvändigtvis ha löst grundproblemet som var övertryck i vevhuset.
Postat: sön feb 28, 2010 9:51 pm
av Toffe
j björk skrev:Jag menar att om man åker runt med övertryck i vevhuset kan säkert olja tryckas upp genom returslangen.
Kapar man den blir man ju i så fall av med det problemet, utan att nödvändigtvis ha löst grundproblemet som var övertryck i vevhuset.
och övertrycket skall komma från leakdown?
Postat: mån mar 01, 2010 9:07 am
av j björk
Ja, vad ska det annars komma ifrån?
Postat: mån mar 01, 2010 9:21 am
av Toffe
Kan du då förklara för mig en sak.
på min kompis motor har de betong i blocket, om ja känner honom rätt är den monterad/ihopsatt med yttersta precison!
Den motorn spillde inge olja vid bromsning,därimot första repan ut så blev det en skaplig burnis och sedan va han kärl överfullt. runt 0.8l
Ja hade då samma problem nästan. dock ingen betong.
efter kompis konstuerat och mejslat fram lite delar så monterades detta i hop om hjälp. vilket det gjorde!
Min bil spiller igonm litelitelite olja. kan bero på att min motor är mer åt folkrace om man jämför med motorn med betong i
Att alla motorerr kan ha leakdown mer eller mindre är väl inget snack. men att det kan andra sig från allt eller inget är mäkligt!