Sida 4 av 4

Postat: tor sep 20, 2007 9:22 pm
av sura
Jag körde min B20 med dubbla Dellorto 40:or, Grupp A aggregat och vatteninsprutning en hel vinter på isen.
En universal spolar butt med inbyggd pump från den lokala speed shopen (Biltema) tryckvakt från SAAB 900 Turbo för tillslaget, slang direkt in i luftfiltret med ett litet munstycke från en RC motor.
Vattnet blandade jag med K-sprit för att det inte skulle frysa.
Laddtryck ca 1.8 bar...

Men jag har en annan idé som jag tycker att någon skulle prova, och ni verkar inte tveka att experimentera.
Syrrans ex hade en Escort WRC som jag var med lite och skruvade på, och den hade en del intressanta lösningar.
Istället för att låta dumpen gå rakt ut i luften så leddes luften tillbaks direkt i grenröret precis före turbon.

Sen där många sätter nipplarna för mätning av avgastempen så satt det istället små munstycken som sprutade vatten ut i grenröret.
Alla som sett på traktor pulling vet att vatten expanderar 10 000 ggr när det blir till ånga, och vips, så har man en jäkla massa mer avgaser :P .

Postat: tis sep 25, 2007 9:36 pm
av Rillan_142
En fråga bara visst funkar detta lika bra på tryckturbo utan ic?

Postat: ons sep 26, 2007 5:55 am
av sura
Japp!
Det var tryck som jag körde.

Postat: ons sep 26, 2007 11:49 am
av Rillan_142
okejokej, men vafan ska man ha för munstycke sa du? blir det inte en massa vatten i luftburken lr suger motorn i sig allt? skulle det inte funka att sätta "insprutaren" en bit före luftburken på tryckröret och på så sätt få vattnet lite mer fördelat?

Postat: ons sep 26, 2007 1:40 pm
av sura
Det lättaste är att sätta någon form av munstycke mellan filtret och turbon så att vattnet sprutar direkt in i turbon, som finfördelar vattnet till en dimma.
Prova med ett spolarmustycke från en äldre 142:a, den modellen som ser ut som ett litet koppar rör.

Postat: ons sep 26, 2007 4:52 pm
av Rillan_142
okej tänkte jag inte ens på fick jävla hjärnblödning :P

Postat: fre okt 26, 2007 5:12 pm
av Roger Persson
WideSlideLars skrev:finns det inte risk att förbränningen blir sämre när bränsle/luftblandningen åxå blandas med vatten? Hur vet jag att jag inte pumpar in för mycke vatten?


Det du gör med vatten är att förbränningen inte blir lika aggresiv..
Du bromsar den lite så att det inte blir samma påfrestning.. Då kan
man även köra högre tändning än utan vatten.. Lite va ja snappat upp..

Postat: fre okt 26, 2007 10:11 pm
av Fredrik Forsberg
hur funkar det utan turbo? :lol:

hmm??

Postat: tor apr 24, 2008 8:30 pm
av tony
Funkar väl lika bra till en motor utan turbo....Men ..

jag skulle nog å föredra å bara kyla ner

ex intercolern med vatten !!! kanske ha lite blött luft filter?


vatten rakt in i insug..cylinder kräver nog en exaktare styrnining.