Sida 4 av 22

Postat: tis nov 08, 2005 12:31 pm
av Pitebo
grenröret är gjort av 44,2x2 och bygger liksom WG-lösningen på principen att utnyttja pulsenergin så mkt som möjligt för att kunna åka med stor turbin för att hålla mottrycket nere utan att tappa respons...

Kommer troligen att bli bromsning i vinter, isf ska ev lite olika laddare testas, om nu skiten håller ihop dvs....

Postat: mån mar 27, 2006 4:45 pm
av Bjarne...
Hur går det i garaget? byggt färdigt insug osv?

Postat: tis mar 28, 2006 4:17 pm
av Pitebo
det har stått rätt så stilla ett tag, men hjulhus och allt i bakvagnen är helt färdigsvetsat, ska målas och monteras upp, sen återstår lite svetsjobb på insug och grenrör, men inga stora grejer kvar. Största jobbet som återstår är nog sprängskydd över koppling+fångstringar...

bottendelen är ihopmonterad och toppen väntar på nya vippor, ska nog inhandla en ny intercooler också, kanske tar och bänkar motorn på jobbet om jag får ihop den snart....

Postat: tis mar 28, 2006 4:30 pm
av Bjarne...
låter bra, ska du köra nu till våren?

skulle vara skoj att se den motorn och den turbon i bänken, får kanske ta och komma förbi och kolla :wink:

//Brandman-wannabe

Postat: tis mar 28, 2006 7:40 pm
av Pitebo
ja, tanken är att jag ska köra EDPS och vårtävlingen, om jag inte haft en massa tid över och hunnit skrota motorn i bänken innan :D skulle vara kul att bromsa lite olika turbos och se vad som verkar mest lovande... får se vad som händer, ställning till bänken håller iaf på att tillverkas....

Postat: tis mar 28, 2006 8:52 pm
av Jens Gustavsson
Pitebo skrev:ja, tanken är att jag ska köra EDPS och vårtävlingen, om jag inte haft en massa tid över och hunnit skrota motorn i bänken innan :D skulle vara kul att bromsa lite olika turbos och se vad som verkar mest lovande... får se vad som händer, ställning till bänken håller iaf på att tillverkas....
kul att se vad ni kommer fram till, jag och peter med gula bmw har köpt på oss typ alla kombinationer av HX50 som skall provas på hans BMW och lite på B20 min.

Postat: tis mar 28, 2006 9:54 pm
av Pitebo
låter intressant, får väl ta och höra av mig om det blir nån bromsning innan sommaren, kanske kan komma upp med några laddare, det vi har att prova nu är min hx52:a och en schwitser S3B, samt även en hx50 med rätt stort avgashus, minns ej exakt vilket dock... min gissning är att 52.an min med #16 avgashus kan bli lite trång på avgas, men återstår att se.... ev finns en hx55:a med 66mm impeller att testa oxå, men då behövs en adapter till grenröret...... skulle vara intressant att göra en seriös utvärdering i bänk med olika laddare och grenrörslängder, men det sliter på grejerna och tar tid ju=(

Postat: tis apr 04, 2006 2:47 pm
av chellquist
Blir det standardvippor eller provar du stålvipporna som Bosse tagit fram :?:
Vet att dom kört fram några extra åt varvar galningar :lol: Dom siktar väl på 10000rpm/min eller nått sånt 8)

Postat: tis apr 04, 2006 9:03 pm
av Pitebo
visste inte att bosse tagit fram vippor, men har billetvippor i stål på g från annan tillverkare om de nu någonsin blir färdiga..... har du bosses nr? har tappat bort det tyvärr.....

Postat: tis apr 04, 2006 9:33 pm
av chellquist
skickat pm

Postat: fre jun 02, 2006 10:16 pm
av DanielW
Hur går det, hinner du färdigt till EDPS?

Postat: sön jun 04, 2006 9:34 am
av Pitebo
Det kommer tyvärr att bli tight till edps=( har lackat bilen invändigt och gjort klart alugolvet i skuffen, sen är bakvagnen målad och klar, nya feta frambromsar är på plats(296mm ventilerade skivor med volvo 4kolvsok) toppen är äntligen färdig, kommer att bli orginalvippor än så länge, har svetsat ihop en downpipe i 3.5" rostfritt oxå. Det som återstår är intercooler och insug.... jag kommer nog att prioritera bromsning av motorn och att få allt som jag vill ha det ist för att stressa ihop bilen till helgen.......

Postat: mån jun 05, 2006 1:32 pm
av DanielW
Det är ingen ide att stressa.. Blir kul att få se den rulla i sommar efter alla ombyggnationer.

Postat: mån jun 05, 2006 1:50 pm
av Jens Gustavsson
Pitebo skrev:Det kommer tyvärr att bli tight till edps=( har lackat bilen invändigt och gjort klart alugolvet i skuffen, sen är bakvagnen målad och klar, nya feta frambromsar är på plats(296mm ventilerade skivor med volvo 4kolvsok) toppen är äntligen färdig, kommer att bli orginalvippor än så länge, har svetsat ihop en downpipe i 3.5" rostfritt oxå. Det som återstår är intercooler och insug.... jag kommer nog att prioritera bromsning av motorn och att få allt som jag vill ha det ist för att stressa ihop bilen till helgen.......

vad fick du för fart i toppen?

Postat: tis jun 06, 2006 9:10 am
av Pitebo
ärligt talat så vet jag inte riktigt, blev lite less på toppen, portade hål upp mot ventilerna, så fick hålla på och svetsa i en vecka innan det blev tätt, men sist jag mätte var det 217 in och 170ut, men är rätt övertygad om att den flödar över 220 och 180 nu, arean var nog för liten innan... smackade i ventilerna och vipporna i går, ska gå ut och fräsa lite i kolvarna nu, sen ska jag dra ihop eländet så jag kan bygga klart intercoolern och plenumet, sen är det startklart....