Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)
En del vill göra det så komplicerat, men Emil berättade en enkel metod om man snabbt vill kolla:
Ta en plastkasse som du viker dubbel, sätt över inloppet till turbon, och en tygbit eller trasa över det, sen ett klammer över det och spärra upp spjället. Trycksätt insuget via bränsletrycks-regulatorns anslutning.
Beroende på motortyp kan det vara korsdrag i toppen, spärra av avgassystemet på samma sätt isf.
Ta en plastkasse som du viker dubbel, sätt över inloppet till turbon, och en tygbit eller trasa över det, sen ett klammer över det och spärra upp spjället. Trycksätt insuget via bränsletrycks-regulatorns anslutning.
Beroende på motortyp kan det vara korsdrag i toppen, spärra av avgassystemet på samma sätt isf.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
det ska jag prova mattias. lät som en sjukt vettig lösning när det flåsar rakt igenom.
jag kan meddela att jag provtryckte mitt system idag förut fick jag upp 1.4bar. sen när jag tok en sväng idag fick jag knappt upp 1bar och sjukt seg spool. tog o byggde en provtryckningsapparat. rörstumt med manometer och en vanlig kulventil med en tryckluftsnippel i så man kunde koppla på kompressorn. smidigt och lätt. tog 10min. efter provtryckning och lite tätning av just dumpventil och ett annat läckage. så for jag ut o provade igen. och utan att röra justeringen fick jag upp 1.7bar direkt då släppte jag av.....
Provtryckning IS TEH SHIET!
jag kan meddela att jag provtryckte mitt system idag förut fick jag upp 1.4bar. sen när jag tok en sväng idag fick jag knappt upp 1bar och sjukt seg spool. tog o byggde en provtryckningsapparat. rörstumt med manometer och en vanlig kulventil med en tryckluftsnippel i så man kunde koppla på kompressorn. smidigt och lätt. tog 10min. efter provtryckning och lite tätning av just dumpventil och ett annat läckage. så for jag ut o provade igen. och utan att röra justeringen fick jag upp 1.7bar direkt då släppte jag av.....
Provtryckning IS TEH SHIET!
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Läcker det i kolvringarna om man provtrycker med samma eller mindre tryck än man tänkt ladda så laddar man nog för mycket...då klarar ju inte motorn att hantera det trycket...oavsett om det läcker eller inte på vägen dit....knotan skrev:läcker väll lite genom ventiltätningar och kolvringar misstänker jag...
Att bara statiskt provtrycka insuget med något bar är inte att jämföra med förbränning.
Förbränningstrycket lär pressa ut ringarna så det tätar fint, men lite mer vevhus-ventilation kan man ju förvänta sig om det är lite slitet.
Förbränningstrycket lär pressa ut ringarna så det tätar fint, men lite mer vevhus-ventilation kan man ju förvänta sig om det är lite slitet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
När kan man anse att systemet är "tätt"?
Vilket tryck och hur länge ska trycket hållas?
Min tar ca 20 sek från 1.8 bar ner till 0, men då har jag en tydlig men svårlokaliserad läcka under insuget (packningar kanske), ska testa med rökgenerator.
Om man ska ladda 1.5 bar, räcker det med att trycktesta 2 bar då?
Vilket tryck och hur länge ska trycket hållas?
Min tar ca 20 sek från 1.8 bar ner till 0, men då har jag en tydlig men svårlokaliserad läcka under insuget (packningar kanske), ska testa med rökgenerator.
Om man ska ladda 1.5 bar, räcker det med att trycktesta 2 bar då?
Henrik Friberg
07O 8453415
07O 8453415
Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)
Hemmamek metoden är ju annars en burk / plastflaska i samma storlek som slangen före turbo (då hittar man ju läckage i turbo också) och sen borra hål i botten, sen i korken och dra sedan in en däckventil i korken och voila´, du kan trycksätta och laborera hur du vill.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
på mina gamla B20 som sista åren varit lite slitna då det varit brist på garage tid så har det behövts lite flöde i tryckluften så jag kör alltid en fast svetsad trycklufts nippel direkt på provtryckaren. tror inte en däck trycks ventil räcker även på en fin motor??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
proctryckte mitt system i dag, var spännande värre när 4" slang flög vid 2,5 bar 

Re: Re:
Lossnar det när du provtrycker lär det inte sitta när turbon laddar heller...Zwinto skrev:om man provtrycker HELA leden efter turbon så är nog kolvringarna det minsta problemet......vad händer då med alla vacumanslutningar på insuget?
Broms, tändning, vevhusvent etc... slangarna lär ju flyga som piskor....
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan