Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

man kan nog sammanfatta det i att det mest är min dump som läcker lite. Är tydligen en rosenkranz utan någon vettig tätning, sitter någon eltejpsliknande tätning på den. Hur stor skillnad gör det?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Hur långt är ett snöre?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

The skrev:Hur långt är ett snöre?
Halva längden gånger 2.... Folk har väl varit med om ett lätt läckage i dumpen och bytt och kan redogöra för skillnanden?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En del vill göra det så komplicerat, men Emil berättade en enkel metod om man snabbt vill kolla:

Ta en plastkasse som du viker dubbel, sätt över inloppet till turbon, och en tygbit eller trasa över det, sen ett klammer över det och spärra upp spjället. Trycksätt insuget via bränsletrycks-regulatorns anslutning.
Beroende på motortyp kan det vara korsdrag i toppen, spärra av avgassystemet på samma sätt isf.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

det ska jag prova mattias. lät som en sjukt vettig lösning när det flåsar rakt igenom.


jag kan meddela att jag provtryckte mitt system idag förut fick jag upp 1.4bar. sen när jag tok en sväng idag fick jag knappt upp 1bar och sjukt seg spool. tog o byggde en provtryckningsapparat. rörstumt med manometer och en vanlig kulventil med en tryckluftsnippel i så man kunde koppla på kompressorn. smidigt och lätt. tog 10min. efter provtryckning och lite tätning av just dumpventil och ett annat läckage. så for jag ut o provade igen. och utan att röra justeringen fick jag upp 1.7bar direkt då släppte jag av.....


Provtryckning IS TEH SHIET!
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

knotan skrev:läcker väll lite genom ventiltätningar och kolvringar misstänker jag...
Läcker det i kolvringarna om man provtrycker med samma eller mindre tryck än man tänkt ladda så laddar man nog för mycket...då klarar ju inte motorn att hantera det trycket...oavsett om det läcker eller inte på vägen dit....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Att bara statiskt provtrycka insuget med något bar är inte att jämföra med förbränning.
Förbränningstrycket lär pressa ut ringarna så det tätar fint, men lite mer vevhus-ventilation kan man ju förvänta sig om det är lite slitet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

mattias skrev:Att bara statiskt provtrycka insuget med något bar är inte att jämföra med förbränning.
Förbränningstrycket lär pressa ut ringarna så det tätar fint, men lite mer vevhus-ventilation kan man ju förvänta sig om det är lite slitet.
Instämmer
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

om man provtrycker HELA leden efter turbon så är nog kolvringarna det minsta problemet......vad händer då med alla vacumanslutningar på insuget?
Broms, tändning, vevhusvent etc... slangarna lär ju flyga som piskor....
salle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jul 28, 2008 9:06 pm
Ort: Malmö

Inlägg av salle »

När kan man anse att systemet är "tätt"?
Vilket tryck och hur länge ska trycket hållas?
Min tar ca 20 sek från 1.8 bar ner till 0, men då har jag en tydlig men svårlokaliserad läcka under insuget (packningar kanske), ska testa med rökgenerator.
Om man ska ladda 1.5 bar, räcker det med att trycktesta 2 bar då?
Henrik Friberg
07O 8453415
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Gillar Mattias lösning men tänkte göra det enklare ändå:

Biltema har en tryckluftskoppling med tändstiftsgänga :D

Se bara till att det är insugsventilen som är öppen och att kolven är i nedre vändläge!!!
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Amstaff »

Hemmamek metoden är ju annars en burk / plastflaska i samma storlek som slangen före turbo (då hittar man ju läckage i turbo också) och sen borra hål i botten, sen i korken och dra sedan in en däckventil i korken och voila´, du kan trycksätta och laborera hur du vill.
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Jens Gustavsson »

på mina gamla B20 som sista åren varit lite slitna då det varit brist på garage tid så har det behövts lite flöde i tryckluften så jag kör alltid en fast svetsad trycklufts nippel direkt på provtryckaren. tror inte en däck trycks ventil räcker även på en fin motor??
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av ragge_c »

proctryckte mitt system i dag, var spännande värre när 4" slang flög vid 2,5 bar :mrgreen:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av The »

Zwinto skrev:om man provtrycker HELA leden efter turbon så är nog kolvringarna det minsta problemet......vad händer då med alla vacumanslutningar på insuget?
Broms, tändning, vevhusvent etc... slangarna lär ju flyga som piskor....
Lossnar det när du provtrycker lär det inte sitta när turbon laddar heller...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar