Prestandatest med Racelogic Performance Box (tuning sävar)

Förslag på träffar och tävlingar
Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre sep 28, 2007 4:27 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Nicklas Persson »

Håller med jonas att det verkar va lite glädjesiffror, 1 G på en "standardbil" låter lite väl bra. Men fränt att man kolla hur bilen går med en telefon :thumbright:

Jonas: Vi måste ta å jämföra raceologicen och g-techen nångång innan vintern så man kan sluta spekulera . Sen så tycker jag att det är dags att sluta skylla på "fegstarter" :wink: Verkar inte skillja så mkt i effekt då slutfarterna är rätt lika. Kanske dags å trimma BMW´n så du inte blir frånåkt till sommarn :hihi:
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Nicklas Persson skrev:Håller med jonas att det verkar va lite glädjesiffror, 1 G på en "standardbil" låter lite väl bra. Men fränt att man kolla hur bilen går med en telefon :thumbright:

Jonas: Vi måste ta å jämföra raceologicen och g-techen nångång innan vintern så man kan sluta spekulera . Sen så tycker jag att det är dags att sluta skylla på "fegstarter" :wink: Verkar inte skillja så mkt i effekt då slutfarterna är rätt lika. Kanske dags å trimma BMW´n så du inte blir frånåkt till sommarn :hihi:
Ja, vi måste fixa det där! Jag har införskaffat en adapter nu som delar upp cigguttaget iallafall!

Jo, slutfarterna är väldigt lika. Det är nog en 220-230hk i den där bilen :).
Fegstarterna.... jag är för rädd om drivlinan :D. Men nog ska jag bju till på 3-3500rpm om vi ska testa samtidigt. Det ska nog gå bra :thumbright:

Sen när det gäller trimmande så får jag nog se mig ifrånåkt tyvärr, även med kammar & extraktor så behöver du bara ett chip så åker du minst lika fort igen :D.

Ska vi ta det en vardagskväll till veckan? Rätt fullt upp i helgen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mätt upp ärliga 1.0G ett par gånger på gatan då så har man 60 fot på ca 1.65sec och man har hjul lyft en decimeter minst också.

man måste skilja på en pik och ett långvarigt G det är olika saker. pikar kan komma just då man släpper kopplingen och svängmassan jobbar , men även däck studs kan synas som pikar.

Nicklas Persson skrev:Håller med jonas att det verkar va lite glädjesiffror, 1 G på en "standardbil" låter lite väl bra. Men fränt att man kolla hur bilen går med en telefon :thumbright:

Jonas: Vi måste ta å jämföra raceologicen och g-techen nångång innan vintern så man kan sluta spekulera . Sen så tycker jag att det är dags att sluta skylla på "fegstarter" :wink: Verkar inte skillja så mkt i effekt då slutfarterna är rätt lika. Kanske dags å trimma BMW´n så du inte blir frånåkt till sommarn :hihi:
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Gissar på pikar jag också, alltså inte konstant, för programmet visar inte när G kraften är som mest, utan bara max G.
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

laddade ner en annan programvara till Iphone som heter PocketDyno.
Provade den några svängar med en volvo 245 -88, helt standard, enligt uppgift 1988 116hk på vevaxeln, 25 000 mil senare, förmodligen lite mindre.
jag måste nog säga att den inte gav helt otrovärdiga resultat
så här såg ett par av mina repor ut (körde några till med liknande resultat):

max acc, g-peak: 0,45g, 0,5g,
whp: 78, 84,
201m: 12,28/92,09kmh, 11,87/93,24
402m: 19,25/112,81kmh, 18,82/113,17
0-100kmh: 14,23s, 13,72

vore kul att jämföra de olika Iphone-programmen!
Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre sep 28, 2007 4:27 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Nicklas Persson »

max acc, g-peak: 0,45g, 0,5g,
whp: 78, 84,
201m: 12,28/92,09kmh, 11,87/93,24
402m: 19,25/112,81kmh, 18,82/113,17
0-100kmh: 14,23s, 13,72
Domdär siffrorna såg ju ut att kunna stämma ganska bra :thumbright: Minns att min förra bil, Volvo 240D, gjorde 0-100 på 22 sec 8)
Du får komma på nästa G-tech tuning i sävar och se hur siffrorna stämmer
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

niklasrudolf skrev:laddade ner en annan programvara till Iphone som heter PocketDyno.
Provade den några svängar med en volvo 245 -88, helt standard, enligt uppgift 1988 116hk på vevaxeln, 25 000 mil senare, förmodligen lite mindre.
jag måste nog säga att den inte gav helt otrovärdiga resultat
så här såg ett par av mina repor ut (körde några till med liknande resultat):

max acc, g-peak: 0,45g, 0,5g,
whp: 78, 84,
201m: 12,28/92,09kmh, 11,87/93,24
402m: 19,25/112,81kmh, 18,82/113,17
0-100kmh: 14,23s, 13,72

vore kul att jämföra de olika Iphone-programmen!
Dynolicious som kostar 99kr fungerar _riktigt_ bra.
Test på strippen där man jämför tidkort och även jämför mot g-tech.

http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY

Mvh
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jckssn skrev:Dynolicious som kostar 99kr fungerar _riktigt_ bra.
Test på strippen där man jämför tidkort och även jämför mot g-tech.

http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY
Kolla även in videosvaret till den där..
http://www.youtube.com/watch?v=2Tyozgkc ... onse_watch

G-tech-mätaren ser riktigt dålig ut om man inte provat använda den själv, jag såg inga lampor lysa som dom ska och den är felmonterad, den där killen är en riktig idiot. Varför startar man G-tech-körningen när man värmer däcken?? :doh:
Han hade iof ägt en men aldrig använt den, är man för dum för att förstå instruktioner så förstår jag att det gick dåligt.

Jag har själv RR-modellen, det enda jag stört mig på är att i race-bilar där det vibrerar en hel del när man bygger tryck på en turbo-motor så kan den störas ut och tro att man launchat, men när den funkar har den stämt grymt bra mot tidkorten. Den har hitills fallit av vindrutan ett par gånger innan jag kom på hur sugkoppen verkligen fungerar..

Man behöver inte alls kalibrera om den som den är idioten säger heller, det kan ju vara bra att montera den korrekt och anledningen till att man kan ställa in den till varje bil man kör är för att få med varvtal, vilket är mer praktiskt än de flesta andra enheter som finns då man kan få grafer på vrid/effekt och G mot varvtal. Den är ett mycket bra tuning-verktyg, men det blir bara så bra som den som använder den har ställt in den. T.ex kanske man kan ägna en stund åt att förstå vad rollout är och varför man ställer in siffror rätt för att jämföra med riktiga tidkort.

Jag har använt Dynolicious också, och så bra är det inte men det kostar $13 så det är väl lite av vad som levereras. Simon Hahlin har använt det mer än jag, han kanske har nåt att säga om den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

mattias skrev: Jag har använt Dynolicious också, och så bra är det inte men det kostar $13 så det är väl lite av vad som levereras. Simon Hahlin har använt det mer än jag, han kanske har nåt att säga om den.
För dom pengarna så ger ju ändå Dynolicious en bra vägledning.

För även om feltoleransen är 5% så får man ändå ett hum om vid vilken effekt man ligger på.

Som för mig som bygger om bilen på rullande band hela tiden så är det en stor fördel att kunna mäta skillnaden i efterhand.
Då är det ju simpelt att bara plocka fram telefonen och köra med den 8)

Givetvis påstår jag inte att iPhonen har rätt, men om Dyno visar te.x 350hk och du igentligen har 330hk så är ju inte skillnaden jättestor.

Är ju bara kul att montera den i folks bilar som påstår sig åka runt med 500hk och den sedan visar 300hk :hihi:

Men nu ska vi ju jämföra så det blir gjort!

Kollar man dynolicious forum så gör 99% av användarna fel med både montering & kalibrering.

Efter att jag läst på om detta så har det aldrig sviktat mer än 10-12hk mellan körningarna och det kan ju likväl bero på väderlek och andra omständigheter.

Skulle ju vara annorlunda om programmet hoppade 50hk dit och 50hk dit mellan körningarna :wink:
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det jag påstår är inte att Dynolicious är dålig på något sätt, den är precis som G-tech eller Racelogic bara så bra som användaren gör det - för man kan nog gissa att accelerometrarna fungerar likadant, kanske är samma sensor. Sen är det mjukvaran som gör skillnaden i användbarhet och resultat.

Har man en iPhone så är det en solklar applikation att köpa då det bara är en bråkdel av telefonens värde, men jag är inte riktigt Apple-frälst ännu trots att jag jobbat med personer som dagligen försökt övertyga mig.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

mattias skrev:Det jag påstår är inte att Dynolicious är dålig på något sätt, den är precis som G-tech eller Racelogic bara så bra som användaren gör det - för man kan nog gissa att accelerometrarna fungerar likadant, kanske är samma sensor. Sen är det mjukvaran som gör skillnaden i användbarhet och resultat.

Har man en iPhone så är det en solklar applikation att köpa då det bara är en bråkdel av telefonens värde, men jag är inte riktigt Apple-frälst ännu trots att jag jobbat med personer som dagligen försökt övertyga mig.. ;)
Fall for teh Apple!
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

mattias skrev:....den är precis som G-tech eller Racelogic bara så bra som användaren gör det ....
Det är väl det här som är en av fördelarna med racelogicen. Du kan inte göra fel som användare. Du kan inte montera den fel, snett, starta konstigt osv utan den loggar oavsett hur den är fäst.

Även om man startar innan man ställt in den på en 402m repa osv så finns allt loggat på minnet så att man kan plocka ut 402m repan ändå.
Sen är den ju precis också (uppdaterar 10ggr/sek mot 8 GPS-satelliter), inga funderingar där.

Men det blir spännande att se hur nära iPhonen ligger. På några dagar vet vi mer!
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Får jag öva lite starter också, första bilen med bakhjulsdrift & överladd.

Känns ju fan svårare än med grävlingar :roll:
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas, det lät som att Ecke var lite sugen på att prova sin bmw. Jag ska jaga tag i min G-tech som Tomas lånat när dom körde Audi 200an där, så ska vi se hur dom jämför sig. Jens har ju en också iof..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Skön träff med lagom med bilar, hann de som ville köra några repor :)

Skriver iaf mina iPhone resultat så får vi jämföra mot de andra.

Anger tid som referens på reporna, dv.s när körningen gjordes.

Plymouth (Effekt mätt på hjulen)


19:38

0-100 - 10.94sek
60fot - 2,72sek @ 41,6km/h
200m - 11,16 @ 101,7km/h
1,01G´s
112HP


19:38

0-100 - 10,25sek
60fot - 2,66 @ 41,5km/h
200m - 11,04 @ 105,1km/h
1,09G´s
108HP


Supra MK3 ( Effekt i motorn, 20% förlust i drivlina)

20:16

0-100 - 6,64sek
60fot - 2,67sek @ 40,8km/h
200m - 9,64sek @ 133,4km/h
1,49G´s
441HP (<- LOL :hihi: Sämsta rundan dessutom )


20:19

0-100 - 6,02sek
60fot - 2,54 @ 47,7km/h
200m - 9,51 @ 130,4km/h
1,49G´s
307HP


20:23

0-100 - 5,76sek
60fot - 2,42 @ 48,7km/h
200m - 9,29 @ 133km/h
1,49G´s
320HP



Audi 2008 TQ (Motoreffekt, 15% drivlineförlust, lite lågt, osäker på om Cim verkligen kollade så att inte den började räkna i förväg)

21:06

0-100 - 8,59sek
60fot - 2,48 @ 44,2km/h
200m - 10,12 @ 110,9km/h
1,29G´s
181HP


21:08

0-100 - 7,72sek
60fot - 2,44 @ 45,2km/h
200m - 9,97 @ 115,1km/h
1,29G´s
183HP


21:09

0-100 - 7,83sek
60fot - 2,39 @ 45,1km/h
200m - 9,97 @ 115,2km/h
1,29G´s
175HP
Senast redigerad av Amstaff den tis sep 01, 2009 9:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Skriv svar