Sida 4 av 7

.

Postat: ons apr 16, 2008 9:04 pm
av Jocke E
frän bil.. effekt i en sån? :roll:

Postat: ons apr 16, 2008 9:13 pm
av jp
I natt skall det göras ett nytt försök...

Postat: tor apr 17, 2008 7:06 am
av jp
Veckans uppdatering.
Bänken reparerad, motorn startad och inkörd. Inkörningen gjordes med original ECU och allt fungerade perfekt. Inga läckor eller missljud.
När det det var dags för tuning så kopplades AEM-boxen in, samma som satt på motorn vid förra försöket. Återigen baktänder motorn går inte ens igång. Den boxen läggs åt sidan och en reservbox från AEM plockas fram...då tänder inte ens motorn...suck.
Förgasare är nog rätt så bra ändå

Postat: tor apr 17, 2008 10:38 am
av Jens Gustavsson
jag vet inte så mycket om aem insprutningar men varför detta system? det är ju inte så vanligt här i sverge och det kanse blir svårt att finsjustera här hemma då?. det jag mena är inte att aem är skit (mest troligt bara fel i inkopligen, instälningar eller trigger instalation) men det kanse fins system som är lättare att få att expert hjälp av här hemma när hundradelarna ska börja plockas.

jag hadde nog satsat på ett autronic som har väldigt fina säkerhets grejor som kan va bra på en sån fin (dyr) motor sen så fins det en hel del folk här i sverge som kan med dem.
andra fördelar är inbyggda seriösa loggar och att MRM fins här.

eller snacka med anders norberg i umeå (bättre suport lär du alldrig få :thumbright: )

Postat: tor apr 17, 2008 12:42 pm
av jp
AEM är det mest använda systemet vid sidan av MoTeC som används på banracing Viprarna. Så systemet är väl utprovat och både bygg-killarna och bromsbänk-killarna har kört med det i många år. Så valet för min del var ganska självklart. MoTeC tyckte jag var för dyrt (140.000) för ett komplett system inkl alla givare sonder etc. Blir mycket pengar när man pratar om 10 cylindrar. AEM sprutet gick på ungefär hälften inkl allt, och att jag sen har spons från AEM gör ju inte saken sämre.
Motorstyrning är ju inte direkt någon "Rocket Sience" så det är ju bara att lära sig. Huvudsaken är att grundsystemet klarar av all loggning man vill och att det kan ge alla utsignaler som är nödvändiga. I AEM fallet klarar vi allt som behövs utom att logga 10 EGT:r, men det har vi löst på annat sätt för att få in EGT-värden i loggern.
Men vi får se hur det utvecklar sig, vi kommer att få fart på den med AEM, om det inte känns bra är det ju bara att byta...viktigast nu är att få en grund att stå på så att vi kan utveckla vidare.
Anders är redan inplanerad för att lösa en del teknikaliteter :-)

Postat: tor apr 17, 2008 1:54 pm
av Driddler
Tråkigt med strul. Men inget ska gå enkelt i den här hobbyn har man lärt sej.
Ska bli spännande att höra hur det går.

Tredje gången gillt nu då? Lycka till! :)

Postat: fre apr 18, 2008 3:53 pm
av T-27
jp skrev:Veckans uppdatering.
Bänken reparerad, motorn startad och inkörd. Inkörningen gjordes med original ECU och allt fungerade perfekt. Inga läckor eller missljud.
När det det var dags för tuning så kopplades AEM-boxen in, samma som satt på motorn vid förra försöket. Återigen baktänder motorn går inte ens igång. Den boxen läggs åt sidan och en reservbox från AEM plockas fram...då tänder inte ens motorn...suck.
Förgasare är nog rätt så bra ändå
För en bakåtsträvare som jag så är det här inte bra. Jag får ju mer vatten på min kvarn :roll:
Men det fixar ni säkert
Så här nära har det aldrig varit :thumbright:

MVH Förgasarkillen

Postat: fre apr 18, 2008 4:43 pm
av Jens Gustavsson
säkert jätte dycktiga killar men är det motor killar eller insprutnings killar som skruvar? :)

en jäkla skilnad när det rapplar, fins mycket få som behärskar båda grenarna, helst ska man va data expert också.


jag är motor kille och rätt kass på insprutningssystem men har lärt mig en del den hårda vägen då jag var en av de första med fult sjusterbart bränsle/tändnings system i norrland år 2000 i 142, hadde ingen att fråga heller så det tog tid allt och kosta pengar i trasigfa delar (inte så dyra dock i gämförelse :wink: ) .

jag skulle sätta en tape på sväng dämparen där gnistan ska komma sen skruva ur alla tändstift och jorda de på motorn sen köra startmotorn och strobb lampan och kolla förtändning så på alla cylindrar. (slå av pumparna bara)

kolla också så den inte gnistar på nått annat ställe heller, kan va svårt att se. en 360 gradskiva kan hjälpa där.


helst ska man sen kolla triggern med ett obsiloskop så den inte skickar "knas" signaler som förstör motorn.

klokt att hyra in anders sen här hemma :thumbright: du får flyga in han dit annars :hihi:

Postat: fre apr 18, 2008 4:59 pm
av jp
Jag vet inte, det finns dom som kallar sig allt möjligt men när det kommer till kritan så är dom varken det ena eller det andra. Killen som jobbar med elektroniken hos EED har tidigare varit anställd av MoTeC, så man kan väl hoppas att han har lite koll på vad han gör.
Själv tycker jag att det känns bäst om man har så bra som möjligt koll själv, om det börjar rackla ute på banan känns det drygt att flyga in någon från USA :-)
Har man byggt i uppförsbacke i tre år så känns det inte så allvarligt med lite smågrus på slutet ;-)

Kommer du på SHRA-festen på Busstop imorrn?

Postat: fre apr 18, 2008 5:26 pm
av Jens Gustavsson
jp skrev:Jag vet inte, det finns dom som kallar sig allt möjligt men när det kommer till kritan så är dom varken det ena eller det andra. Killen som jobbar med elektroniken hos EED har tidigare varit anställd av MoTeC, så man kan väl hoppas att han har lite koll på vad han gör.
Själv tycker jag att det känns bäst om man har så bra som möjligt koll själv, om det börjar rackla ute på banan känns det drygt att flyga in någon från USA :-)
Har man byggt i uppförsbacke i tre år så känns det inte så allvarligt med lite smågrus på slutet ;-)

Kommer du på SHRA-festen på Busstop imorrn?
har han jobbat på motec borde det va ett enkelt problem att lösa, men det låter ju bara lite konstigt att de hinner köra sönder startkransar, och byta burkar hit och dit mm innan de hittar felet.




jag törs inte komma på shra umeå festen för jag kör ju för shra luleå :hihi:

hadde järna kommit men ska på 30års kallas hos bmw peter högdhal i sävar.

Postat: fre apr 18, 2008 5:52 pm
av Jokern / Woodridge
Det finns ju ett gammat ordspråk, som lyder:
Motgång föder framgång!!!
Stämmer det i det här fallet, så blir du säkert farlig!!

Postat: mån apr 28, 2008 9:50 am
av Jens Gustavsson
har de hunnit greja nått?

Postat: mån apr 28, 2008 9:59 am
av jp
Tisdag denna vecka.

Postat: ons apr 30, 2008 3:17 pm
av jp
Blev onsdag...vi får se i natt om det fungerar...
jp skrev:Tisdag denna vecka.

Postat: ons apr 30, 2008 3:52 pm
av zajja
jp skrev:Blev onsdag...vi får se i natt om det fungerar...
jp skrev:Tisdag denna vecka.
Lycka till! :thumbright: