Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

micke999 skrev:
Erik Sandström skrev:nu sitter det 230 huvudmunstycke och lamdan ligger på ca 0.85 på max vrid och 0.81 vid 6500 rpm.

vi ska prova F2 rör nästa gång så lutningen på bränsle kurvan blir åt andra hållet.

mattias kommer med film :thumbright:

(jens)
vill man inte ha lite mer vid vridmax?vad har ni för vrid nu?
jo det är inte rätt men det fungerar då den gått så hela sommaren :thumbright:

vad va max vrid? tror vi va på 380 nm ungefär vid 4000rpm?

vi ska jobba vidare med nya E rör innan vi laddar på mer :thumbright:

förgasarna sköter sig ändå bra lite finlir så blir det ricktigt fint, lysna på tomggången då filmen kommer... 850 rpm och lamda 1.0 helt utan ryckningar :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag la ut filmen tidigare i morse för några utvalda men Jens kanske missat det men några har då redan sett den. Här är första (och kanske sista) doku-såpa-avsnittet om Stövarns B230 :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A&fmt=22
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

micke999 skrev:
Erik Sandström skrev:nu sitter det 230 huvudmunstycke och lamdan ligger på ca 0.85 på max vrid och 0.81 vid 6500 rpm.

vi ska prova F2 rör nästa gång så lutningen på bränsle kurvan blir åt andra hållet.

mattias kommer med film :thumbright:

(jens)
vill man inte ha lite mer vid vridmax?vad har ni för vrid nu?
Micke: Läs igen så ser du att han vill ha det precis tvärtom mot vad det var nu, alltså 0.81 vid maxvrid (4-5k) och 0.85 uppe vid 6500. Kommer bli intressant med ombestyckningen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Det var ruggit kul igår, blir kul att prova med andra E-rör.
Bild
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

Fan va häftigt! :thumbright: :twisted:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Grattis till fin effekt vid lågt laddtryck, funkar mao fint att åka oöppnad motor om man har koll på allt runt om kring.
Vad hade du för bestyckning på huvuddeleln i fösta pullet? För du bestyckade ner luften mot 150 efter det eller hur.

Väntar på fortsättningen.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Mäktigt stövarn :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Helt orörd B230? Vad är en sån på ? 130hk eller?. Låter nästan för bra för att vara sant det där :)

Fasen va kul det måste vara att ha en bänk så där för att kunna testa teorier etc :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6089
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Det är väl en lågfriktionsmotor av vek modell också?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mikael S skrev:Helt orörd B230? Vad är en sån på ? 130hk eller?. Låter nästan för bra för att vara sant det där :)

Fasen va kul det måste vara att ha en bänk så där för att kunna testa teorier etc :)
112hk är väll en sån på B230A -85 på? minus ca 20 hk då den är ducktigt slut :hihi:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons jan 27, 2010 1:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

mattias skrev:Micke: Läs igen så ser du att han vill ha det precis tvärtom mot vad det var nu, alltså 0.81 vid maxvrid (4-5k) och 0.85 uppe vid 6500. Kommer bli intressant med ombestyckningen.
missade de hehe!!

kul å stå vid den bänken om en stake får för sig att titta ut hehe men riktigt coolt de här
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

bmw02touring skrev: Vad hade du för bestyckning på huvuddeleln i fösta pullet? För du bestyckade ner luften mot 150 efter det eller hur.

Väntar på fortsättningen.
bestyckning, huvud: 190, luft: 150, e-rör:f9, lågfart 55f8. Detta var första pullet och så har den gått hela sommaren. Det vi ändrade var enbart huvudmunstyckena mot först 205, och det gav ingen större skillnad, och sedan 235 till sista pullet då lambdan skönk till lite mer betryggande 0.85 på maxvrid (fortfarande 28° förtändning :twisted: )
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Är allt detta med en totalt oöppnad b230a med typ 10:1 i komp? :D
Hur ser tändkurvan ut?
banan va den går 166 sughästar.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Oops tack för den Erik. missade det tidigare. :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dsimila skrev:Är allt detta med en totalt oöppnad b230a med typ 10:1 i komp? :D
Hur ser tändkurvan ut?
banan va den går 166 sughästar.
ca 12 grader på låga varv sen går den upp mot 28 vid ca 4000rpm (ombrytna viktstoppar och prepade fjädrar). vi ska mäta upp detta lite bättre innan nästa bromstillfälle) så ruskigt kass tänd gradering på B230 motorerna :thumbdown: känns som +-4 grader då man står där med stroblampan.
Skriv svar