Sida 4 av 21

Postat: ons jan 27, 2010 10:04 am
av Jens Gustavsson
micke999 skrev:
Erik Sandström skrev:nu sitter det 230 huvudmunstycke och lamdan ligger på ca 0.85 på max vrid och 0.81 vid 6500 rpm.

vi ska prova F2 rör nästa gång så lutningen på bränsle kurvan blir åt andra hållet.

mattias kommer med film :thumbright:

(jens)
vill man inte ha lite mer vid vridmax?vad har ni för vrid nu?
jo det är inte rätt men det fungerar då den gått så hela sommaren :thumbright:

vad va max vrid? tror vi va på 380 nm ungefär vid 4000rpm?

vi ska jobba vidare med nya E rör innan vi laddar på mer :thumbright:

förgasarna sköter sig ändå bra lite finlir så blir det ricktigt fint, lysna på tomggången då filmen kommer... 850 rpm och lamda 1.0 helt utan ryckningar :thumbright:

Postat: ons jan 27, 2010 10:58 am
av mattias
Jag la ut filmen tidigare i morse för några utvalda men Jens kanske missat det men några har då redan sett den. Här är första (och kanske sista) doku-såpa-avsnittet om Stövarns B230 :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A&fmt=22

Postat: ons jan 27, 2010 11:09 am
av mattias
micke999 skrev:
Erik Sandström skrev:nu sitter det 230 huvudmunstycke och lamdan ligger på ca 0.85 på max vrid och 0.81 vid 6500 rpm.

vi ska prova F2 rör nästa gång så lutningen på bränsle kurvan blir åt andra hållet.

mattias kommer med film :thumbright:

(jens)
vill man inte ha lite mer vid vridmax?vad har ni för vrid nu?
Micke: Läs igen så ser du att han vill ha det precis tvärtom mot vad det var nu, alltså 0.81 vid maxvrid (4-5k) och 0.85 uppe vid 6500. Kommer bli intressant med ombestyckningen.

Postat: ons jan 27, 2010 11:33 am
av Simon Jonsson
Det var ruggit kul igår, blir kul att prova med andra E-rör.

Postat: ons jan 27, 2010 12:13 pm
av Erikk
Fan va häftigt! :thumbright: :twisted:

Postat: ons jan 27, 2010 12:26 pm
av bmw02touring
Grattis till fin effekt vid lågt laddtryck, funkar mao fint att åka oöppnad motor om man har koll på allt runt om kring.
Vad hade du för bestyckning på huvuddeleln i fösta pullet? För du bestyckade ner luften mot 150 efter det eller hur.

Väntar på fortsättningen.

Postat: ons jan 27, 2010 12:35 pm
av Roger Berglund
Mäktigt stövarn :thumbright:

Postat: ons jan 27, 2010 1:00 pm
av Mikael S
Helt orörd B230? Vad är en sån på ? 130hk eller?. Låter nästan för bra för att vara sant det där :)

Fasen va kul det måste vara att ha en bänk så där för att kunna testa teorier etc :)

Postat: ons jan 27, 2010 1:02 pm
av Steve
Det är väl en lågfriktionsmotor av vek modell också?

Postat: ons jan 27, 2010 1:07 pm
av Jens Gustavsson
Mikael S skrev:Helt orörd B230? Vad är en sån på ? 130hk eller?. Låter nästan för bra för att vara sant det där :)

Fasen va kul det måste vara att ha en bänk så där för att kunna testa teorier etc :)
112hk är väll en sån på B230A -85 på? minus ca 20 hk då den är ducktigt slut :hihi:

Postat: ons jan 27, 2010 1:14 pm
av micke999
mattias skrev:Micke: Läs igen så ser du att han vill ha det precis tvärtom mot vad det var nu, alltså 0.81 vid maxvrid (4-5k) och 0.85 uppe vid 6500. Kommer bli intressant med ombestyckningen.
missade de hehe!!

kul å stå vid den bänken om en stake får för sig att titta ut hehe men riktigt coolt de här

Postat: ons jan 27, 2010 4:23 pm
av Erik Sandström
bmw02touring skrev: Vad hade du för bestyckning på huvuddeleln i fösta pullet? För du bestyckade ner luften mot 150 efter det eller hur.

Väntar på fortsättningen.
bestyckning, huvud: 190, luft: 150, e-rör:f9, lågfart 55f8. Detta var första pullet och så har den gått hela sommaren. Det vi ändrade var enbart huvudmunstyckena mot först 205, och det gav ingen större skillnad, och sedan 235 till sista pullet då lambdan skönk till lite mer betryggande 0.85 på maxvrid (fortfarande 28° förtändning :twisted: )

Postat: ons jan 27, 2010 4:37 pm
av dsimila
Är allt detta med en totalt oöppnad b230a med typ 10:1 i komp? :D
Hur ser tändkurvan ut?
banan va den går 166 sughästar.

Postat: ons jan 27, 2010 5:02 pm
av bmw02touring
Oops tack för den Erik. missade det tidigare. :thumbright:

Postat: ons jan 27, 2010 5:10 pm
av Jens Gustavsson
dsimila skrev:Är allt detta med en totalt oöppnad b230a med typ 10:1 i komp? :D
Hur ser tändkurvan ut?
banan va den går 166 sughästar.
ca 12 grader på låga varv sen går den upp mot 28 vid ca 4000rpm (ombrytna viktstoppar och prepade fjädrar). vi ska mäta upp detta lite bättre innan nästa bromstillfälle) så ruskigt kass tänd gradering på B230 motorerna :thumbdown: känns som +-4 grader då man står där med stroblampan.