Foffes volvon Taksänkta

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Jordå! eller njae hehe håller på å montera saab tändsystem på den. Tändningen tvärdog så istället för å leta felet så bytter ja tändsystemet. I övrigt behöver jag en handbok på dellortoförgasare ? tips mottages gärna :wink:

I övrigt ere roligt å meka nu ! tage mej förbi allt tråkigt å sådant å nu ere bara å provstarta å dona på :D
Bild
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

jag måste fråga... äre svårt o ta bort o bygga om för innerskärmar ? jag menar vart fäster man skärmen ? rören där verkar ju inte skärmarna ligga på ellerär jag blind ?
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

jag har sparat en ca 7 cm lång bit av innerskärmen längst upp .. tyvärr va man dum å kapa 5 mm från infästningen av huvgångjärnen ! :oops: så nu måste ja göra de nytt för å få dit huven på gångjärn. Men annars ha du ungefär dom hålen som hållpunkt när du kapar. Då har du ett skruvhål kvar längst mot torpeden att fästa skärmen i. Sen ha du ett skruvhål längst fram på "grillen" så varje skärm sitter alltså i 2 skruvar en längst fram å en längst bak.
Sen har du ju ytterligare 2 skruvar innanför framdörrarna för å stadga upp skärmen mer.
Bild
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

nu ha ja reve ut samtliga komponenter från en saab9000 ja hadde stående på gården.
Längst upp te höger ligger tändförstärkaren som finns bakom handsfacket. i övrigt saknas en 10 amperes säkring på bilden samt såklart själva fördelaren!
Bild

El-schema över hur det hela ska kopplas. Ganska tungladdad bild men den höga upplösningen tro ja folk gläds åt för å se ordentligt hur kablarna gå som :wink:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Volvon provkörd idag ! gick mycket bra med nya tändsystemet ! (använde inte tändförstärkaren utan bara fördelare å tändmodul)
Hann ungefär 300 meter sen fick ja soppatorsk å en torrkörd insprutningspump som brann upp, Men jag e nöjd endå :twisted:

Efterlyser fortfarande tips på handböcker på dellortoförgasarna!

Samt vad vare ja skulle täta för å döda choken på dessa förgasare :roll:
diskutionerna finns överallt men inga klara besked. Ere det lilla facket framför det stora där det finns 4-5 munstycken.
Bild
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Volvon vill inte skapa laddtryck. Min hks-kopia av wastegate släpper luften redan på tomgången? :?
så ska den vellan inte göra. Endast vid extremt höga varv å att ja håller dessa varv länge får jag tryck!
Motorn är helt original och ingen ändrad komp än. Men fortfarande ska vell inte wastegaten hålla öppet på tomgången? :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur har du anslutit kontroll-trycket mot den då? från + till ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Foffe skrev:Efterlyser fortfarande tips på handböcker på dellortoförgasarna!
har för mej dalhems har handböcker till Dellorto..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av fredda »

har du fått någon ordning nu då?
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Ja e i luleå å jobbar just nu. så man ha inte tid å meka riktigt.
Åså äg ja ju inget garage.. de gå å meka utomhus även på vintern men ja e bekväm å dra mej för de endå =/

Däremot ha ja köpt lite nya grejjor.

dellortohandbok
k-kam ny
2 st b20E insug
misab-dellortoinsug
2 st dellorto 45er¨

men ja ha som sagt inte mekat så mycke pga att ja hela tiden ligger borta på jobb åså att ja inte ha någe riktigt garage å hålla till i.

Körde dock i sommras med hyffsat drag å 0.5 bars laddtryck så ja se fram emot sommarn nu :)
Bild
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

sitter de slang både under och över membranet så du kör med mottryck?
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Ja vet inte helt va du syftar på. Men ja gissar på den mekaniska bränslepumpen ?
På min sitter det monterat en catchtank i bagage åså en Biltema sugande pump som fyller denna. Sedan en insprutningspump nedanför catchtanken åså en bränsleregulator (för förgasarturbobilar) med klocka framtill på torpeden. Så mekanisk pump är borttagen och ersatt med en vanlig täckbricka.
Bild
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

nej tänkte på wastegaten när du skrev att den bara släpper tryck
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

jahaa ja den är "rätt" kopplad. Här även provat att byta slangars placering samt pluggat vissa slangar helt. Till slut som en desperat åtgärd så tog ja bort wastegaten å pluggan ledningen med en blindfläns. Då med dumpventil på trycksidan kvar. Dåvart det genast bättre. Förstå inte alls varför wastegaten släpper tryck. En teori kan vara att originalsvetsflänsen är på tok för tunn å ha slage sej vid svetsningen så den e ojämn möjligen?
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Provtryck systemet med tryckluft på trycksidan. Det är väl beskrivet här inne någonstans. Kanske inte bara är från Wastegaten det släpper tryck.
Skriv svar