Sida 4 av 11
Postat: ons jan 13, 2010 8:32 am
av Robin Olivi
Jo jag vet men dom kostar ju inte lite, iaf de jag sett. det ska ju inte plöjas ner några stora pengar i detta, inte än iaf

Postat: fre jan 15, 2010 6:32 pm
av Robin Olivi
Då har man jobbat vidare lite.
Lyckades få ur pinnbultarna till vattenpumpen. Största svetstången jag kunde hitta och ett par hårda hammarslag så släpte dom. Rensat packning och rengjort inför montering.
Blev lite snik och ersätta med helgängad stång, men de duger nog.
Vettefan om jag vill sätta tillbaka denna pump, ser förjävlig ut och det känns som om den går lite tungt... men de kom inga missljud
Fått tag i ett kamdrev som blivit monterat, skall bara kammen justeras.

Postat: lör jan 16, 2010 6:59 pm
av Robin Olivi
Postat: lör jan 16, 2010 9:10 pm
av biomech
Oliven skrev:Sprang iväg till mecken o köpte en ny vattenpump fast bilmodellen. Stod och jämförde mot marinpumpen och enda skillnaden vad jag kan se är att kanalen som går till värmepaketet är pluggad. Så då fick de bli en sån, sparde man några hundra
Då hoppas jag att du tänkt köra med slutet kylsystem annars kommer inte den där cirkulationspumpen bli långlivad

Postat: lör jan 16, 2010 9:14 pm
av Robin Olivi
Japp, det sitter de original på denna. Har bara inte plockat på allt än då jag ska justera in kammen först.
Postat: lör jan 16, 2010 9:34 pm
av biomech
Ja dåså
Annars så brukar inte bilpumpar och sjövatten bli speciellt lyckat...
Postat: sön jan 24, 2010 8:18 pm
av Robin Olivi
Då har det hänt lite mer saker.
Fått svänghjulet avsvarvat så att den är fräsh innan montering sen. Kastade 2 hundringar innan han började svarva så vi lär inte påverkat balansen nämnvärt.
Fått tråget från lack, monterat och klart nu med ny plugg och bricka.
Värmeväxlaren, för det slutna systemet samt sjövattnet.
Öppnad för att kolla så allt är ok.
Det invändiga elementet som sjövattnet går igenom för att kyla det slutna kylsystemet.
Lyckades man givetvis dra av en bult så då fick man slå ihjäl en timme på att borra ur och gänga om.
Ett litet knep om man ska montera stora sladdriga packningar, dra i några pinnbultar eller stopskruvar som jag använde för att hålla packningen på plats men ändå kunna lägga på locket, gick väldigt smidigt då
Har även fått hem rören till insugsbygget, 6m.... så är det någon som är intresserad av lite 45/41mm alu-rör så PM,a mig.

Postat: fre jan 29, 2010 5:07 pm
av Robin Olivi
Skruvat lite till men det börjar ta slut på saker jag kan göra, behöver en donatorbil nu!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41976
Ena gaveln till plenumet tillverkad där spjällhuset skall skruvas.
Delarna som är klara till insuget so far. Nån mer än jag som tycker det är lite överkurs på detta insug för denna motor? Har hittills bara kostat 2 timmar komp på jobbet så varför inte
Monterat kylsystemet och kylrör, börjar se komplett ut igen.

Postat: tis feb 09, 2010 6:20 pm
av Robin Olivi
Då har man kommit en bit till i insugsbygget. Blev lite ändrade planer eftersom det inte fanns en firma i mälardalen som kunde bocka 45mm alu rör. Så nu blir det ett delat insug med 45graders silikonsklang istället. Tror faktiskt de blir bra. Bedöm själva
Tagit upp hål i avgaslimpan för lambdasonden. Nu ska det bara svarvas en adapter som ska pressas i och svetsas utvändigt.
Första röret monterat i insugsplattan.
Alla rören itryckta och rör/spridarhållren fastskruvad på dessa.
Silikonslangarna påtryckta och stoppat i trattarna. Det skall ju sedan byggas plenum runt trattarna.
Allt för denna gången. Nu måste jag lyfta i motorn lite provesoriskt i båten igen så jag ser att det kommer gå fritt överallt innan man lämnar in på svetsning

Postat: tis feb 09, 2010 8:57 pm
av Rasmus Annander
skummt att tändnings skalan är längre? är de orginal på marin motorerna?
hade varit användbart på trimmade sug motorer
o en annan fråga varför är inte hela kanalerna portade på insug? bara lite i början?
Postat: ons feb 10, 2010 7:11 am
av Robin Olivi
Det har jag faktiskt ingen aning om, har inte ens tänkt på de
Det är bara matchportat mot insuget i början. Resten av jobbet är gjort nere vid ventilen. Så det är en ganska enkel portning.
Postat: ons feb 10, 2010 9:24 am
av Ecke
Ser ju bara bulla ut

Postat: ons feb 10, 2010 9:58 am
av mattias
Det är ambitiöst på en sån här motor men fränt blir det !
Ska spridarna sitta så långt upp som den där plattan du bultat kring dina runners?
Jag har inte riktigt fattat var plenumet blir ännu, men jag antar att plenumet börjar först vid trattarna så att man tar loss plenumet sen genom att lossa silikon-böjarna?
Postat: ons feb 10, 2010 10:26 am
av Robin Olivi
plattan är som sagt bultad bara så den kan jag skjuta upp och ner på rören som jag känner för det. Fästena för fuelrailen får man tillverka på lämpligt sätt efter vart spridarna hamnar.
Stämmer bra det du säger att plenumet kommer börja vid trattarna. Kommer alltså vara delbart vid silikonslangarna. Tanken var att det skulle varit bockade rör hela vägen upp till plenumet men nu blev det den här lösningen istället. Trattarna kommer sticka in ca 20mm i plenumet.
Ja det känns lite överarbetat för den här motorn men jag får spjällhuset där jag vill ha det därför det skulle bli lite knöligt med originalinsuget. Har bara kostat 900kr än så länge varav hälften är inbytt komptid, så de har inte kostat så mkt

Postat: tis feb 16, 2010 6:20 pm
av Robin Olivi