Audi 100 -86 TQ 20v AAN (startad och klar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

jasså de va så trots allt att splinsen sket sig..
hm, aja håller endå på skummar efter en annan låda

har som inte dragit igång me de här projektet än.. beemern som stjäl tiden just nu :hihi:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja du det ska inte vara så jävla lätt heller!

Du får väl svarva ny utgående axel och göra egna splines? Låter väl som ett lagomt nattprojekt på jobbet?? :lol:
Chevelle SS -65
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Det går inte bara byta lamell då?

Om det gör någon nytta så har jag en 5v låda från en 2.8q över. Den är inte i nyskick, men är gratis om du hämtar den ett par mil söder om skellefte ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
e30_tobbe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av e30_tobbe »

nicerpm skrev:
e30_tobbe skrev:passar en 20v s4 motor rakt på orginal lådan ?
jodå lådan passar allt bultdelningsmässigt men inte utgående axel. fel splines
vadå hur gör man då för att para ihopp 20v med orginal lådan då ?
nicerpm
För mycket laddtryck

Inlägg av nicerpm »

e30_tobbe skrev:
nicerpm skrev: jodå lådan passar allt bultdelningsmässigt men inte utgående axel. fel splines
vadå hur gör man då för att para ihopp 20v med orginal lådan då ?
Jag kommer inte ihåg exakt proseduren. men sök på nordicaudi .

Jag har för mig att man får byta till tio ventilarns svänghjul och koppling.. (vilket inte är nån nackdel) tioventilaren har ju enkelt svänghjul och inte dubbelmasse...
onej inte igen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

kan tänkas bli lite pyssel.. ska se efter om jag hittar nån moderna låda ja iaf så kanske den passar på direkt.. vill ha en med elektroniska hastighetsmätarn samt en som här lite högre växlad än den här.. :wink:
nicerpm
För mycket laddtryck

Inlägg av nicerpm »

lord_nordkvist skrev:kan tänkas bli lite pyssel.. ska se efter om jag hittar nån moderna låda ja iaf så kanske den passar på direkt.. vill ha en med elektroniska hastighetsmätarn samt en som här lite högre växlad än den här.. :wink:
det är förstås! men den 5petade quattrolådan är urstark
onej inte igen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

ja den här tråden vart ju inte lika intressant nu då det inte skulle byggas någe vidare på 10v motorn då iochf.. och lapptäcke är inte bilen längre heller, utan numera helt röd :thumbright:

gammotorn är iaf urlyft, och den nya motorn ska ta plats såfort jag fått lite grejer.. blir en ny låda från en vanlig 100 tq (bättre utväxling) nytt pilotlager för att passa låddan, ett nytt grenrör då det gamla bara var sprucket precis överallt.. orginalturbo och orginalsprut, 3" hela vägen och bara nå små lull lull, inget märkvärdigt..

som sagt, bara man får hem lådan å lite grenrörsböjar å lager så blir den nog klar snart :wink:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

jao, de har ju stått lite stilla här i sommar, tänkte ja skulle vara klar i augusti, men hähä.. :hihi:
nåja.. eftersom de inte blir nån mega räser, utan bara en dragare med stil, så har det endån skaffats och byggts lite mumma..
har rivit isär kopplingen och rugga av både svänghjul och tryckplatta..
ny 6-pucks sinter är påväg nu också som passar 100 lådan, de blir orginal s4 svänghjul och tryckplatta, samt denna lamell så ska det gå ihop sig tror ja :wink:

nytt urtrampningslager då det sista beg. ja hade inte tålde sista köldknäppen i vintras, samt ett vevaxellager från 10v (18mm)

knåpade ihop början på ett enkelt grenrör också, då orginal äcklet inte gick att svetsa ihop å det bara sprack upp om å om igen.. var dessutom sprucket överallt.. ska helsvetsas när motorn är på plats och man har provmåttat lite, kan bli så också att jag får kapa upp det och göra om.. men de ska nog gå på någe vis.. wg uttag har inte gjorts än, men de blir nog orginalet som får ta plats..

har iochmed detta en nästan ny orginallamell till s4:an till salu, inte körd många minuter, om nån skulle vara intresserad av en sådan :thumbright:

en bild för dom intresserade..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Mycket trevligt :) Sälja mitsun till mig för 5000 när du e klar med audin då?? :wink:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

haha, får si vart den tar vägen sen..
när ådin är 100% frisk å fungerar så kan mitsun mycket väl bli till salu, så man slipper ha en massa bilar ståendes överallt.. i början av sommarn hade jag 5st, nu är det bara 3 kvar.. å 2 räcker väl egentligen :hihi:

är dock en bit kvar innan dess..
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

Häftigt :thumbright:
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

jaahaja.. ja idag blev det ju iaf tillslut motormontage..
det gick tungt å motvilligt, hade ingen ork alls egentligen, men de vaju finväder så, vafanken.. :hihi:

det hela konceptet slutade iaf såhär, för den intresserade..
10v svänghjul och tryckplatta, samt 6-pucks sinter.. gick alltså icke att para ihop lamell till gamla lådan med 20v:ns dubbelsvänghjul, tog i bultarna till svänghjulet helt enkelt.. knacka in 18mm pilotlager i vevaxeländan, där det förövrigt var helt tomt, så de gick ju fort :hihi:

Motorfästen från gamla 10v motorn, va på håret med aan:s orginalfästen, men då hade pinbultarna fått suttit litegran i spänn, så de va bara å byta så varte klockrent..
Bara å smaska ihop och montera, inga konstigheter..

Nu är det lite basic el-grejer som ska göras först bara, ex lite generatorkabel, vätsketemp givarna ska monteras å lite vattenslangar å lite lull-lull bara.. Mitt nya grenrör ska vinklas om lite så hamnar turbo perfekt, downpipe å wg ska fläskas på plats, lite tryckrör ska byggas och sist men inte minst ska en kylare och intercooler prova hitta ett lämpligt hem.. sen blire väl lite allmän kabelkrig när el-härvan ska in bara :hihi:
så hopp finns det väl än iaf.. jobbar väl lite stötvis så de kan väl ta ett tag till innan de brummar skulle ja tro
:wink:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Trevligt trevligt. Vad blir det för sprut nu då? AAN original?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

blir nog orginalet, men går ja bet å tappar tron så blire ett megasquirt kanske.. får se..
då finns ju risken att det börjar pillas dock, menmen.. kan ju bli skoj å
:hihi:
äh, blir de praktiska problemen först.. kylare, vattenslangar och tryckrör står överst på listan..
grenrör, turbo, dp och wg blir nästa..
Skriv svar