B18 Turbo - Startproblem - AKUT!!! Det roliga tog slut...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jo jag har funderat på det där å ska testa det där...
Ikväll åker pluggen ur å hålet borras upp...
Har även tagit hem mätarn så jag kan se soppa trycket...
Nu hoppas jag på det här...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

elajl skrev:Jo jag har funderat på det där å ska testa det där...
Ikväll åker pluggen ur å hålet borras upp...
Har även tagit hem mätarn så jag kan se soppa trycket...
Nu hoppas jag på det här...
Pröva, men vart går hålet? Dom du nu har pluggat? Kan ha och göra med det där
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Hålet leder ner till flotör huset...ska ut å prova nu...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

elajl skrev:Hålet leder ner till flotör huset...ska ut å prova nu...
Då skall den givetvis vara öppet så du trycksätter gasaren. - > Insprut. Erik hade då det öppet nu om det var hålet som går till flottisen.

Är jag 99% säker på, men jag börjar bli senil vet inte vad han gjorde igentligen :D
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Det är öppet där nu och nu går den som den ska...
Däremot så är förmoldigen membranet i WG:n paj...har skuvat staget så det är stängt max...å den laddar 0,2....rycker jag däremot slangen till wg:N så laddar den fint....men ingen höjdare å köra så...har kört å klollat på ladd mätaren å släptt av när mätarn kommer upp till 0,8 ungefär...Det verkar då inte spika nå eller så iallefall...
Nu är jag glad för stunden iallefall...
Ska testa med en ny wg få se om det går att få det funka...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Härligt att höra..

;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jättekul! :)
Jag tänkte först att det här blir en tråd med ett ouppklarat slut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

mattias skrev:Jättekul! :)
Jag tänkte först att det här blir en tråd med ett ouppklarat slut.
Erik hade kunnat svara på vad som var galet direkt, men han lyser med sin frånvaro p.g.a. dator + åska.

- Han hade nämligen exakt samma.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Fick ett tips som jag ska kolla upp idag...
En gammal Saab meck här på jobbet kom med tipset om att testa flytta wg slangen till insuget istället för att ha den på turbin huset...
Ska testa det...han sa det satt så på full tryckarna och så som jag har på lågtryckarna...
Eftersom den laddar lite så trodde han det skulle kunna vara så...
Annars så har jag en annan WG klocka hos en i bynn jag kan testa med för att säkerställa att min är pajj...
Får se hur mycke jag hinner nu i helgen...är mycke annat å...
Sen lär bromsarna luftas, åsså är fram rutan täckt av olja... Det läcker lite vid t-korset på trycksidan av oljan och det droppar ner på "fläkten" på generatorn och stänker runt fint...
Men nu äre på g iallefall...
Det skuter på hyffsat på lågvarv...ska bli kul å kunna varva ur den å se...hehe...
Betyg godkänt lär då bygget få iallefall tycker jag...eftesom polarn blev alldeles till sig å skulle skaffa 140 å göra lika å pensionererna nere på byn glodde satan...det sista kan ju ha nått att göra med att jag körde utan huv med en turbo uppstickandes å ett brölande avgas system...
The show will go on!!!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

mattias skrev:Jättekul! :)
Jag tänkte först att det här blir en tråd med ett ouppklarat slut.
Ähh!!! Vadå?! :twisted:

Hehe.. :wink:
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

peppe skrev:Härligt att höra..

;)
Tycker jag me...hehe...
Måste få den å funka fint med laddet nu bara så jag vågar sätta polarn bakom ratten å få höra på vrålet själv...dom säger det är brutalt...hehe...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

elajl skrev:
peppe skrev:Härligt att höra..

;)
Tycker jag me...hehe...
Måste få den å funka fint med laddet nu bara så jag vågar sätta polarn bakom ratten å få höra på vrålet själv...dom säger det är brutalt...hehe...
Flytta WG slangen?! :(

- Det jag vet vi mekade med var att flytta slangen som skickar tryck till flottörhuset innan det blev 100%.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jopp flytta WG-slangen...
Altlså nu snackar jag inte om soppan utan om att laddtrycks styrningen inte funkar som det ska...
Kör jag med slanegn som jag har nu, från turbinhus till wg så laddar den max 0,2 å då är staget invridet max (då bör den ladda en del mer tycker jag nog) men rycker jag av slangen så laddar den hej villt...
Kan bero på att det blir för högt tryck i turbinhuset så att den öppnar wg:n innan det börjar ladda nått alls.
Så fick jag det förklarat för mig av fd Saab mecken...
Så som jag har sitter den på lågtryckarna men på högtryckarna så flyttade dom slangen till insuget med en magnetventil som styrde trycket istället...
Ska iallefall testa ikvälls efter jobbet...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja, kan ju inte händda så mkt förutom att det kanske blir bättre.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Det visar sig väl ikväll...
Men den öppnar ju tydligt wg ventilen för tidigt så det bara kommer upp till 0,2 bar i insuget...
Kan ju va för att det blir för högt tryck som den sitter nu och den öppnar för tidigt...
Den som lever får se...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar