Spruckna ventiltryckare

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Smokey skrev:Märkligt att det då står ENEM på de kamaxlarna som siter i de senaste 4-5 motorerna/topplocken jag/kollega tittat på!!!

Alltså samma företag du vill kasta skit på i inlägget längre ner.... :thumbdown:
Märkligt att det endast finns en uppsättning kamaxlar av dom som sitter i lillens 390hk 16v motor?!? Märkligt att det endast finns 1uppsättning kolvar till tommy carlströms s2000 honda?!?
Dänniz 073-8447664
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Men herregud, nu börjar det gå för långt med allt detta unitek och Min pappa har större bil än din.

Det är bara inse att alla bygger sina motorer olika? Och det är kul att höra de olika teorierna.
Visst, unitek bygger säkert riktigt håriga maskiner! Men det finns ju andra i detta land som gör med. Förstår inte varför folk ska snöa in på en sak och sedan kalla detta bibeln. Alla är olika och gör på olika sätt. Tänk om alla motor byggare kunde ta vara på de olikas teorier, visst det kommer aldrig hända. Men tänk vilka monster motorer det skulle kunna bli?

Så, Sluta tjut som några jäkla småbarn och håll en seriös konversation istället.
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Nu kom känslorna och rörde om, bägarn rann över eller va man säger :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Dennis Öhman skrev:
super7 skrev: Och det grundar du på?
Jag kan bara säga: Har gunnar några sm guld sista åren?!?
Har han haft tid göra en riktigt seriös satsning dom senaste åren då??

Sen är det som Jens säger mycke av Gunnars tid har ägnats åt kamslipen och diverse annat. :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Br
Lite mer laddtryck

Inlägg av Br »

Dom sista 3 åren har de blivit skit med delar till 531 volvo, typ kina delar som både är bra och dåliga.Om man bygger en staka topp eller 10 toppar då vet man vad som funkar eller inte. Jag har varit en av Proffersson bästa kunder genom åren och bara :thumbright: :thumbright: han har lev kamaxlar tryckare mm :thumbright: :thumbright: .
Senast redigerad av Br den mån jun 28, 2010 11:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Erland Cox skrev: Tillbaka till ämnet. Var köper man Arrows tryckare? Direkt i England? Jag ska ha såna som passar direkt i toppen, 37mm.

Erland
Jag köpte mina tryckare direkt av Arrows och det gick då väldigt smidigt, dom var hemma på tre dagar.

Sen så har väl alla motortrimmare sina dåliga dagar, har själv Unitek kolvar och toppjobb och det har fungerat bra men är inblandad i två andra Unitek motorer och dom har sin historia med strul. Bla Andreas 16v som jag har lagt väldigt mycket tid på i sommar men den går inte riktigt bra ännu.

Har bara köpt långnabbshjul av professorn men dom har då det inte strulat nått med ( dom tog till och med ett SM guld på isen iår :thumbright: så nog har professorn varit med om SM guld på sistone :hihi: )
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Dennis Öhman skrev:Nu kom känslorna och rörde om, bägarn rann över eller va man säger :thumbright:

Jag blir bara så trött när folk ska hålla på och tjuta hela tiden! Bättre att försöka hjälpa trådskaparen :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Niklas Sandström skrev:
Erland Cox skrev: Tillbaka till ämnet. Var köper man Arrows tryckare? Direkt i England? Jag ska ha såna som passar direkt i toppen, 37mm.

Erland
Jag köpte mina tryckare direkt av Arrows och det gick då väldigt smidigt, dom var hemma på tre dagar.

Sen så har väl alla motortrimmare sina dåliga dagar, har själv Unitek kolvar och toppjobb och det har fungerat bra men är inblandad i två andra Unitek motorer och dom har sin historia med strul. Bla Andreas 16v som jag har lagt väldigt mycket tid på i sommar men den går inte riktigt bra ännu.

Har bara köpt långnabbshjul av professorn men dom har då det inte strulat nått med ( dom tog till och med ett SM guld på isen iår :thumbright: så nog har professorn varit med om SM guld på sistone :hihi: )
ja andreas 16 v har haft mycket trubbel de är inget snack om men de är inte motorfel så att säga
men den har bla bränsletrycksregulatorn i kofferten och den får tryckstötar i bränslesystemet precis som jens g hade på sin vega
sen har de varit underdimentionerade bränsleslangar samt dålig soppa pump samt fel vattenpump mm som orsaket en hel del fel

men jag vet bla att du nicklas beställde riktiga grejer idag för att en gång för allt få slut på detta gormande och de har jag tyckt att man skulle ha gjort redan från början då de började strula

dock kan jag tillägga att untitek har byggt motorn och levererat den sen har resterande fel beståt i bilens ursprungliga delar som inte har varit rätt
men jag vet vilket jobb och slit ni har lagt ner på att få den att gå och nu hoppas jag med de nya delarna att ni får till den och att saker börjar lira

men om man nu drar upp unitek än en gång så har dom brister som många andra men dom tillhör ändå eliten av motorbýggare i sverige och bygger ca 1 riktig tävlingsmaskin i månaden och har gjort de i 20 år och då får man helt enkelt en hel del erfarenhet som är väldigt svårt för en hobbymekaniker att uppnå som kanske bygger 3-4 motorer i sitt liv med varierande resultat

sen tar unitek tar fram egna kolvar kamaxlar lyftare ventilstyrningar sätesringar kolvbultar fjäderbrickor mm
men allt görs inte på företaget som tex kamaxlarna och kolvarna de specialbeställts efter deras ritningar och olika mått mm i matrial som är av högsta kvalite därav kan man inte hålla lika låga priser som vissa andra men kvaliten är ju där efter också
B_Christoffersson
Forumsberoende

Jens Gustavsson skrev:
axL_ skrev: haha som vanligt försöker du göra dig rolig på andras bekostnader när du i stället blundar för problemet
jag om någon hade däremot rolig när jag såg din bil puttra över mållinjen på 18 sek så även fast du är 40 år så borde du kanske ta till dig ett och annat och inte bara stirra dig blind på vad du lärt dig i en lada i sävar med 10 st teoriböcker och tester på en b20

de skrev ju själv i en annan tråd att de är så svårt med höga lyft för att lyftarna inte håller
ja din erfarenhet av de kan ju inte vara så stor då du antagligen inte haft att göra med grejer som kallas kvalite för 5 öre

man kan köra med 40 mm tryckare utan att svetsa in ni bussnigar i toppen utan problem så länge inte kolv och ventil tar i varandra för då
rasar väggarna för tryckaren fort
fråga loggert från boden om du inte tror mig han har kört rallycross i 8 år med samma topp och den är orginal med 40mm tryckare och 16,9 i lyft

de finns väldigt varierende kvalite/vikt på tryckare och pris och man får väl vad man betalar för
trevligt att man kunde underhålla dig på läktaren i piteå :hihi:
(jag kanske retade dig lite där också så jag får tåla det, men det är bara kul då det kommer från dig)

i övrigt som vanligt så klankar du ned på alla svenska firmor utom unitek, sen tillför du inget i diskussionen förutom tomt skitsnack.

det hör också till att du bryter mot flera av våra forum-regler, bland annat så har du inget riktigt namn, du använder fel ton då du retar upp folk, du har inget inskrivet vart du kommer ifrån och till 99% chans är du redan avstängd härifrån en gång tidigare då du gick under ett annat namn (hk beroende+cristoffersson)

vi håller på att diskutera vad vi ska göra med dig på interna avdelningen. bara så du vet, du kan ju försöka fixa till dessa saker i din profil och i dina inlägg så kanske du har en chans att få vara kvar här.

mvh från jens och resten av moderatorerna på detta forum som försöker hålla en hög nivå på detta forum så att seriösa får lust att skriva här.
ja om du försöker göra dig rolig på min bekostnad så kan jag göra de på din bekostnad också
jag tycker ni är ganska barnsliga som ska stänga av alla personer på detta forum som inte tycker som ni och ifrågasätter saker och ting och som även kommer med en del råd om saker och ting

om bara några st får fråga och ställa svar då blir de ju ganska enkelriktad diskution och de blir snabbt väldigt konstigt

sen har jag vist ett namn och att jag kommer från luleå de tror jag knappast någon missat
de finns fruktansvärt många som inte ens har ett riktigt namn på denna sida ska dom också bli påhoppad i varenda tråd dom skriver i

jo vist jag har tyvär inte mycket bra att säga om tex pa_ _er och hans grejer och de är mest för att jag vet att hans grejer inte håller speciellt bra kvalite utan mest kina grejer som han köper i partier och de försöker han kränga som värstinggrejer och de tycker jag är snudd på lurendrejeri
i många fall är ju grejerna i så dålig kvalite att dom är rent livsfarliga att montera i en motor

jag skrev tex om proffessorn att han levererar grejer med kvalite
är de nå fel eller
att han sen då inte har byggt en motor som gett riktigt dom resultat som han hoppats på dom senaste åren är väl inte skitsnack

norrback har bla frågat mig en del saker via pm och han har jag svarat på så gott jag kunnat till och med saker som är lite hemliga
jag har gett en kille med evomotor en hel del råd
jag har gett en del råd om hylsbyten i toppar i denna råd samt en del orsaker varför vissa får saker att hålla och andra inte som tex matrialkvalite mm

jag vet att du bla jens är duktig på väldigt många saker som många andra på forumet men att vissa saker behöver ifrågasättas ändå och gör man de ja då har man krossat ett getingbo många gånger på detta forum och getingarna svärmar runt en i varenda inlägg

de finns många saker du skrivit om jens för några år sen som du helt ändrat inställning till idag och sånt som du tror på idag kommer säkert ha ändrat sig på ytteligere 5 år då alla får mer erfarenhet och lär sig nya saker
så sakerna du är så säker på idag kanske inte stämmer mer än dom du trodde på för 5 år sen och har någon person mer erfarenhet på ett vist område och ifrågasätter dig
som tex jag har gjort i vissa inlägg så blir du
rosenrasande och direkt öppnar en intärn sävardiskution om at kanske stänga av personer mm

ni kanske stängde av personer för 5 år sen som ifrågasatte vissa saker då som du i nuläget har insett stämmer ????

ett exempel på de borde ju vara en av mina bekanta som hette
hk beroende som ni stängde av för ett halvår sedan
orsaken till detta var att han ifrågasatte bla din bromsbänkstråd jens
som du påstod med all säkerhet hade max en felmarginal på 3 %

men nu i efterhand med resultatet så kanske inte han hade så fel och har man haft lite att göra med en bromsbänk så var många av hans frågor och påståenden helt rätt
här är en väldigt tydlig sak på hur de blev ett jäkla liv på detta forum trotts att med lite matematik och sunt furnuft såg att bänken kunde visa väldigt fel i alla fall väldigt mycke mer än 3 %
resultatet av den diskutionen blev avstängning

hade tex erland ställt dessa frågor hade du nog lyssnat jens

jag och erland har haft våra diskutioner också på detta forum och även om vi kanske inte är överens om tex flödesbänken ännu :hihi: så komme de fram både positiva saker och negativa saker som aldrig tidigare tagits upp om bla denna flödesbänk och idag respekterar jag faktiskt erland mer än innan den diskutionen
och framför allt var han den enda som kunde svara på mina frågor utan att bara kasta skit
och han var även den ENDA personen på hela forumet som kunde komma med förklaringar bla kamlyft kontra flödesmätningen
som jag vet att fruktansvärt många gör bort sig på
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Hemlit vill jag nu inte kalla det, men jag orkar inte fråga i en tråd när det blir en massa tjat om det på flera sidor :)

Svaret jag fick kan man jämföra med svaret: större än 1800mm2, på frågan hur stor är kanalen på minsta stället.

Det är bra med nån som ifrågasätter allt, man kanske får nån tanke att byta bana :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Nu Axl_ ska du ha beröm för ett mycket bra formulerat inlägg, fortsätt så.

I övrigt vill jag skriva en sak också, som jag varit inne på tidigare.
en 390hk 2.9liters N/A volvomaskin är inget mirakel, det vet många på forumet, så att gå ut och slå på stora trumman för den saken blir lite roligt.
Vad som är än fränare än en sån maskin är juh en Prostock V8, de har skapligt hög litereffekt för sin hedenhösteknik jämnfört mot en modern motor med överligande kammar och flera ventiler per cylinder.
De är dock inte bromsade av att ha riktigt brett register, men fortfarande imponerande.

Att sedan många här på forumet inte svarade dig angående dina frågor Axl_ beror lite på din attityd du så ofta visat, men nu i senaste inlägget en mycket lenare ton.

Mvh
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Tror nog de flesta är överens om att den sk. hk_beroende blev avstängd för att han gjorde personangrepp, han hade även högvis med kritik till firmor utan några seriösa belägg och liknande samt förde diskussioner på sandlådenivå. Seriös kritik och genomtänkta diskussioner är sådant som efterfrågas, men att generellt bara skriva "att den firman är skit" i varannan tråd hjälper inte mycket.
Titta gärna genom inlägg som t.e.x Erland och Janne Lundin skriver, de förklarar sakligt och teoretiskt varför de har synpunkter på diverse frågor och diskussioner, det öppnar för att fler med genomtänkta ideér ska kunna svara och ge sin syn på saken.
Om man istället bara skriver "Den där firmans prylar är skit, de grejjer som de på Unitek säljer är mkt bättre" öppnar man bara för andra yngre förmångor som av sina läromästare hört om att deras dyra herrejössesprylar är bäst, sådana diskussioner kommer ingenvart och ingen som har några bra ideér orkar ens skriva.
Kan garantera att inte Jens eller någon annan här blir arg om man blir ifrågasatt så länge det kommer seriösa belägg.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Kadett4wd skrev:Nu Axl_ ska du ha beröm för ett mycket bra formulerat inlägg, fortsätt så.

I övrigt vill jag skriva en sak också, som jag varit inne på tidigare.
en 390hk 2.9liters N/A volvomaskin är inget mirakel, det vet många på forumet, så att gå ut och slå på stora trumman för den saken blir lite roligt.
Vad som är än fränare än en sån maskin är juh en Prostock V8, de har skapligt hög litereffekt för sin hedenhösteknik jämnfört mot en modern motor med överligande kammar och flera ventiler per cylinder.
De är dock inte bromsade av att ha riktigt brett register, men fortfarande imponerande.

Att sedan många här på forumet inte svarade dig angående dina frågor Axl_ beror lite på din attityd du så ofta visat, men nu i senaste inlägget en mycket lenare ton.

Mvh
ja de är inte varje dag man får lite beröm hära så tack ska du ha :lol:
lite kul att du nämde prostock motor i tråden för jag fick faktiskt en förfrågan idag om att bli hjälpa till i ett promod team där ny motor ska byggas ihop
bilen är redan köpt och guppar på dom sju haven i skrivande stund och borda anlända inom en vecka
dock kanske de inte är de seriösaste teamet eller de nyaste delarna men han har ägt bilen tidigare för ca 3 år sen och jag vet att han kört en låg 7a om inte de var en hög 6a i då
alla fall så exlpoderade motorn typ varje repa och de var lite mera show and go ;) men man kan nog lära sig en hel del till i alla fall och från tidigare mekaniker har jag då hört att man hade då aldrig en tråkig stund om man hängde med på tävlingar med detta team ;)

som du säger så vist går de pressa ur mer effekt ur 390 motorn framför allt om man höjer varvtalet lite nu varvar den ju bara 8500 och efektkurvar pekar fortfarande uppåt så 400 hk eller mer är inga problem att passera om man släpper upp den ytteligere och samtidigt behåller man ju vridet från 4500
B_Christoffersson
Forumsberoende

Ersviken skrev:Tror nog de flesta är överens om att den sk. hk_beroende blev avstängd för att han gjorde personangrepp, han hade även högvis med kritik till firmor utan några seriösa belägg och liknande samt förde diskussioner på sandlådenivå. Seriös kritik och genomtänkta diskussioner är sådant som efterfrågas, men att generellt bara skriva "att den firman är skit" i varannan tråd hjälper inte mycket.
Titta gärna genom inlägg som t.e.x Erland och Janne Lundin skriver, de förklarar sakligt och teoretiskt varför de har synpunkter på diverse frågor och diskussioner, det öppnar för att fler med genomtänkta ideér ska kunna svara och ge sin syn på saken.
Om man istället bara skriver "Den där firmans prylar är skit, de grejjer som de på Unitek säljer är mkt bättre" öppnar man bara för andra yngre förmångor som av sina läromästare hört om att deras dyra herrejössesprylar är bäst, sådana diskussioner kommer ingenvart och ingen som har några bra ideér orkar ens skriva.
Kan garantera att inte Jens eller någon annan här blir arg om man blir ifrågasatt så länge det kommer seriösa belägg.
ja vist framförde han en del kritik mot vissa firmor men de kan jag också göra och jag ser faktiskt inte de som ett stort problem
kvalitets problem på diverse saker har nog fler personer råkat ut för och de är ingen jag tycker man ska mörka för, vare sig de är ett forum eller annan diskution
sen ska ju givetvis man framföra ett rimligt argument varför delarna tex inte är bra som tex jag gjort i denna tråd som innehöll bla brister i härdningsprocessen samt vikt mm
bygger man nu en motor som går 201 meter några gånger per år så vist kan man fuska på vissa delar i motorn som inte behöver hålla 100 mil på 8000 varv men som sagt vissa delar kan vara direkt livsfarliga för motorn och kan få väldigt dyra konsekvenser som man borde känna till

men att man inte får belysa vissa problem med vissa tillverkare tycker jag är väldigt fel och vist kan de låta som smutskastning eller skitsnack speciellt om en tillverkare har många saker av sämre kvalite men då är de ju faktiskt upp till tillverkarna att bättra sig och ta till sig av kritiken

alla säljare kan få delar som kanske är feltillverkade och de är ju olyckligt och detta är ju montörens jobb att ha koll på så allt stämmer som tex mått frigångar mm
men kvaliten är väldigt svår att se med ögat även för en erfaren montör och att många tillverkare har vänt sig till kina och köpt upp stora partier med delar av väldigt varierande kvalite är ju ingen nyhet för många och tyvär kan de vara en väldigt dyr läropeng och sånt måste man få belysa
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

jag fick faktiskt en förfrågan idag om att bli hjälpa till i ett promod team där ny motor ska byggas ihop
bilen är redan köpt och guppar på dom sju haven i skrivande stund och borda anlända inom en vecka
dock kanske de inte är de seriösaste teamet eller de nyaste delarna men han har ägt bilen tidigare för ca 3 år sen och jag vet att han kört en låg 7a om inte de var en hög 6a i då
alla fall så exlpoderade motorn typ varje repa och de var lite mera show and go
Janne ??
Hoppas det för det är då den gladaste och trevligaste Lulebon :thumbright: (Till skillnad till många andra) :roll:
Bild
Skriv svar