8v eller 16v till 270 hk?

Diskussioner för erfaret folk
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Smokey skrev:http://pici.se/pictures/DyuRkxyzI.jpg

Denna Unitek toppen klarade precis 220 hkr gänsen... !!! De insatta i topplocks modifiering förstår varför !!!! Nya topplocket med GL Kamaxel levererade 286 hkr i samma bänk. (Bosch) Med Mikuni ett år senare 298 hkr....... OBS att jämföra rullande landsväg med en Statisk bromsning är att jämföra äpplen med päron !! I Gunnars bänk motsvarar detta ca 260-265 hkr med de tester vi har gjort.
till vem är den dära toppen gjord åt måste jag ju få fråga och när är den gjord
och är de en uniflowtopp eller en steg 4 topp eller liknande

och vad tycker du är orsaken till att denna att den inte gav mer effekt än vad den gjorde jag ser nämligen inte nå fel som du tidligen gör
Senast redigerad av B_Christoffersson den mån jul 19, 2010 8:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Lindqvist Racing skrev:
B_Christoffersson skrev: de har funnits ett repotage i en weels tidning eller bilsport där dom gjort samma sak för säkert 15 år sedan
jag kommer ihåg att bilen var gul i repotaget och de där hade jag velat se igen
de var dock en b230 topp inte en b20
Det måste vara Bamazonen du menar. Göran på GMT byggde toppen. Han äger numera bilen. Det ska bli spännande att följa bilens fortsatta öde. Göran är mycket duktig på motorer, och det kommer att uppdateras under huven, var så säkra....
http://www.goransgarage.com/
ja de kan mycket väl vara han skulle vara kul att läsa den dära artikeln igen så har någon ordning på sina biltidningar så skanna gärna in den
B_Christoffersson
Forumsberoende

Erland Cox skrev:
B_Christoffersson skrev: lägg upp de bromspappret och filmen och berätta vars den är bromsad
jag vet att dom närmar sig 280 hk och de kan säkert finnas någon fåtal som passerat 280 framför allt beronde på vilken bromsbänk/ bromsör man varit hos
men de som är konstigt då är att varken vi eller egmark inte fått en enda 3 liters över 300 utan modifiering
Menar du att det skulle vara några problem att få över 300 hästar med en EVO topp på en 3 liters motor? Vi har bromsat en 2,8 till 357 hästar men den var rejält modifierad. Motorn var även rakställd och insugen uträtade och kortade. Vet inte hur rätt bänken visar men en original B20 bromsar strax över 80 hästar i den.

Erland.
som sagt en standard evo 3 liters har haft de svårt över 300 hk
jag vet att våran bänk är snål men egmarks är likadan och där bromsades de bla en s40 med 3 liters evo som gett 350 eller vad de nu var i eskilstuna och den tog sig knappt över 300 nu
som jag skrev i annan tråd så kan jag lika gärna skriva att våran 390 motor ligger på 450 hk men de hjälper varken oss eller någon annan däremot hade vi haft en fränare siffra och visa upp men om den ändå inte stämmer så vad är de för nytta

tiger tex har ju 425 ärligt bromsade hk och den tyngsta bilen i klassen då den är över 3 liter men ändå vinner han mot motorer som ska vara bromsade tex 380-400 hk mm och han väger 200 kilo mer än dom
men ser ju på banan att hans bil går rejält mycke bättre än många andra och då ska han även förflytta 200 kilo extra
den motorn hade utan tvekan gett över 500 hk i många bänkar i sverige och jag törs nog säga 600 hk också
nu är ju givetvis inte bara motorn som är orsaken att dom vinner hela tiden dom har ju även ett kanon team men men ser ändå skillnaden på banan
och de man framför allt ser de i är starten för där har brukar han inte vara först iväg utan faktiskt ganska långt bak men i slutet på startrakan är han oftast först igen
de hade inte gått med en bil som väger som den gör utan effekt

vars bromsade ni 357 hk och vem kör den motorn och vad gjorde ni mer än porta toppen ytteligare och hur blev vridet på lägre varv

en kompis köpte fakiskt en komplett evo 2400 av kent karlsson förra veckan och jag ska höra med han vad den är bromsad
kent har samma bänk som oss
men när jag pratade med kent så nämde han nå konstig procedur han körde med i bromsbänken och de vet jag inte varför han gör
han sa att han körde vakum i bromsrummet oc att de gav mindre effekt
men vilken idee är de att köra vakum i bromsbänken man försöker väl eftersträva ett sånt normalt atmosfär som möjligt

en sugmoter som jag är riktigt imponerad av är den svarta framhjulsdrivna hondan som jag såg på en dag på strippen
körde 10 med sugmotor och varvade nå erormt och körde säkert 150 meter på 1an den gick som satan :thumbright:
Senast redigerad av B_Christoffersson den mån jul 19, 2010 8:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Gör gärna det Mattias. Här är lite bilder på toppen: http://www.topplocksverkstan.se/volvoevo.html
Kent har aldrig varit i närheten av den effekten.

Fattar inte det här med bromsbänkar och kalibreringar. Jag anser att man är precis lika dum i huvudet om man säger att en hästkraft är 0,5 hästkrafter som man är om man säger att den är 2 hästkrafter. Ska det vara så svårt att kalibrera bänken rätt så att en hästkraft är en hästkraft, varken mer eller mindre?

Erland.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Erland Cox skrev:Gör gärna det Mattias. Här är lite bilder på toppen: http://www.topplocksverkstan.se/volvoevo.html
Kent har aldrig varit i närheten av den effekten.

Fattar inte det här med bromsbänkar och kalibreringar. Jag anser att man är precis lika dum i huvudet om man säger att en hästkraft är 0,5 hästkrafter som man är om man säger att den är 2 hästkrafter. Ska det vara så svårt att kalibrera bänken rätt så att en hästkraft är en hästkraft, varken mer eller mindre?
Erland.
tro mig jag tycker de är lika irriterande som du men så är ju faktiskt verkligheten och de är ju den man måste se efter
hade alla bänkar varit likadan så hade de ju inte varit nå snack om saken
men nu är de långt ifrån så av väldigt många anledningar

en anledning är ju givetvis att bänkar som ger mer effekt drar ju till sig mera kunder och bänkar som är snåla som fan kanske folk drar sig för att bromsa i
många lever ju på sina bromsbänkar och som allt annat så kan de fuskas lite även med detta och är de 10 -15 hk de må väl vara men när de börjar bli 50 hk på en motor på 300 hk då är de ju inge roligt
laddar man den motorn teoretiskt med turbo och 2 bars laddtryck så får man ju en felvisning på 150 hk

skulle vara enormt roligt att se olika resultat om man for runt med en och samma motor eller bil på 20 olika bänkar i sverige helt oanmäld och bromsade
då är tyvär inte 1 hk en 1hk jag tror att man skulle få väldigt mycke olika värden framför allt om man har en motor som börjar klättra uppåt 700-800 hk
även våran bänk hade lite tuppjuck i förra bromsrummet på några motorer och började visa 8% fel och anledningen till de vet vi inte riktigt än idag
men då gav tigers motor 480 hk när den bromsades och sen när ytteligere en 2,8 liters 16 gav 370 hk så började man analysera bänken för då började man se att någonstanns stämmer inte dessa siffror
och när man började räkna bakvägen så hade man en felanvisning på 8 % de har även visat sig stämma bra då tigers motor är bromsad igen och gav inte alls nå 480 hk som tidigare

de var ändå en ny superflowbänk då detta hände så man ska vara väldigt kritisk till resultaten man får om de börjar skena iväg
niklas sandström som jag vet finns på denna sida har kört denna bänk med tigers motor väldigt mycket och han vet nog mer än jag om detta

toppjobbet på toppen såg ju bra ut en hel del kanalres AB ;)
men de brukar dom gilla
men vems topp är de och vars bromsades den
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Den är bromsad i en Dyno Dynamic på Ts motorsport
Ingen som bromsade i den på elmia mässan fick den effekt de hade bromsat på andra ställe, skiljde nästan 140hk på vissa högeffekts bilar.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att det är bland Sveriges *snålaste* rullar då jag själv brukar stå och småskratta när folk kommer dit med sina 549 bromsade hk och får kanske med lite tur 473hk när bromsningen är över, Detta har jag upplevt 100tals ggr.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Mattias J skrev:Den är bromsad i en Dyno Dynamic på Ts motorsport
Ingen som bromsade i den på elmia mässan fick den effekt de hade bromsat på andra ställe, skiljde nästan 140hk på vissa högeffekts bilar.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att det är bland Sveriges *snålaste* rullar då jag själv brukar stå och småskratta när folk kommer dit med sina 549 bromsade hk och får kanske med lite tur 473hk när bromsningen är över, Detta har jag upplevt 100tals ggr.
okej
ja som du skriver själv så verkar ni också ha erfarenhet och vet att de finns många glädjebänkar i vårat land
jag vet en kille med jag kommer inte igår hans namn han hade i alla fall byggd en drifting bil och bromsade den i älvsbyn i sommar han fick 130 hk mindre än vad han hade fått på sin första bromsning och var lite deprimerad så glädjebänkar de är ingen myt eller nå annat påhitt de finns utan tvekan

sen gillar jag faktiskt inte rullande bromsbänkar lika mycket som en riktig motorbromsbänk som är mycke mer exakt
men ska räkna om effektrörluster mm för växellåda bakaxel hjul mm och på de slår man ut motoreffekten
har man tex då dogbox låda och kanske en bakaxel som går lite trågt så påverkar de ju resultatet på motorn direkt
eller räknar man fel på någon förlust så får man genast en riktigt bra hk siffra för motorn

däremot är du ju hk på hjulen som i slutet är avgörande men då ska man bara mäta effekten på hjulen och inte omvandla de till motor effekt då man inte har koll exakt på alla förluster

men vem kör med den dära evo toppen hade varit roligt att veta
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Erland: Tittade lite på evo toppen. De pratas ju om att de ska vara ett visst antal % mellan ventil och fb-rum vägg? Men på evon verkar de som att de "konar" från packningsytan ända ner till ventiltallriken, men de är på lyft man räknar ventil till vägg avstånd?

Mvh
Uffe
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Man måste ju fundera över den extrema besatthet som har blivit angående bromsbänkar och effektsiffror de senaste åren. Spelar det någon roll om man bromsat fram 300 hk eller 320hk om den ena motorn saknar register och körbarhet eller sitter i ett dåligt chassi?

Att bromsa på rullar är väl alla medvetna om är lite si och så vad gäller effekt då greppet beror på vad man har för däck.

Men rullande landsväg är ju klockren till det som man bör använda den till, dvs justera in motorn, inte få en häftig siffra att flasha med inför polarna.

Det som säljer motorer är vinster i faktiska tävlingar, inte flashiga bromsdiagram, sånt kan vilken halvteknisk tomte skapa själv i excel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
B_Christoffersson
Forumsberoende

The skrev:Man måste ju fundera över den extrema besatthet som har blivit angående bromsbänkar och effektsiffror de senaste åren. Spelar det någon roll om man bromsat fram 300 hk eller 320hk om den ena motorn saknar register och körbarhet eller sitter i ett dåligt chassi?

Att bromsa på rullar är väl alla medvetna om är lite si och så vad gäller effekt då greppet beror på vad man har för däck.

Men rullande landsväg är ju klockren till det som man bör använda den till, dvs justera in motorn, inte få en häftig siffra att flasha med inför polarna.

Det som säljer motorer är vinster i faktiska tävlingar, inte flashiga bromsdiagram, sånt kan vilken halvteknisk tomte skapa själv i excel.
givetvis ak man inte stirra sig blind på max effekt utan kröbarheten är de viktigaste på en motor
men får man då ut mycke effekt tillsammans med bra körbarhet då har man lyckats bra

sen är de lite oundvikligt när man pratar om trimmade motorer att just hk kommer fram och givetvis vill man ju att detta stämmer
framför allt när de blir otroliga siffror annars har man ju ingen måttstock att gå efter
som jag skrev tidigare så skulle jag inte bry mig ifall de rörde sig om 10 -15 hk men när de finns bänkar som ljuger bortåt 200 hk så är de ju bara svammel och vilseledande information som varken ägare eller någon annan har nytta av

hörde föresten vad lillens gamla evo 8 v motor gav och de var 330 efter modifiering så dom går ju få över 300 men de gjorde den inte orginal
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

B_Christoffersson skrev:hörde föresten vad lillens gamla evo 8 v motor gav och de var 330 efter modifiering så dom går ju få över 300 men de gjorde den inte orginal
Vad menar du med original då?
Vet inte hur många olika gjutningar
det finns av Evo toppen men det finns då X antal olika versioner på portningar som Kent har gjort.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
B_Christoffersson
Forumsberoende

super7 skrev:
B_Christoffersson skrev:hörde föresten vad lillens gamla evo 8 v motor gav och de var 330 efter modifiering så dom går ju få över 300 men de gjorde den inte orginal
Vad menar du med original då?
Vet inte hur många olika gjutningar
det finns av Evo toppen men det finns då X antal olika versioner på portningar som Kent har gjort.
ja de finns väl 7-8 uppdateringar på olika topplock från kent
de har väl kommer genom åren jag vet bla att första hade lite tempproblem
nu vet jag inte vilken uppdatering lillen hade på sin motor men jag tror att de var den senaste
men för 2 år sen tror jag de var så var de sm tävling i älsvbyn och många supernationell var och bromsade sina motorer hos egmark och ingen vad jag vet kom då över 300 hk de året i alla fall

men nu blir detta lite skitkasting mot kent och de vill jag inte jag vill bara statusera ett exempel på att de inte är så lätt att få ut 270 hk ur en sugmotor på 2,5 liter om man nu inte söker efter en glädjebänk som ger dessa sifror och evo motorerna blev som exempel för att varenda person vet vilka motorer de är och för att dom till och med har specialtopplock mm och ändå inte ligger så mycke över 270 hk

kents motorer går väldigt bra utan tvekan och framför allt hans nya 3,2 liters rödblockare dom går som satan
dock har de varit tal om att göra om reglementet nu och jag vet att en person är påtryckande i denna fråga och de är väl mest pga tiger är så överlägsen och så börjar de kanske vara ont om r block och då gör man om reglementet i stället som de varit tal om nu och ska väl släppa in 16 v i lägre klasserna och ta bort den stora
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man blir road av hur mycket myter det finns i RC värden. :hihi:
tacka vet jag dragrace då får man ett tid kort sen är det färdig diskuterat!

alla andras bänkar visar glädje siffror och alla är bäst :)

vad gällande trimmare så fins det många duktiga i detta land och de är oftast mycket mer jordnära än "hang-around"-snubbarna.

tror ingen firma i Sverige är direkt super-duktiga på allt vad motortrimning gäller, men det finns många som kan sin sak i nått område :thumbright:

vad gällande bänkarna så gäller det att först helt enkelt ha en kalibrerad vikt och en rätt visande varv-räknare. DET ÄR INTE SÅ SVÅRT ATT FIXA.

om man sen går in på djupare saker så ser man att ventilations system, olika omgivnings kompenseringar och olika mätstandarder är väldigt varierande och där är det inte lika lätt.

jag var och hälsade på mats appelgren förra sommaren, då vart det en hel del intressanta diskussioner om bänkar och mätstandarder.

några grejor man kan tänka på.....

1. det finns minst 3-4 st olika mätstandarder som används och ingen är mer "rätt" än de andra bara olika i olika branscher och värdsdelar.

2. avgassystem kan skilja en hel del i olika anläggningar.

3. hur kalibrerar man vågen och kan nått påverka sen i verkligheten?
ta en sån sak som vattenslangarna till turbinen, hur påverkar de vågen då de trycksätts?? (bara ett exempel).

jag hoppas att nivån på svenska trimnings bromsbänkar höjs och att det kommer nån typ av standardisering som alla kan använda.

tror diskussioner liknande allt som vi pratat om flödesbänkar och sammanhållningen trimmarna emellan, och viljan att alla ska visa samma kommer på bromsbänkar framöver också

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

wuffee skrev:Erland: Tittade lite på evo toppen. De pratas ju om att de ska vara ett visst antal % mellan ventil och fb-rum vägg? Men på evon verkar de som att de "konar" från packningsytan ända ner till ventiltallriken, men de är på lyft man räknar ventil till vägg avstånd?

Mvh
Uffe
Det är på lyft man behöver utrymmet. Ventilen öppnar en mantelyta och för att förbränningsrummet inte ska strypa så så bör arean som öppnar upp mellan ventil och förbränningsrum vara något större än mantelytan. Väldigt mycket av flödet ligger just i hur förbränningsrummet ser ut. Om man tar och rätar ut insug topp och förbränningsrum så att det blir ett rakt för så konar porten ner från inloppet till minsta arean och upp igen ut i förbränningsrummet. Just uppkoningen är viktigast för den bestämmer tryckåtervinningen, diffusionen. Ju mer man kan få toppen att likna en diffusor efter minsta area desto bättre flödar toppen. en diffusor på under 2 diametrars längd får max kona upp 16 grader totalt och en diffusor som är längre än det högst 11 grader. För full tryckåtervinning krävs 10 diametrar i längd på diffusorn så en tidig minsta area kan vara bra. Det är en massa annat som kommer in och påverkar också så teorierna är definitivt inte enkla. Alla delar i systemet påverkar varandra på ett eller annat sätt så det som är bra för en sak är oftast dåligt för en annan så det blir en väldigt komplex samverkan där man ska hitta den bästa kompromissen. Jag håller på och funderar på lite "lagar" som ett bra insugningssystem tillsammans med kamaxel och avgas måste uppfylla. Får jag ihop tankarna så kommer det på hemsidan så småningom. Jag tittar på verkligt effektiva motorer och jämför olika parametrar mellan dom som tex. insugsvolym kontra motorvolym i hela insuget och en massa annat.

Erland.
B_Christoffersson
Forumsberoende

nu har jag pratat med linus westman som kör 2400
han köpte en flång ny evo 2400 för 2 veckor sen
den har kent karlsson bromsat till 274 hk

här ser man verkligen hur svårt de är att få ärliga hästar ur en sugmotor
Skriv svar