B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

The skrev:
B_Christoffersson skrev: den ska ju trots allt köras i en bromsbänk och de är ju de resultatet man vill få så bra som möjligt och givetvis spelar ju kompförhållandet in då och de måste man väl få välja valfritt
Känns som att du ser det från helt fel vy.

Det handlar inte om en maxeffektssiffra i bänken, utan att porta en topp så den fungerar så bra som möjligt inom ett visst register utifrån bestämda förutsättningar. Att bara få ut en hög maxeffekt är garanterat mycket enklare.

Att alla toppar skulle bli "likadana" och prestera likvärdigt tror jag inte en sekund på, inte när det handlar om att bygga inom bestämda ramar där det handlar om andra saker än bara göra stora hål...

Och vad har v8 med saken att göra? Räknar du procentuella skillnader istället för skillnad i hk skiljer det nog inte speciellt mycket.
men här måste man ju dra tydliga riktlinjer igen och de är inte gjort
ska man ha en bromsbänkstävling så måste man ju även bestämma vad man ska tävla efter
är de max vrid mellan 4000 till 7500 eller är man ute efter max effekt
å båda fallen spelar då kompförhållandet in på resultatet

givetvis hade ju de skillt mer mellan den bästa och den sämsta toppen om man hade gjort detta detta med en v8 tex en cheva 350
då de är mycke större motor

knäppte kort på en lite kul sak på jobbet idag är de någon som ser nå konstigt
Bild
Bild
Bild

nu ska jag till garaget och göra nå nytta sen blir de att hämta b20 toppen så får man se om den är nå att ha ele rom de blir skrotbingen direkt
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag har oxå studerat den där toppen en gång tror jag :hihi:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Att det sitter en klibba på h-profilaren?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ookej, hurdan packning ska man ha till den där!?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

hua.. vafan är det för avgasventil det ska vara i det där rummet längst åt sidan?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jaha, mycket åsikter. Och det är ju roligt, men det verkar som en del svävar iväg lite väl långt. Om inte alla har förstått det, så tar jag det igen. Detta är bara en första intressekoll. Om några kan tänkas vilja vara med på detta. Och intresse verkar ju finnas, jättekul. Sen har det efterfrågats tydligare regler, och det kommer ju naturligtvis om vi beslutar att det blir av. Men de regler jag skrev i början är ungefär vad som kommer att gälla för toppen. Kanske med lite tillägg och förtydligande.
Tanken med en minsta volym i förbränningsrummen är att undvika för högt kompressionsförhållande, med spikningar som följd. Det vore ju inte så kul att spika sönder kolvarna med första toppen t.ex. Men kompförhållandet ska räcka för vald kam mm.
Ta det inte för allvarligt, det är inte ett VM med stora prissummor. Min tanke är att göra det så enkelt som möjligt, men ändå så korrekt och rättvist som det går. Min önskan är att det ska bli kul, intressant och lärorikt.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

till vänster, gissar 42mm..
Dänniz 073-8447664
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

bilden ja la upp är på en topp som förra ägaren av unitek gjorde
en herre som hette micke aro men han nämner vi inte nå mera

ja unitekdekalen sitte rpå en gammal vev stake som Aro försökte ta fram för 15 år sedan men de var inte riktet dekalen jag menade

topppackningen kan vara lite kämpig att få till å hålla tätt de kan jag hålla med om ;)

vad de ska sitta för ventil den största avgasaren vet jag inte på rak arm
detta är bara en steg 1-5 top typ som står på disken för demovisning typ och som gammalt forntidsminne ;)

men hade alla rum sett ut så dära så nog hade bilen gått framåt ändå
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Förstog att det inte var klibban var mera :lol: :lol: från min sida, nog om ot för min del här i tråden.

Tycker idén om en shootout är askul dock.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Inlägg av jacobson_se »

Jag ställer upp med en topp till tävlingen.

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Inlägg av Snakefield m-sport »

Jag kommer ställa upp om detta blir av
Ett kanontilfälle o lära sig en massa nytt
Mvh//Snakefield :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jan Lundin, Jens Gustavsson, Roger med den höjda toppen och Erik Wiklund då? Plus alla andra trimmare som läser det här. Kom igen nu då.

Erland.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

ja,jeg trodde det skulle bli mer interesse en det har blitt!

når er deadline for å skicka inn toppen?
Daniel Krüger
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

skulle man inte bara kunna köra 1 cylinder ? och sen istället för att låsa sig vid e-packning så har man ett rör på insug som är tex 42mm invändigt o 48mm utvändigt. känns som det blir så mycket jobb att göra en hel topp till nåt sånt här.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

motorn ska ju köras i bänk också, svårt med bara en cyl.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar