Sida 4 av 26

Postat: ons aug 11, 2010 2:46 pm
av B_Christoffersson
The skrev:
B_Christoffersson skrev: den ska ju trots allt köras i en bromsbänk och de är ju de resultatet man vill få så bra som möjligt och givetvis spelar ju kompförhållandet in då och de måste man väl få välja valfritt
Känns som att du ser det från helt fel vy.

Det handlar inte om en maxeffektssiffra i bänken, utan att porta en topp så den fungerar så bra som möjligt inom ett visst register utifrån bestämda förutsättningar. Att bara få ut en hög maxeffekt är garanterat mycket enklare.

Att alla toppar skulle bli "likadana" och prestera likvärdigt tror jag inte en sekund på, inte när det handlar om att bygga inom bestämda ramar där det handlar om andra saker än bara göra stora hål...

Och vad har v8 med saken att göra? Räknar du procentuella skillnader istället för skillnad i hk skiljer det nog inte speciellt mycket.
men här måste man ju dra tydliga riktlinjer igen och de är inte gjort
ska man ha en bromsbänkstävling så måste man ju även bestämma vad man ska tävla efter
är de max vrid mellan 4000 till 7500 eller är man ute efter max effekt
å båda fallen spelar då kompförhållandet in på resultatet

givetvis hade ju de skillt mer mellan den bästa och den sämsta toppen om man hade gjort detta detta med en v8 tex en cheva 350
då de är mycke större motor

knäppte kort på en lite kul sak på jobbet idag är de någon som ser nå konstigt
Bild
Bild
Bild

nu ska jag till garaget och göra nå nytta sen blir de att hämta b20 toppen så får man se om den är nå att ha ele rom de blir skrotbingen direkt

Postat: ons aug 11, 2010 3:39 pm
av Dennis Öhman
Jag har oxå studerat den där toppen en gång tror jag :hihi:

Postat: ons aug 11, 2010 3:59 pm
av peppe
Att det sitter en klibba på h-profilaren?

Postat: ons aug 11, 2010 8:56 pm
av j björk
Ookej, hurdan packning ska man ha till den där!?

Postat: ons aug 11, 2010 9:12 pm
av Kadett4wd
hua.. vafan är det för avgasventil det ska vara i det där rummet längst åt sidan?

Postat: ons aug 11, 2010 9:57 pm
av Lindqvist Racing
Jaha, mycket åsikter. Och det är ju roligt, men det verkar som en del svävar iväg lite väl långt. Om inte alla har förstått det, så tar jag det igen. Detta är bara en första intressekoll. Om några kan tänkas vilja vara med på detta. Och intresse verkar ju finnas, jättekul. Sen har det efterfrågats tydligare regler, och det kommer ju naturligtvis om vi beslutar att det blir av. Men de regler jag skrev i början är ungefär vad som kommer att gälla för toppen. Kanske med lite tillägg och förtydligande.
Tanken med en minsta volym i förbränningsrummen är att undvika för högt kompressionsförhållande, med spikningar som följd. Det vore ju inte så kul att spika sönder kolvarna med första toppen t.ex. Men kompförhållandet ska räcka för vald kam mm.
Ta det inte för allvarligt, det är inte ett VM med stora prissummor. Min tanke är att göra det så enkelt som möjligt, men ändå så korrekt och rättvist som det går. Min önskan är att det ska bli kul, intressant och lärorikt.

Postat: ons aug 11, 2010 9:57 pm
av Dennis Öhman
till vänster, gissar 42mm..

Postat: ons aug 11, 2010 10:16 pm
av B_Christoffersson
bilden ja la upp är på en topp som förra ägaren av unitek gjorde
en herre som hette micke aro men han nämner vi inte nå mera

ja unitekdekalen sitte rpå en gammal vev stake som Aro försökte ta fram för 15 år sedan men de var inte riktet dekalen jag menade

topppackningen kan vara lite kämpig att få till å hålla tätt de kan jag hålla med om ;)

vad de ska sitta för ventil den största avgasaren vet jag inte på rak arm
detta är bara en steg 1-5 top typ som står på disken för demovisning typ och som gammalt forntidsminne ;)

men hade alla rum sett ut så dära så nog hade bilen gått framåt ändå

Postat: tor aug 12, 2010 5:14 am
av peppe
Förstog att det inte var klibban var mera :lol: :lol: från min sida, nog om ot för min del här i tråden.

Tycker idén om en shootout är askul dock.

Postat: fre aug 13, 2010 5:44 am
av jacobson_se
Jag ställer upp med en topp till tävlingen.

/Christer

Postat: fre aug 13, 2010 8:43 am
av Snakefield m-sport
Jag kommer ställa upp om detta blir av
Ett kanontilfälle o lära sig en massa nytt
Mvh//Snakefield :thumbright:

Postat: fre aug 13, 2010 5:57 pm
av Erland Cox
Jan Lundin, Jens Gustavsson, Roger med den höjda toppen och Erik Wiklund då? Plus alla andra trimmare som läser det här. Kom igen nu då.

Erland.

Postat: fre aug 13, 2010 8:08 pm
av turbodart
ja,jeg trodde det skulle bli mer interesse en det har blitt!

når er deadline for å skicka inn toppen?

Postat: fre aug 13, 2010 11:03 pm
av Martin H
skulle man inte bara kunna köra 1 cylinder ? och sen istället för att låsa sig vid e-packning så har man ett rör på insug som är tex 42mm invändigt o 48mm utvändigt. känns som det blir så mycket jobb att göra en hel topp till nåt sånt här.

Postat: fre aug 13, 2010 11:19 pm
av NikkO
motorn ska ju köras i bänk också, svårt med bara en cyl.