Sida 4 av 6
Postat: sön apr 16, 2006 6:00 pm
av j björk
Det här var ju ett kul projekt!
Jag tycker i och för sig att du skulle satsat på en mindre breddning av skärmarna, och breddat mera innåt bak.
Men det hinns ju med att byggas om flera ggr än!

Postat: sön apr 16, 2006 6:28 pm
av j björk
Du hade ju trångt i grillen, går det inte bredda öppningen bakom grill ribborna?
Det är ju bara öppning i mitten, men ribborna går ju ända till skärmarna..
Jag hade inte sett den här tråden förut, men nu har jag läst hela
Det ser ju riktigt lovande ut, gillar inte riktigt 1,5mm plåt i golvet bara.. visst stadigt, men tungt
Ville inte plåten gärna slå sig när du blästrade?
Postat: sön apr 16, 2006 7:44 pm
av Phille
Glufsen skrev:Otroligt grymt bygge,man blir ju mållös
När du snidade till alla balkar mm,gick du efter hur det såg ut orginal eller klurade du ut profilerna själv?
Det var lite både och, som synes så hade det mesta rostat bort och det fanns antydning till hur det var orginal på vissa ställen. Annars var det bara att göra balkarna så de tog upp de bärande punkterna. Men som sagt det ska vara så likt orginal som möjligt eftersom den ska klassas som ombyggd fordon.
Postat: sön apr 16, 2006 7:52 pm
av Phille
toxic ant skrev:Du hade ju trångt i grillen, går det inte bredda öppningen bakom grill ribborna?
Det är ju bara öppning i mitten, men ribborna går ju ända till skärmarna..
Jag hade inte sett den här tråden förut, men nu har jag läst hela
Det ser ju riktigt lovande ut, gillar inte riktigt 1,5mm plåt i golvet bara.. visst stadigt, men tungt
Ville inte plåten gärna slå sig när du blästrade?
Se där, det har jag aldrig tänkt på att bredda luftspalten in. Det ska undersökas så snart som möjligt. Tackar tackar!
Så här i efterhand så ångrar man sig att man valde 1,5mm plåt, den blev 7kg tyngre jämfört med om jag använt 1mm plåt. Lärdomar inför nästa projekt
Nja plåten tog blästringen ganska lugnt, men jag blästrade karossen som när man man knackar ut en bula, försiktigt utifrån och in. Och korta blästringsperioder. Så om plåten slår sig så förstärker den bilens former istället för att plåten ska slå sig åt olika håll, det var mitt resonemang och det fungerade skapligt. Men visst har plåten slagit sig så jag ska gå runt och handknacka sedan innan lack.
Postat: sön apr 16, 2006 9:14 pm
av Cpt Tuttle
Phille skrev:Glufsen skrev:Otroligt grymt bygge,man blir ju mållös
När du snidade till alla balkar mm,gick du efter hur det såg ut orginal eller klurade du ut profilerna själv?
Det var lite både och, som synes så hade det mesta rostat bort och det fanns antydning till hur det var orginal på vissa ställen. Annars var det bara att göra balkarna så de tog upp de bärande punkterna. Men som sagt det ska vara så likt orginal som möjligt eftersom den ska klassas som ombyggd fordon.
Å andra sidan är frågan hur många som vet idag hur det såg ut under en sån här Olympia...
Gillar förresten bygget skarpt...

Postat: tis apr 18, 2006 4:37 pm
av Phille
Cpt Tuttle skrev:Phille skrev:
Det var lite både och, som synes så hade det mesta rostat bort och det fanns antydning till hur det var orginal på vissa ställen. Annars var det bara att göra balkarna så de tog upp de bärande punkterna. Men som sagt det ska vara så likt orginal som möjligt eftersom den ska klassas som ombyggd fordon.
Å andra sidan är frågan hur många som vet idag hur det såg ut under en sån här Olympia...
Gillar förresten bygget skarpt...

Finns säkert alltid någon gammal räv på Bilprovningen som kommer ihåg hur en Olympia ser ut under. Men förhoppningsvis så har alla de gått i pension nu
Kul att du gillar bygget

Postat: sön jun 25, 2006 11:12 am
av calle_o
Phille skrev:Slutligen, har en preliminär kontrollbesiktning av SFRO den 23/4, så nu börjar man bli lite nervös.
Klart trevligt bygge!! Kul när någon vågar göra lite annorlunda byggen!
Hur gick det hos SFRO?
Postat: sön jun 25, 2006 11:46 am
av weber-power
kanonbygge! roligt med volvo snurra i gevalia burkar

hur många häst kan det va i den? hur många räknar du med?
Postat: sön jun 25, 2006 6:07 pm
av Fagervall
Plåten slår väl sig mest om man blästrar den på bägge sidor.
Postat: fre jul 07, 2006 7:06 pm
av Phille
calle_o skrev:
Hur gick det hos SFRO?
Det gick fin fint, besiktningsmannen gillade bygget, dock så tyckte han inte om min modifiering av pedalerna, samt ,så ville han ha ett par förstärkningar för ramslokarna i fram.
Men det går fruktansvärt seg nu med allt småpickel som kupévärmare, vindrutetorkare, bälten m.m. Men det går framåt och deadlinen har förflyttas lite.
Postat: fre jul 07, 2006 7:08 pm
av Phille
superopel skrev:hur många häst kan det va i den? hur många räknar du med?
Det är väl 156 eller 165hk beroende på vem man frågar, enligt Volvo så är den på 156hk, har chippad box som ger omkring 200hk+ så det få räcka ett tag. Ganska krävande att få klart bygget nu då pengarna knappt hinner in på kontot innan de försvinner igen.
Postat: fre jul 07, 2006 7:10 pm
av Phille
inkognito skrev:Plåten slår väl sig mest om man blästrar den på bägge sidor.
Stämmer fin fint det, slår sig inte så mkt om man blästrar med mindre kompressor, men har du en större som både ger högt tryck och bra flöde så händer både det ena och det andra med plåten och voilá så blev det ett hål i den nya friska plåten.
Postat: lör jul 08, 2006 5:50 am
av Fagervall
oftast behöver man ju bara renblästra ute runt kanterna, det är inte ofta man har rost mitt på en skärm, i allafall inte gravrost
Postat: sön aug 13, 2006 6:39 pm
av Phille
Dags för en uppdatering, har inte varit helt slö under sommaren.

Färd till Norrtälje för kontrollbesiktning.
Det som skulle ändras läggas till efter besiktning:

En U-balksförstärkning med ett stag till ramslok.

Byta ut orginalrör i front till grövre gods.

Samt en mindre förstärkning.

Pedalen ändrades till en mjuk böj istället för 90° vinklar.
Utöver besiktningspunkterna så har följade hänt:
Byggde om intercoolern och sammanfogade två stycken Passat intercoolers.

Ihopsnickrat värmepaket, modell liten.

Var tvungen att prova på att tennspackla, gick ganska bra för första gången.
Och slutligen så har lite detaljer fått färg:

Postat: sön aug 13, 2006 7:35 pm
av 142 TiXeR
du kan det här med banka/sammanfoga plåt!
Nice upphänging av delarna
