Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motorn sitter på plats

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Backbone
För mycket laddtryck

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor?

Inlägg av Backbone »

sätter du SAAB motorn i Volvon så blir du KUNG på sävar! :-)
bästa tråden på länge. underbart ;-)
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Helt rätt motorval, svårslaget effekt per krona :)

Vilka bilar och årsmodeller har lådor för längsmontering?
Peter Strandberg
Alfa kombi
Granlund
För mycket laddtryck

Inlägg av Granlund »

falcon skrev:ska du verkligen besudla den fine volvon med sånt..:P
men det klart du är la van att mecka saab kanske ?
det blir nog rått det här.!
Det är jag egentligen inte, men tillgången på kunskap och reservdelar gör det väldigt smidigt.
har aldrig haft isär en motor ens, så jag kommer lära mig mycket på detta projekt :hihi:
Freddas_ascona skrev:Saabmotor är rätt :) funkar skitbra, kör en sådan i min opel :D
Kör du med Opellåda eller Bmwlåda?
Opellådan lär passa rakt på, men jag tror inte den håller för effekten jag siktar på så man kanske borde modda dit en bmwlåda på direkten?
Alex0512 skrev:tror det blir grymt med saabmotor! Om inte annat så är det ju kul att se vissa folks miner när du öppnar huven ;)
Backbone skrev:sätter du SAAB motorn i Volvon så blir du KUNG på sävar! :-)
bästa tråden på länge. underbart ;-)
Tack gubbar, alltid retar det någon :twisted:
jol skrev:Helt rätt motorval, svårslaget effekt per krona

Vilka bilar och årsmodeller har lådor för längsmontering?
Jag har inte forskat så mycket i det än, vet att mycket information finns på lowbudgetrides (har dock inte sett så många färdiga projekt där än), ska läsa på där i veckan.
Om nån här på sävar har monterat kortmotor längsgående så får ni gärna komma med tips

Ställde in kammarna ikväll, eller rättare sagt jag försökte..
Tyckte de stod bra men sen vevade jag några varv på remskivan och då stod de 2-3grader snett igen :doh:
Ska göra om det imorrn igen, sen blir det en snabbuppstart för att se så motorn funkar och efter det börjar jag lyfta ur pryttlar.
Erik Granlund
volvo__242
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvo__242 »

hej såg att du bodde i trollhättan har själv byggt en 240 med saab motor i:D. så behöver du tips o så så kan du svänga förbi o kika hur jag har gjort med diverse saker :D
Jimmy.
keme
Forumsberoende

Inlägg av keme »

One option for gearbox might be this:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GETRAG-2 ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Bolt on to Opel/Saab engine and most of all it is NEW! Propably not a bad option to concider?
Edvard
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Edvard »

Kul med saabmotor!

Lådor från opel som passar rakt av är r25, satt i Omega a 2.0. Annars r25/28 satt i omega b med v6 om jag inte minns fel?

Ang hållbarheten har vissa kört med 350hk med r25 (den klenare, specad till 240Nm). Andra rensar lådor med 170hk.

Bygger själv en Ascona a med b234 -95. Bygger med en r25 och siktar på att helt sonika ta det svepet när det rasat sen och svetsa en getrag 260 låda då. Viktigast verkar vara att bygga om spakstället på opellådorna eftersom de original har ganska sladdrig konstruktion som gör att man missar växlingar. Tror faktiskt att det är därför de många gånger rasar. Sitter ett helt gäng plast och gummibussningar som är helt onödiga och kan ersättas med metall.

Finns lite hakar med att bygga saabmotor längsmonterat. T.ex blir det problem med oljefilterhållare, tråg mm. Grenröret tar du från en ng900, brukar passa bra mycket bättre! (pm om du vill köpa ett billigt). Även vattenpumpen brukar vara i vägen, måtta lite och se!

Ps, lägg inte tändkassetten ner, försök ha den i lodrät läge hela tiden, de går sönder annars.
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

Fan.. man skulle nästan flytta ner till trollhättan för att få vara med och se det här live....
vad var det för årsmodell på saaben?
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck

Inlägg av Attenator »

Då tar vi bort tipset, my bad.

Läst på lite nu, det är tydligen omega 3000 24V som har rätt växellåda, inte de tidiga 12V.
Senast redigerad av Attenator den tis jan 18, 2011 10:06 am, redigerad totalt 2 gång.
Edvard
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Edvard »

Attenator skrev:http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=71473

Tips på växellåda, tror de ska passa Saabmotorerna och lite stadigare än den vanliga omega 2,0-lådan R25.
Passar inte. Det är OHC mönster på saabspisen!

Omega 3000 har cih!
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

http://www.lowbudgetrides.com" onclick="window.open(this.href);return false; finns det mycket om bakhjulsdrivet och sabbmotor
Granlund
För mycket laddtryck

Inlägg av Granlund »

Volvo__242: Det tackar jag verkligen inte nej till, vore jäkligt bra att få tips och idéer från ditt bygge!
Jag har sett dej och din bil på några race här i området och även sponsrat med några liter vatten när du sköt kylarslang vid norra porten :)

Keme: Hmm, står ju att den passar till nyare Cadillac? Missar jag att det står opel/saab nångonstans??

Edvard: TACK för tipsen!
Det känns som att det är mycket som kommer sitta på "fel"plats när man provmonterar motorn men jag får helt enkelt ta det som det kommer.
Har du en projekttråd för ditt bygge någonstans?
Kan verkligen tändkassetten ta skada av det, låter konstigt att de skulle vara så ömtåliga? :shock:

Backbone: Haha, kul att du gillar det!
Bilen är en -94.

Loop: Jag har kollat lite där tidigare, flera stycken som använt sig av opellådor och många som pratat om att använda bmwlådan, har även sett en ritning på adapterplatta mellan getrag/kortmotor där.

Dagens snabbmek:Kollade över kammarna igen och de verkade sitta rätt, snurrade en jäkla massa varv på veven och de satt fortfarande rätt så det vara bara att skruva på ventilkåpan/DI-kasetten och starta.
Motorn startade direkt, pendlade lite i tomgång första minuten med sedan gick den jämnt och bra.
Inga konstiga ljud eller dylikt.
Efter ytterligare några minuter gick jag ett varv runt bilen och såg en stor oljepöl som rann ut under vänster framhjul :thumbdown:
Med en snabbhet som skulle fått Usain Bolt avundsjuk hoppade jag in i bilen och stängde av motorn.

Verkar ha läckt någonstans under insuget, så antingen är det toppen som är dåligt åtdragen (förra ägaren bytte topplockspackningen men sen har han inte startat bilen) eller så är det något oljerör därunder som lossnat.
Med tanke på mängden olja så tror jag på det senare men jag ska undersöka mer imorrn.

Mvh
Erik Granlund
keme
Forumsberoende

Inlägg av keme »

Granlund: That gearbox fits direct to Opel/Saab engine.

http://kompassi.com/~mad/getrag/DSC_0474.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kompassi.com/~mad/getrag/DSC_0473.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

I am going to use e36 M3 ZF gearbox and adapter plate with Saab engine, because I happened to get that gearbox quite cheep. I got drawing for that plate from lowbudgedrides. My flywheel is from 9-5 Saab, because clutch would otherwise not connect to gearbox shaft.

I have few photos from my project in my signature.
Edvard
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Edvard »

Granlund skrev: Edvard: TACK för tipsen!
Det känns som att det är mycket som kommer sitta på "fel"plats när man provmonterar motorn men jag får helt enkelt ta det som det kommer.
Har du en projekttråd för ditt bygge någonstans?
Kan verkligen tändkassetten ta skada av det, låter konstigt att de skulle vara så ömtåliga? :shock:

Mvh
Hej

Det är olja i tändspolen har jag fått förklarat för mig. Den ska vara på rätt ställe, var försiktig!
Har inte uppdaterat någon tråd på något år, mycket har hänt sen sist även om de inte är klart än!
http://www.zatzy.com/projekt/354165-eda ... 1-bus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska bli kul att följa detta! Många som börjat bygga b234 rwd, men fåtal som bygger färdigt. De som orkar hålla i har dock trevliga bilar! Min hoppas jag ha körbar inom en överskådlig framtid, retliga småsaker kvar!
Granlund
För mycket laddtryck

Inlägg av Granlund »

Hittade rätt fort orsaken till oljeläckaget.

Bild
Saknas en packning/o-ring här på den oljetrycksstyrda kamkedjespännaren, inte konstigt att det sprutade ut olja :whistle:
Fixar en sådan under morgondagen!

Mvh
Erik Granlund
Granlund
För mycket laddtryck

Inlägg av Granlund »

Fixat!

Brädåkning på lördag så jag börjar riva ur motorn på söndag eller kanske lite imorrnkväll. :D

Om någon har en opellåda som passar eller vet var jag kan få tag i en så får ni väldigt gärna skicka PM.

Mvh.
Erik Granlund
Skriv svar