Sida 4 av 16
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons apr 20, 2011 11:31 am
av Kristoffer Helle
jag har aldri märkt nogon skilnad på at gjöra så. men kan dom ha gjort så pga den integrerade WGn? Inte alla avgashusen er så. (fig 16 etc)
En annan sak, Den integrerade "resirk/dumpen". Den sender ju tilbaks varm luft inn i turbon.
Hur påvärkar sånt? nogon som har noen teorier?
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons apr 20, 2011 12:26 pm
av SWR
Kadett4wd skrev:En rolig detalj.
en sak jag testade redan runt 03-04 är hur downpipen ska diffuseras upp med en kona eller ej.
Kör man 'modernt' som alla gör idag med att nyttja pulser att slå igång turbin så är det itne helt rätt att köra med en divergerande kona efter turbin.
.
Men kjører man med en kort "log manifold" så gjør en kon downpipe MYE på responsen...
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: tis maj 10, 2011 6:24 am
av Kadett4wd
Borg Warner fortsätter utveckla...

Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 11, 2011 12:45 pm
av RWHP
Den nya batmo-wheel ser ballt ut
De nya hjulen ska ha design tagen från jetmotorn, här kan man höra lite när dom pratar om vingdesign.
http://www.youtube.com/watch?v=EQVarpXx ... dded#at=47" onclick="window.open(this.href);return false;
Billet 75mm vs Batmowheel 75mm
Bullseye Power S374 BatMoWheel och en Garrett GT42 med 76mm komphjul, tydligen så ska exempel en 66mm batmowheel ha samma vingarea som en 71mm vanlig.

Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 11, 2011 1:35 pm
av Christer
Det är inte Borg Warner, det är Bullseye egna och jag vet vem som gör dom....
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 11, 2011 3:15 pm
av Jens Gustavsson
skulle va intressant crister med mer info om vad fördelarna är

Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 11, 2011 4:12 pm
av Kadett4wd
Var väl fel uttryckt av mig.. menade att de är avsedda för Borg Warner agregaten.
Som jag förstår har de fått lite mera bladarea precis där största mängden luft rusar in i kompressorn?
Postat: tis maj 17, 2011 8:45 pm
av Big Al
-
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 18, 2011 9:39 pm
av Christer J
Hur menar Du "flytta registret"?
Det är ett sätt att försöka få större inducer area på en given diameter.
Jag tror att designen är lite överdriven ,kanske som en marknadsföringsdetalj.
Sedan att kopiera designen från ett hjul (avsevärt större....) till ett annat funkar
inte som default.
/Christer
Postat: tor maj 19, 2011 6:14 am
av Big Al
-
Kejsarens nya kläder...?
Postat: tor maj 19, 2011 10:20 am
av J.Lundin
Att jämföra en bladkanal från en liten radialkompressor med en kanal från en stor axialkompressor/fläkt låter sig inte göras rakt av. Så jämförelsen med Ge´s jetmotor och designen på dess fläktblad haltar rätt rejält. Detta hyss tror jag inte en sekund på så länge jag inte ser jämförande flödesmappar.
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: fre maj 20, 2011 11:27 am
av Kadett4wd
Lundin:
om nu bromspapperet stämmer och inga andra skillnader på motorn utförts så är det väl ett talande exempel på att turbon jobbar annorlunda?
Det borde juh tala för att skillnaden på impellern faktiskt finns där..
Postat: fre maj 20, 2011 1:07 pm
av Big Al
-
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: fre maj 20, 2011 1:35 pm
av Kadett4wd
jag pratade inte om nåt annat heller.. struntar fullständigt i toppeffekten.
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: fre maj 20, 2011 2:06 pm
av J.Lundin
Det där är en indirekt test som presenteras och där man som läsare inte har någon som helst koll på vad som är gjort och inte gjort och är därmed ointressant rent vetenskapligt. Sådant här är i mina ögon på gränsen till snakeoil. Det man vill se är jämförbara flödesmappar och där inget annat trams är inblandat....
