överladda chev 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

hauge skrev:var en grabb... på vilket forum det nu var.. var en bmw i alla fall o turbon satt halvvägs under bilen. Turbon matades av motorns oljetryck

I vilket fall som helst så på returen körde ha en vanlig feltema vattenpump med mässingshus. Den fick gå utan någon form av styrning, och hade en liten catchtank med luftning på sugsidan.
Pumpen får/fick således suga/trycka en blandning av luft och oljeblask. Det resulterar i att pumpen nästan går tom mestadels (och belastas väldigt lite tack vare det) , men ändå får smörjning av oljeblasken. Han hade hitintills kört runt 100 mil med den lösningen om jag inte minns fel.
Såhär menar du? (Den sitter inte med buntband numera, det var bara vid provmoneringen...)

Bild

Jag har kört så på hojen i 2 år nu under ca 700 mil och det funkar kanon. Oljepumpen är Biltemas vatten/dieselpump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... ieselpump/ för en tusenlapp. Går hela tiden, dvs. ingen mer avancerad styrning än tändningen och 12V till den. Ingen sänkning av varvet med motstånd eller liknande. Den visar inga tendenser till att börja krokna! Den låter en del, men den fungerar fint :)
Står "Ej för kontinuerlig drift" i manualen, men den funkar bevisligen ändå!

Burken under är avluftad (slang som går uppåt några decimeter) och det är jäkligt viktigt. Pumpen suger bra och suger den ut oljan ur turbon så blir det nog haveri. Så avluftning ska det vara.
Oljan trycker jag in i kopplingskåpan (koppling i olja på de flesta hojar).
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

Både ja och nej... fast mest ja

turbons lager (om glidlagrad) är hydrodynamiskt smorda, precis som ramlagrena. Oljepumpens jobb är att mata fram olja till lagret som suger i sig så mycket det behöver.
I praktikenvill ha ett visst övertryck i ingången på lagret för att säkerställa att lagret alltid får den mängd olja det vill suga i sig.

Så ja, man skall ha övertryck på ingången

Edit: Ja som på bilden hade han löst det :-)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Tack alla! Nu försvann det en hel del frågetecken.
Smidig liten catch :thumbright:

Är vetgirig, så funderar på att testa på någon skräpturbo att köra utan övertryck på ingången, och se hur många sekunder den snurrar :hihi:

Det kommer att dyka upp många fler frågor när jag väl kommer igång med mitt projekt. För varje dag så blir man mer och mer medveten om hur lite man egentligen kan :?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

hauge skrev:var en grabb... på vilket forum det nu var.. var en bmw i alla fall o turbon satt halvvägs under bilen. Turbon matades av motorns oljetryck

I vilket fall som helst så på returen körde ha en vanlig feltema vattenpump med mässingshus. Den fick gå utan någon form av styrning, och hade en liten catchtank med luftning på sugsidan.
Pumpen får/fick således suga/trycka en blandning av luft och oljeblask. Det resulterar i att pumpen nästan går tom mestadels (och belastas väldigt lite tack vare det) , men ändå får smörjning av oljeblasken. Han hade hitintills kört runt 100 mil med den lösningen om jag inte minns fel.
Jag är rätt säker på att killen du menar heter Hammarström eller nått liknande på Zatzy. Hittade hans tråd när jag kollade på bakmonterad turbo förut.

/David
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

PBM Racing skrev:Tack alla! Nu försvann det en hel del frågetecken.
Smidig liten catch :thumbright:

Är vetgirig, så funderar på att testa på någon skräpturbo att köra utan övertryck på ingången, och se hur många sekunder den snurrar :hihi:

Det kommer att dyka upp många fler frågor när jag väl kommer igång med mitt projekt. För varje dag så blir man mer och mer medveten om hur lite man egentligen kan :?
Vetefan om det funkar utan tryck på oljan in. Kanalerna är ganska små så risk att tillräcklig smörjning uteblir är nog ganska stor... enligt GIK så ska en normal turbo ha ca. 3 liter olja per minut genom sig och utan tryck tror jag inte det går. Varför vill du ha separat oljesystem till turbon? På hojen tar jag ut tryck ur ett hål som original är pluggat. Anslutningen ses uppe till vänster på bilden jag postade innan. Trycket är mellan 2-4 bar beroende på varv, och det fick jag alltså gratis genom att skruva bort pluggen och sätta dit en slang :) Och att gå från det trycket ner till 0 när turbon snurrar med sina 100000 varv per minut känns inte bra... men jag vet inte!
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

förr i tiden på båtaxlar i så ... så stod de med en oljekanna o fyllde på i hålet till lagret :-)

Men jag är starkt benägen att hålla med att om man inte trycker dit olja så ber man om problem när turbon går på höga varv o förbrukar en hel del.

Finns en firma (kanske fler) som säljer oljepumpar, 12V som ger ett par kg.

http://www.germ.se/index.asp?sida=s_332 ... wumeny=163
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Det är för att jag vill ha annan olja i turbon än i motorn, riktig helsyntet i turbon och race mineralolja i motorn med alla tillsatser som behövs i en gammal gjutjärnsklump ;)

Sen så är jag sån att jag gärna stångar huvudet i väggen, annars hade man ju kört Cheva ;)

Ja det blir absolut en pump på trycksidan, men jag ska testa utan på en skräpturbo och se hur många varv den snurrar :hihi:

Först blir det dock en 400hk Saab, har ju det där problemet med felprioriteringarna :(

Edit: Tack för länkarna!

Nu vill jag se lite nya projekttrådar :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Inlägg av janmoen »

[quote="PBM Racing"]Det är för att jag vill ha annan olja i turbon än i motorn, riktig helsyntet i turbon och race mineralolja i motorn med alla tillsatser som behövs i en gammal gjutjärnsklump ;)


Beklager offtopic men : Hvor finnes det dokumentasjon på at støpejernsmotorer ikke kan bruke syntetisk olje ? På GM's tekniske nettsider finnes en fin artikkel i temaet. Artikkelen heter " Oil myths "
At støpejernsmotorer ikke kan bruke syntetiske motoroljer er nok nettopp det; myter.
Du trenger nok ikke to separate oljesystem.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Nog inte? De är inte konstruerade för sån "fin" olja och typ Mobil 1 har inte rätt tillsatser för en gammal v8.

Sist jag testade gick en nock på kammen ner sig så jag fick skit i hela motorn. Så jag kör vidare på min mineralolja tack.

Edit: Ursäkta den något bryska tonen, men det senaste mötet mellan helsyntet och min kära 340 är inget trevligt minne. Kör hellre vidare på min mineralolja som är precis lagom för den här typen av motorer och som har rätt tillsatser.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Inlägg av Steff »

Hittade lite angående oljetryck och flöde till turbo.
Sammanfattat: 2 kilos oljetryck och 3 l/min i flöde så är man hemma.


Holset permits oil return pipes to decline at an overall angle of not less than 30 degrees below horizontal. All turbocharger applications require a pipe of internal diameter greater than 19 mm which has integrated connectors. To ensure oil returns into the engine under all operating conditions, the return connection into the engine sump must not be submerged and the outlet flange of the turbocharger must be 50 mm above the maximum oil level of the engine sump pan. Crankcase pressure should be limited ideally to 0.8 kPa (0.12 lbf/in2) but 1.4 kPa (0.20 lbf/in2) can be accepted by reference to Holset.

Oil pressure of 150 kPa (20 lbf/in2) must show at the oil inlet within 3 - 4 seconds of engine firing to prevent damage to turbocharger bearing system. A flexible supply pipe is recommended.

The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).

Recommended oil flows for the turbochargers are 2 litre/min at idle and 3 litre/min above maximumtorque speed.
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Perfekt :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: överladda chev 350

Inlägg av Painlake Racing »

Hur mycket olja behöver tanken rymma när man kör separat oljesystem till turbon? Räcker det med 4L? Kylaren rymmer väl nån liter eller två så totalt kanske 6-7 liter i systemet, kan det räcka?

Turbon är en hx60 om den informationen spelar någon roll.

Tänkte använda Mobil1 5w/50, fel val?

Edit: Vilken respons... Blev iaf en 4L JAZ idag och om ingen säger nåt annat så kör jag Mobil1.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: överladda chev 350

Inlägg av Tobbe1 »

det går jue alltid att köra modern olja med någon tillsats som är fint för kam och stötstänger
tyvärr försvinner mer och mer tillsatser pga eu5,kat,utsläppsregler osv
http://www.aemotor.se/sida4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lucasoil.com/products/displa ... 9&loc=show" onclick="window.open(this.href);return false;
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: överladda chev 350

Inlägg av Lidenfors »

storlek på turbo om man ska köra med dubbla på en 600+hk 350 motor ?
Skriv svar