Såhär menar du? (Den sitter inte med buntband numera, det var bara vid provmoneringen...)hauge skrev:var en grabb... på vilket forum det nu var.. var en bmw i alla fall o turbon satt halvvägs under bilen. Turbon matades av motorns oljetryck
I vilket fall som helst så på returen körde ha en vanlig feltema vattenpump med mässingshus. Den fick gå utan någon form av styrning, och hade en liten catchtank med luftning på sugsidan.
Pumpen får/fick således suga/trycka en blandning av luft och oljeblask. Det resulterar i att pumpen nästan går tom mestadels (och belastas väldigt lite tack vare det) , men ändå får smörjning av oljeblasken. Han hade hitintills kört runt 100 mil med den lösningen om jag inte minns fel.
Jag har kört så på hojen i 2 år nu under ca 700 mil och det funkar kanon. Oljepumpen är Biltemas vatten/dieselpump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... ieselpump/ för en tusenlapp. Går hela tiden, dvs. ingen mer avancerad styrning än tändningen och 12V till den. Ingen sänkning av varvet med motstånd eller liknande. Den visar inga tendenser till att börja krokna! Den låter en del, men den fungerar fint
Står "Ej för kontinuerlig drift" i manualen, men den funkar bevisligen ändå!
Burken under är avluftad (slang som går uppåt några decimeter) och det är jäkligt viktigt. Pumpen suger bra och suger den ut oljan ur turbon så blir det nog haveri. Så avluftning ska det vara.
Oljan trycker jag in i kopplingskåpan (koppling i olja på de flesta hojar).