Bmw 325 tds touring LB || Update 4/8 -11 sida 9 ||

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 8/3 -11 sida 3

Inlägg av Elias »

Update 15/3 -11

Hallå ! , Planerna har ändrat sen senast jag skrev .. efter att ha provkört nån mil här utanför garaget med k24an bestämde jag ganska snabbt att den helt klart måste bytas, segt spool och dåligt med ladd för att vara på diesel bil.

Kontaktade "Bergsten" och hörde om han hade kvar den specialbyggda hx30 med billet impeller, 360 lager, grövre "race-axel" och lilla hx35 kompressorhuset som han skulle haft till sitt dieselprojekt. Så i söndags åkte jag uppåt i landet för o hämta hem hx30in med alla fläns o slangar, ett block, portad o planad topp, ett par vattenpumpar, nya bultar till toppen osv osv typ .. bra pris o trevlig karl :thumbup:

Så nu kommer grenröret plockas ner för att modda dit extern wastegate, plocka bort insuget för att bredda det lite (hört från flera att det lätt blir virvlar längst in i insuget annars), bygga om downpipet så de passar till nya turbon ..

Bakaxeln svetsades även för någon veckasen, så nu ska de inte enbenta till sommaren iaf ;)

Bilder :

kkk k24an fick sitta på max en mil ..
Bild

Bild

Nyförvärvet som ska stå pall för en bit över 3bar iaf ..
Bild

En massa bös jag fick med från Bergsten för en billigpeng.
Bild

Antingen så eller så breddas hela lika mycket .. kom gärna med synpunkter !
Bild

fick slipa av lite på pumpen ovansida då det tog i insuget lite ..
Bild

Började modda dit downpipet igen, ska väl svetsa klart det imorn o börja måtta lite på wastegateröret innan jag plockar bort grenröret.
Bild

Allt för ikväll , Godnatt //Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 15/3 -11 sida 4

Inlägg av Elias »

Update 31/3 -11

Downpipet är färdigsvetsat och lindat. Lika så grenröret är färdigsvetsat och lindat.

Får hem ventilkåpan och insuget från svets i slutet av nästa vecka. Så hoppas på en uppstart innom 2 veckor iaf :)

Bilder :

Bild

Bild

Som ni ser så snålade jag inte på svetsen .. kände att det var prio 1 att få det tätt.
Bild

Lackade wastegateuttaget då den biten vart i svartstål istället för rostfritt.
Bild

Lindat både grenröret och downpipet.
Bild

Allt för idag. Släggan mot fjäderbenstornet några gånger imorn så ska jag nog få dit grenröret :) , sen väntar jag på ventilkåpan innan jag hänger dit turbon.

//Elias
jerryeklund
För lite laddtryck

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 31/3 -11 sida 4

Inlägg av jerryeklund »

tjo min polare byggde bubbla insug då ökade ladden men 0,2 bar
jerryeklund
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Joo jag känner till det problemet, Men tycker både att det är bökigt o fult att ha dubbla. Så ska testa att bredda det o sen gämföra med ett orginal o se om det gav nån skillnad.

//Elias
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck

Inlägg av Lepsyl »

Kul med diesel trimmning :thumbright:

Vet inte om jag missförstod men gick du från elektrisk till mekanisk dieselpump? Isåfall vad är fördelen med en mekanisk framför den andra?

Håller topppackning för dom 2,5-3 bar du tänkt ladda eller kör du med annan packning/toppbultar?
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Stämmer bra. Ska man trimma dessa "gamla" diesel motorer så är det ombyggd mekpump som gäller för bästa resultat :)

Lite halv klent med info om trimmade m51 motorer på internet, Så jag kör den gamla metoden, testar mig fram.

// Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 16/4 -2011

Bilskruvar helg stog på schemat så nu börjar det närma sig för 325.an del.

Grenrör, turbo, wg, dp, avgassystem och ventilkåpa har monterats. Passade även på att byta till en ny vattenpump från BMW istället för den piratkopian som satt innan.

Bilder :

Så här blev ventilkåpan o insuget efter att ha lämnats bort på svetsning.
Bild

Och med lite färg på ..
Bild

Bild

Som ni ser så fick vevhusventilationen komma ut på vänstersidan istället för på högersidan av motorn som den ska göra. Detta för att turbon vart tight mot ventilkåpan.
Bild

Hade hoppats på en uppstart ikväll så man kunde börja justera wastegatens grundtryck osv, men ICKE ! , Helt orkeslös och spikar en hel del. Så ska försöka få tag på dieselmeken o se om han har tid att kolla över pumpen i veckan, tidigare ägare av pumpen har skruvat ganska friskt på båda tomgång och bränsle så Görans inställningar kan nog behövas igen för att få det o gå.

//Elias
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 16/4 -11 sida 4

Inlägg av kickassford »

upp upp, vad händer? ;)
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Kul att någon undrar ;)

Kan ta det hela från början .. Körde ner bilen till Göran Lindgren (Dieselmeken) förra tisdagen i hopp om att det bara var för honom att justera in den. Tisdagen den här veckan var det bara att åka tebax till Göran med kärran påkopplad IGEN .. Han hade hittat felet till varför varken jag eller han inte lyckades ställa in timeingen på pumpen, kamdrevet på veven hade kuggat ett eller 2 kugg , troligtvis pga slitet drev :( Så i dagsläget står jag med nybytt kamdrev, kedja och glidskena. Nollat botten o pumpen men lyckas inte nolla kammen av någon lustig anledning, troligtvis nått simpelt som jag är för trött för att se ikväll !

Så det som återstår nu är att nolla kammen, ställa in pump timeingen igen och sen montera tebax allt jag skruvade ner för att komma åt transmitionen ..

Återkommer när jag har mer kött på benen :)

//Elias
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck

Inlägg av kickassford »

vad använder du för verktyg för att demontera pump och nolla motorn, hemmasmides eller köpes?

fick hem mina pumpar idag men måste fixa nå verktyg till pumpdrevet.
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Jag använder inget verktyg , har ju plockat bort hela bröstkåpan för att jag bytt drev o kedja .. Men i ditt fall där bröstkåpan fortfarande sitter på platts så behöver du ett specialverktyg. hör med närmsta dieselmekaniker eller bmw verkstad om de har att hyra ut.

Lämna iväg en av dom till Göran eller ?
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck

Inlägg av kickassford »

okej.. ja får se om jag tillverkar egna verktyg.. gäller bara å lära sig skära gängor med svarven :P

en av pumparna ska gå till Göran hade jag tänkt ja. har du någon hum om vad en stor uppgradering av pumpen går på?
jag får slå han en signal hursomhelst..

hoppas du hittar problemet med inställningen där men vad menar du med att nolla kammen, själva kamaxeln på toppen eller i pumpen?
det är väl separata kedjor för kam o pump och markeringar så det borde väl inte gå att sätta fel?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Har faktiskt inget hum om vad han tar , Ring till han i veckan och hör. Vet att han som värst kan plocka ut straxt över 120cc med orginal element, sen kan du nog få vad du vill under det beroende på vad du är beredd att betala :)

Drevet på veven och pumpen har markeringar men inte kammen, drevet sitter inte i någon kil utan dras fast när man nollat kammen separat eller vad man ska säga .. Jobbat hela dagen idag o lika så imorn så bilen får vänta några dagar.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck

Inlägg av kickassford »

aha på så sätt, men om du låser kammen där den ska va och sen drar åt drevet? eller kanske missförstår dig.

hittade denna bild på verktyget för kamlåsningen:
Bild

men den kanske du sett redan?
- Full gas spar tid
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av dieselmeken »

Vad är problemet? Utryckte jag mig inte tillräckligt klar ang timingen?
Ja där har du ritningen på din "Hultaforsare".
Hoppas du kan starta snart.
Skriv svar