Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twin?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Moparboy440 skrev:Finns ett (gratis)excel dokument som heter "den lilla ligisten" där man kan räkna pipor.
:hihi: Helrätt namn. Jag laddade ner den. Nu ska jag bara förstå den också... tack för tipset! Man verkar kunna göra hur mycket som helst med det dokumentet :thumbright: Nu blev jag ju sugen på att köpa en moped också :hihi:
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Robert Markström skrev:rotax 670 med slidmatning blir riktigt trevliga med lite modds kan jag intyga :thumbright:
Ja, jag har förstått det. Vad gör man lättast och billigast för att få lite extra fart? Pipor blir det ju. Vad är det för förgasare original och vad kan jag göra med dem eller byta ut dem mot? Slidskivan då? Porta eller byta? Behöver blocket och cylindrar portas eller det går att få lite fart utan att porta? Jag vågar nog inte fila i motorn... och ska någon annan göra det så kostar det kanske massor? Hade inte du shimsat upp cylindrarna på något sätt?
Vad kan man förvänta sig för effekt med lite olika mods? Massor med frågor men du verkar ha lite koll på Rotax 670 :) Om andra också har koll så får ni också gärna svara :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Beror lite på vilken årsmodell av 670 98,99 kom HO modell som hade lite högre block därav lite vassare porttider mm.

Årsmodellerna före var rätt lika utom dom första två,den första som knapp finns i Sverige fanns -91,-92 vidare utveckling av 643an och den andra modellen som kom -92,-93 (som har svart topp som ser lika ut som 583,643).

Från -94 (lila topp) t.o.m -97,så är den vanligaste tror jag man kan säga,satt i måååånga modeller.

Skulle tro att den du har är en med lila topp då dom är vanligast,första årsmodellerna låg runt 110hk sen runt 115hk och HO ska ligga på ca 125. Lynx hade en modell dom kallade för Bigpipe den kom -98 och den har jag sett bromsningar på 128hk....
Skidoo hade -95 en MACH1 som hade 670 med dubbelpipor orginal,den skulle ligga på 125hk,men sanningen är nog lite lägre....

Förgasare är ett annat kapittel då 670,beroende på modell och om den satt i Skidoo eller Lynx,har haft flera olika typer.

Jaja lite info sådär (kanske blev lite svårläst?!), har haft nästan alla versioner av 670n och i olika trimmningsgrad,min lillebror hade en Totaltek 747 alltså en borrad 670 som byggdes i finland för skotercross. 150+hk och ett GRYMT register från tillslag runt 5000rpm till 8500rpm.

Vad jag skulle gjort på en orginal 670 fram till -97 är först och främst vevhusportning och fräst om förbränningsrummen och ändrat squish,då den ligger på nästan 2mm! Funkar riktigt bra med orginalpipa och förgasare,motorn blir riktigt stark och vaknar i!
Ska du gå på med dubbelrör så måste man ju veta vilka och ev annpassa sig till dom,men det är ju "alltid" bättre med ett rör per cyl.

Du kan nog räkna med 130hk och riktigt fint register inte allt för dyrt,sen ju mer effekt desto spetsigare register finns ju dom som plockat ut över 170hk!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Det där var ett riktigt fint svar :)
Angående färgen så är hela motorn svartlackad. Har fått för mig att motorn egentligen ska vara olackad alu och det bara är är toppen som skiljer i färg. Men om den jag köpt är omlackad, hur ser jag då vilken det är? Motornummer kanske? Existerar det på skotermotorer?
Det är en Rave motor och skulle heta något med SS. Den enda SS jag hittat är Skidoo någonting. Säger det er skoterfolk något?

Får mäta förgasarna när motorn dykt upp för att se vad det är för några. Jag återkommer om det.

Vevhusportningen, finns det mallar för sånt så man kan göra det själv eller är det bara att lämna iväg? Vad kostar det?
Fräsa förbränningsrum? Varför görs det, och vem gör det? Eller man planar av topparna? Och fräser cylindrarna också för att ändra squish? Ska cylindrarna lyftas lite också? Vissa gör ju så. Fan vad jag frågar mycket ;)
Det blir dubbla pipor men inga köpepipor utan det blir egna efter vad pipprogrammen säger. Avgasportarna kommer att peka bakåt så jag kan ha raka pipor.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Tack,när nån diskuterar 670 blir jag så uppöst så jag skriver utan att tänka riktigt :roll: ,därför tänkte jag att det blev lite svårläst. Men bara att fråga om det skulle vara nått :thumbright: .

Jo det stämmer motorn är alufärgad förutom toppen,kan du fixa bilder?

Googla på "Skidoo formula SS 670" är nog den....

Är nog runt 40mm på den,vanliga roundslide,men mät så vi får se.

Har ett litet ess i skjortärmen som nog kan räkna ut ett riktigt bra koncept åt dig med pipritningar,portning,CNCfräsning,motorbromsning,mm,men återkommer med flera svar senare idag/kväll då jag inte riktigt har tid nu :wink: .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Hehe, jag vet hur det är. Jag är såld på Suzuki 1100:or och kan spåna iväg hur mycket som helt när det diskuteras sådana ;) Men det är lugnt, motorsvammel är alltid välkommet! :)
Har en bild och den är från Blocketannonsen.
Bild

Ooo, det där låter fint :) Delar går ju att skicka för att få portat och fräst, men bromsningen blir kanske lite svår eftersom jag bor i Halmstad... har iofs bra tillgång till bromsbänk så det löser sig säkert.

Ja, återkom gärna med lite mer info om detta :) Pipritningar, portning och CNC-fräsning låter najs... :D


Förresten, någon som behöver en originalpipa, slutburk och en TRA variator (vad det nu är för någon typ av variator...)?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Är du säker att det är en 670....närå vill inte skrämmas,ser ut så på pipgrovleken.
Det utseendet på topp var det flera rotax som hade bla 583 mfl,men har du provat skrapa lite på toppen och se om det kommer fram lite lila?
Annars sitter (ska sitta) det en liten plåt på magnapullsidan som det ska stå borr 78,00mm och slag 80,00mm på bara så att "vi" är säker på att det är en 670.

Föresten ser det ut som magnapullen är skruvad,den sitter inte med en STOR slangklämma?! Då är det "vanliga" 670,alltså från -94 och frammåt men ej HO.

Har du provstartat den,vet du skicket på den.
670n är en väldigt "stabil" motor,en av alla dom jag haft som vi bromsade var vevlagren mot variatorn helt slut ändå så spottade den ur sig 110hk!
Det märktes inte att den var dålig förutom att den pajade dynon med vibrationerna därav,men den ruskade/vibrerade inget onormalt. Men tyvärr tillräckligt för att förstöra lagringen i dynon.

Nu ska ju du iofs plocka isär hela så då ser du ju ur allt "mår".
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Nu skräms du :pale:
Motorn är på väg hem så jag har inte tittat på den ännu. Ska skrapa med en gång när den dykt upp! Och leta upp plåten.
Vet tyvärr inte heller hur magnapullen sitter. Ska kolla det också :) Sitter den med slangklämma på HO och skruvad på de andra?
Enligt säljaren ska kolvar och "slidmatardrevet" vara bytt. Och byts kolvar så hoppas jag att cylindrar och lager också är genomgånget. Men jag ska ändå öppna den och se vad det är jag ska trimma :hihi:

Jag frågade säljaren flera gånger om effekten, och han sa runt 120 hk. 583:an och 643:an har väl inte det?

Så vi får se när den kommer hem! På väg från norrland med bussgods. Ingen aning hur lång tid det tar...

Men trimtips, pipritningar, portning och CNC-fräsning kan man ju prata om så länge ändå :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Oj förlåt :wink: .
Det är nog en 670,men man måste kolla helst när det är nåt "hemmamålat".

Nja det där med slanklämman är jag inte riktigt säker på men är den skruvad så är det typ 94,95 kanske 96.
Magnapullen blev större på dom med slangklämma,lättare att dra igång.

Ok,men då är den ju iallafal lite uppfräschad.
"Nästan" 120hk stämmer bra på 670 ej HO,583 ca85-95hk,643 ca105hk.

Ska kolla mer ikväll,men några tips är att gå in på Tikkas hemsida och PFracing och även: http://www.junggrensmotorteknik.se/" onclick="window.open(this.href);return false; klicka på "Tvåtakt" sen "583,643,670".

Skulle tro att du inte ska sikta för högt....140-150hk sen blir det nog lite mycket,racemotorn min bror hade skulle det bytas vevlager rätt ofta. Iofs beror det på dom sora kolvarna (och varvtalet 8500-9000rpm) som sattes i.
En orginal 670 med singelrör ligger ju "bara" på typ 7500rpm,kan man hålla sig runt 8000rpm så tror jag man kan få en riktigt hållbar motor.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Det här är ju lite kul då jag själv funderat på att bygga en grusvägs"racer" med en 670motor i men med variatorer....Har t.o.m pratat med en farbror som hade gjort precis detta men ej med en 670,motorn satt i en Husqvarna ram.

Vad tänker du använda för växellåda/koppling?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Sten skrev:Oj förlåt :wink: .
Det är nog en 670,men man måste kolla helst när det är nåt "hemmamålat".

Nja det där med slanklämman är jag inte riktigt säker på men är den skruvad så är det typ 94,95 kanske 96.
Magnapullen blev större på dom med slangklämma,lättare att dra igång.

Ok,men då är den ju iallafal lite uppfräschad.
"Nästan" 120hk stämmer bra på 670 ej HO,583 ca85-95hk,643 ca105hk.

Ska kolla mer ikväll,men några tips är att gå in på Tikkas hemsida och PFracing och även: http://www.junggrensmotorteknik.se/" onclick="window.open(this.href);return false; klicka på "Tvåtakt" sen "583,643,670".

Skulle tro att du inte ska sikta för högt....140-150hk sen blir det nog lite mycket,racemotorn min bror hade skulle det bytas vevlager rätt ofta. Iofs beror det på dom sora kolvarna (och varvtalet 8500-9000rpm) som sattes i.
En orginal 670 med singelrör ligger ju "bara" på typ 7500rpm,kan man hålla sig runt 8000rpm så tror jag man kan få en riktigt hållbar motor.


Det här är ju lite kul då jag själv funderat på att bygga en grusvägs"racer" med en 670motor i men med variatorer....Har t.o.m pratat med en farbror som hade gjort precis detta men ej med en 670,motorn satt i en Husqvarna ram.

Vad tänker du använda för växellåda/koppling?
Jag postar massor av bilder på den när motorn anlänt så får vi reda ut vad det är :thumbright:

Tackar för länkarna! På Ljunggrens sida står det "Tunnelportning Block". Vad är det? Är det vevhusportningen som menas? Och vad skiljer trail och race i karaktär, körbarhet och hållbarhet? Och steg 1 och steg 2 på cylindrarna?
Ja, runt 140-150 hk är nog lagom. Målvikt på körklar hoj reggat och klart är runt 130 kg. Når man 140-150 hk om man håller sig på max 8000 varv?

Hehe, grusvägsracer kan vara skoj :) Tycker jag känner igen det där med Husqvarnaram... har nog sett bild på det någonstans någongång.

Växellåda blir CBR1000RR -06 kassettlåda. Där sitter båda växelaxlarna och växeltrumma fast i en egen gavel, så jag fräser en gavel till andra sidan och ett svep runt om så blir det som en separat låda. Koppling någonting i stil med Ducatis torrkoppling men med en kuggkrans runtom för kuggrem. Kuggremshjul på veven och rem mellan. Sen är ju utgående axel ur lådan på andra sidan så bak till bakhjulet blir det kedja som vanligt.
Som på bilden nedan:
Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Skulle tro att det är vevhusportningen som menas,race portningen brukar vara mer mot hög toppeffekt och mera varv. Så man kan använda STOORA förgasare,varva uppåt och över 9000rpm.
Men då självklart sämre låg och mellan effekt.
Samma med cylindrarna,allt följer ju med lixom.
Detta är ju till en viss gräns men i regel om man kan hålla ner varvet så kan man få en motor som håller bättre,om man nu inte får för sig att köra jätte hög kompression av nån anledning.

En racemotor har ju smalare register och mera toppvarv och därigenom sämre hållbarhet.
Blir ju också svårare att bestycka in då man har "lite varv" att spela på,det "problemet" har ju iofs inte du då du ska ha växellåda och inte variator.

Tror att det kanske kan bli problem att nå 150hk under 8000rpm,men 140hk borde gå.
Ska kolla med min trimguru,vad han tror.

Ser att drivningen på växellådan är på högersida,vet ej om du kan ha så på 670n.
Dom är ju byggda för att ha drivningen på vänster i färdriktningen.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Aha, då är det kanske trail man ska gå på om jag inte vill varva så långt. Hade varit fint om motorn håller ihop en sommar eller två ;) 140 hk är nog fullt tillräckligt på den vikten.
Angående drivningen till lådan så är motorn vänd på andra hållet så att förgasarna pekar framåt och piporna bakåt och då blir drivningen på höger sida. Remmen snurrar alltså "baklänges" jämfört med vad som är normalt och eftersom växellådan är konstruerad som den är så driver den bakhjulet på rätt håll.


MEN ett stort bakslag. Förra motorn jag fick tag på och betalade till hälften (Wildcat 700) upptäckte ägaren innan den skickades att kolvarna var kass på så han satte tillbaka pengarna och ville inte sälja. Sen den här Rotax 670-motorn skulle skickas idag men det gjorde han inte eftersom bussgodsterminalen här i Halmstad inte tar emot pallar. Alltihop vägde 45 kg så bussbox (som tar max 35 kg) gick inte. Skit. Och nu har han ångrat sig och vill inte skicka eftersom det är krångligt att få tag på en bussgodsterminal som tar emot pallar. Han ville inte krångla med det och säljer numera enbart för avhämtning :( Så jag får tillbaka pengarna denna gången också. Så nu står motorn i Timrå och jag får inte hit den. Skit igen. Frakt genom t.ex. Schenker är nog bara att glömma pga. priset och att han inte vill skicka nu.
Någon annan som har en Rotax 670 stående och vill bli av med den? Har du en sådan Sten? Eller någon annan? Eller någon som bor i Timrå och ska till Halmstad ;) Long shot det där...
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Ja det kan vara en ide att hålla sig till ganska moderat trimmning,så man får åka mer samt får en motor med fint och starkt register.
Jasså vad smart att ha motorn baklänges då blev det ju inte så krångligt,blir ju också smidigt med piporna och sätesvärme :thumbright: !

Nej vilket missflyt,jag har tyvärr ingen motor men du får kolla blocket varje dag.

Hittade denna,kan vara mycket jobb på motorn men kan också vara billig: http://www.blocket.se/dalarna/Lynx_RAVE ... m?ca=3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Ja, man slipper att piporna bygger under eller vid sidan av hojen och då kan man få både smal hoj och bra markfrigång så man kan lägga ner lite i kurvorna. Men man får nog ha bra filter på förgasarna eftersom de hamnar precis bakom framhjulet. Får kanske ha en stänklapp där ;)

Ja, det är riktigt surt det där med att få hit en motor. Att de bara tar emot max 35 kg och inga pallar här är kass. Inget bussgodsombud inom 10 mil tar emot pallgods som det automatiskt blir om man går över 35 kg. Skit. Posten och DHL skickar max 20 kg för privatpersoner. Schenker skickar max 10 kg för privatpersoner. Pratade nyss med hos som håller i frakterna för mitt jobb (vi har något avtal med Schenker) och hon kan boka 50 kg liten pall med Schenker för 351:- (inklusive 1 kr Gotlandstillägg ;) vad fan det nu är...) men idag är sista dagen innan semester och de levererar bara hit till jobbet. Tillbaka om 3 veckor... frakten tar två dagar så då är det ingen här när den skulle dyka upp. Och jag tror inte att säljaren är sugen längre att skicka ändå.

Tack för länken! Jag har mailat honom nu så får vi se. Varför stoppar man i standard kolvar i en borrad motor? Är det lätt att hitta rätt kolvar? Finns överdimensionskolvar även som pirat? Och om det är kolvhaveri, hur stor är risken då att nikasilen är kass i cylindern?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Skriv svar