Kadett4wd skrev:Erland Cox skrev:
Den där bilden visar juh inte sanningen.
det är juh turbulens bakom en 'boll' och sedan ut i fri luft bakom bollen, vilket betyder att inget 'håller fan på luften' förutom kringvarande atmosfärtryck, vilket är väldigt fjädrande gentemot kanalväggarna.
Och om det nu är en boll och inte en rundstång kommer en annan parameter in.
Du har flöde runt HELA bollen 360 grader runtom. det har vi heller aldrig i en kanal.
Enda rundstången i en kanal är juh ventilskaftet.
Jag antar att det här 'ryckandet' då sker i mindre form samt högre frekvens, kanske ökar frekvensen med högre tryck.
Sen mitt i hela alltihopa har vi pulsation som knuffar fram och tillbaka på vakarna, vilket troligen gör dem än mer oscillerande.
Med ökad densitet, ökar kraften i pulserna också?
Borde göra det då ljud färdas snabbare i högre densitet.
En boll är ett mer komplicerat problem än en stång men samma sak händer där. Det är omöjligt att visa hela sanningen.
Du väger väl stakar och kolvar fast deras egentliga vikt när motorn varvar max är en helt annan? Man måste veta begränsningen hos alla hjälpmedel.
En momentnyckel är ju värdelös om du inte vet hur hårt bulten ska dras och det är en flödesbänk också om man inte vet hur man ska använda den.
Med ökad densitet ökar krafterna i pulserna med densiteten. Har man en amplitud på 1,2 bar vid ventilen på en
atmosfärisk motor så blir den 2,4 bar vid 1 bars överladdning, 2 bar absolut.
Pulsationen under ventil öppen är så bra att den för luften in mot ventilen och cylindern oavsett vilket håll pulsen
går åt. Den utgående pulsen när kolven går ner är en undertryckspuls och den flyttar luften i motsatt riktning mot
sin utbredning medan den returnerande tryckpulsen flyttar luften inåt. Pulserna höjer även hastigheten inåt när de passerar.
Det är komplicerade grejer som det står mycket om i Blairs svarta bok.
Ljudet har samma hastighet i en gas eftersom luftens kompressibilitet tar ut densiteten. Det enda som på verkar den lokala ljudhastigheten i en motors kanaler är temperaturen.
Sen färdas ljudhastigheten med vågen eller mot vågen så det blir olika hastighet om den är ingående eller utgående. Ljudets hastighet blir vid utgående puls (ljudets hastighet - pulshastighet).
Vid ingående våg blir den (ljudets hastighet + pulshastighet) Detta gör att även kanaler diameter och inte bara längden påverkar avstämningen.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... uspe3.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Pulserna i en motor är inte vanliga ljudvågor utan Finit amplitud ljudvågor och har en mycket högre amplitud.
Ett gevärsskott vid sidan om örat har en Amplitud på 1,002 bar medan ljudvågorna i insug slår mellan 0,5 och 1,5 bar så det är stora krafter i rörelse bara i vågorna.
Sen har avgas och insug på överladdade motorer mycket högre amplituder.
Erland.