Sida 4 av 16
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: fre apr 01, 2011 12:56 pm
av Nicklas Eriksson
jens: närmare 3,5m tror jag, ska till garaget ikväll, ska passa på och mäta den lite nogrannare, kollade bara lite snabbt i cad-modellen nu, men längden blev lite justerad i verkligheten.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: lör apr 02, 2011 9:26 am
av Nicklas Eriksson
Lite snabbmätt med måttbandet så är hjulbasen 330 cm.
Igår hade vi besök av Allan Sandström som kikade på vårat bygge. Vi fick bra info om hur vi ska tänka kring förarmiljö, stol och bälte mm. Han hittade inga fel på chassiekonstruktionen vilket var en lättnad. Så nu blir det helsvetsning av stora delar av chassiet för att få ner det från jiggen.

IC:n börjar ta form

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: mån apr 04, 2011 11:05 am
av Awpelqvist
inte för att vara den som är den, men ska inte 7.50 chassin typas om och bara bli 8.50 nästa år? så man måste köra med separat förar bur till 2012? tänkte borde det inte gå att bygga efter det redan nu i så fall? (är inte helt borta satt och diskuterade med en som sitter i styrelsen) men jag vet inte det kanske bara är snack och inte har något stämplat ännu
annars sjukt fränt bygge! längtar efter att se den på strippen

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: mån apr 04, 2011 1:27 pm
av Nicklas Eriksson
Tack! Vi längtar också efter att få se den på strippen
Vi bygger efter SFI 25.4 och funnycar buren runt föraren ska dit. Avsikten är att chassiet ska vara godkänt för ET7.50 enligt kommande reglemente.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: sön jun 05, 2011 9:18 pm
av Nova Jörgen
Halloj!!!!!!!!!!!!!!!
Hur går det här då???
En liten update vore trevligt, även små detaljer är intressanta.
Ha de'
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: mån jun 06, 2011 8:17 pm
av Nicklas Eriksson
Det har stått ganska still ett tag nu. Lite olika orsaker som ligger bakom. Det har hänt saker på en del andra byggen istället. Egut och teflonhjarna har varit hos storerik och byggt garage. Jag har skruvat i Opeln. Men vi har sålt Willysen så nu finns det lite friska pengar i kassan. En stel MEP framaxel för duettspindlar är inköpt.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: ons jul 13, 2011 9:20 am
av Nicklas Eriksson
Helt dött är det inte... Vi skruvar då och då...
Många funderingar kring framvagn just nu.

Igår fick vi till slut lös spindlarna från duettframvagnen. Så nu kan vi börja spekulera på allvar då vi börjar se var axeln hamnar.
24-26" frontrunners på verkar vara det som kommer att behövas.
Vi har fått tag på bromskivor och bussningar till vår framvagns-fyrlänk. Nu saknar vi röret för att börja bygga ihop det hela.
Framvagnskonceptet börjar vara ganska klart i våra huvuden.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: mån aug 15, 2011 6:04 pm
av SebastianW
Hur går det??
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: mån aug 15, 2011 9:01 pm
av Fredrik Y
Vi har nog lite dåligt samvete för att det händer så lite, vi har alla prylar som behövs för att fixa framvagnen så det börjar nog vara dax att göra ett ryck.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: ons nov 02, 2011 3:56 pm
av Nicklas Eriksson
Nu har vi väl som kommit igång igen...
Då vi kunde åka fort i sommar så drog en massa andra projekt både tid och intresse...
Vi avslutade gårdagskvällen skruvning med funderingar kring hur vi nu på bästa sätt ska montera framvagn och bakvagn för att få racehöjd och bra geometrier. Någon som har några goda ideér?

Fräsning till rörbocken...

Rörbocken börjar närma sig klar.

Framaxeln får fyrlänksfästen... Efter lite funderande kom vi ju på att vi hade en ganska plan yta att arbeta på

Vi har fått levererat en av två grenrörsflänsar och byggt bakre fyrlänksfästen till framvagnen.

Stag till framvagnen.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: ons nov 09, 2011 2:21 pm
av Nicklas Eriksson
Tisdagsskruvningen fortsätter. Igårkväll gjorde vi en insats med fortsatt fokus var på hjulupphängningar...

Efter noggranna diskussioner kring hur mycket slicks växer och tyngdpunkter, race-höjd och en del kliande i huvudet så bestämde vi oss till sluta att svetsa fast fyrlänksplåtarna där de helt enkelt passade bäst.

Ja, nåt sånt här då alltså...

Andreas försöker envist gömma sig bakom ett slicks. (ett slick, flera slicks?)

Stötdämparna tillfälligt infästa med lite varierande bultar från hoppets låda...

Hur var det nu? Parallelstaget ska sitta... här...
Jiggat för framvagnsupphängningskonstruktion. Vilket blir fortsättning next tisdag.

Vrålåket...
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: ons nov 09, 2011 2:35 pm
av jonas landin
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: fre nov 11, 2011 3:39 pm
av Nicklas Eriksson
Fick ett MMS... Det är nån som är och tjuvskruvar i garaget...

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: fre nov 11, 2011 5:25 pm
av _aero
Skulle ni inte köra med liggande dämpare fram eller minns jag helt fel?
/han som var förbi å hämtade den justerbara saabaxeln.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Postat: lör nov 12, 2011 7:09 am
av Fredrik Y
Jo tanken var väl det från början, men det blev sent på natten och vi beslöt att inte göra nå jätte avanserad lösning då vi inte vet om vi har rätt stötdämpare..
Är nog smartast att hålla allt så basic som möjligt det första året då vi ändå säkert får bygga om endel.