Amazon b20 förgasarturbo / Bilder
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Det där såg lättare ut än min ide plus att det blir bättre plats om man får förgasaren och trycksystem på det stället.
Tack för iden
Tack för iden
MVH
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Här går det sakta framåt 
Är i princip färdig med bränslesystemet och "halva" trycksystemet, har kommit ända till plenum som ska tigas på måndag:)
Under ledigheten skall jag börja svetsa rören till wg samt adaptern mellan förgasaren och plenum.
Dåligt med bilder men kommer upp när wg rör och trycksystem är färdigt.

Är i princip färdig med bränslesystemet och "halva" trycksystemet, har kommit ända till plenum som ska tigas på måndag:)
Under ledigheten skall jag börja svetsa rören till wg samt adaptern mellan förgasaren och plenum.
Dåligt med bilder men kommer upp när wg rör och trycksystem är färdigt.
MVH
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Låter fint det! Väntar på bilder 

Tommy Landholm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån okt 03, 2011 7:31 pm
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
häftigt bygge
kör på!

Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Jobba på nu Calle, snart är det jhu uppstart för mig



-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Hej alla!
Naturligtvis hann jag inte så långt som planerat under ledigheten men hann iallafall svetsa adapterröret mellan förgasare och 36/36 insug samt inse att plenum var av fel mått så det får bli nykonstruktion. Nu har jag tagit mig i kragen och fixat bilder också. Har köpt rör nu för downpipe och avgas (3,5" dp till 2x2,5") och nästa på listan är att svetsa wg rör och sedan avgas. Skulle vilja ha lite feedback på grenrör och adapterrör mellan insug och SU.

Är ganska nöjd faktisk för att vara första utgåva känns som att fördelningen kan komma till att bli bra.


Känns som att det blir lite tokig vinkel in i avgashus från det bortre röret. Vad tror ni? Samt vart ta ut till wg går det att ta där vars röret går rakt annars blir det svårt att få nära fläns och till likadana vinklar in i wg rören med samma avstånd från fläns eller kan det vara olika avstånd?

4" ic från KL 3" anslutningar. Passar perfekt.

Kör utan catch tank kanske dödfött redan från början om inte annat lär man sig
45l skumfylld.

50mm KL som Jens har fixat till.

Till sist bild på s200:an. Jävligt snygg om jag får säga det själv
Hoppas alla hade en trevlig JUL
Naturligtvis hann jag inte så långt som planerat under ledigheten men hann iallafall svetsa adapterröret mellan förgasare och 36/36 insug samt inse att plenum var av fel mått så det får bli nykonstruktion. Nu har jag tagit mig i kragen och fixat bilder också. Har köpt rör nu för downpipe och avgas (3,5" dp till 2x2,5") och nästa på listan är att svetsa wg rör och sedan avgas. Skulle vilja ha lite feedback på grenrör och adapterrör mellan insug och SU.

Är ganska nöjd faktisk för att vara första utgåva känns som att fördelningen kan komma till att bli bra.


Känns som att det blir lite tokig vinkel in i avgashus från det bortre röret. Vad tror ni? Samt vart ta ut till wg går det att ta där vars röret går rakt annars blir det svårt att få nära fläns och till likadana vinklar in i wg rören med samma avstånd från fläns eller kan det vara olika avstånd?

4" ic från KL 3" anslutningar. Passar perfekt.

Kör utan catch tank kanske dödfött redan från början om inte annat lär man sig


50mm KL som Jens har fixat till.

Till sist bild på s200:an. Jävligt snygg om jag får säga det själv

Hoppas alla hade en trevlig JUL
MVH
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
I veckorna har WG rör, dp+avgas och plenum byggts färdigt känns fint dock glömmer jag ju att ta bilder men det kommer tids nog.
Vilken storlek på dumpventil? Köpte en jbr k25 i somras men 25mm känns för litet? hur funkar kl racings dumpar?
Vilken storlek på dumpventil? Köpte en jbr k25 i somras men 25mm känns för litet? hur funkar kl racings dumpar?
MVH
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Hur går det här då?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Jovars det går bra håller just nu på med rör från Wg och ska svetsa in uttagen för tryckssätning av flottören i tryckrören efter det. Har en vecka ledigt nu så ska göra ett ryck i garaget. Bilder här på forumet till helgen förhoppningsvis.
MVH
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Låter bra det
Väntar på bilder 


Tommy Landholm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Sitter och funderar angående trycksättningen av flottörhuset.. Räcker det med ett antal olika ställen att ta tryck ifrån. Skulle det vara vettigt att ha en pysventil på dopingslangen för att finjustera när det börjar närma sig? Eller tänker jag fel när det är trycket man vill åt utan är det mer en tidigare bränsletillförsel man strävar efter?
För mig känns det som att det är lite både och. Om man då har två olika dopingställen vars det ena ger för sent/lågt tryck och det andra lite för tidigt/högt tryck då borde man väl kunna pysa den andra så den blir närmare vad som behövs?
Hur har ni gjort?
För mig känns det som att det är lite både och. Om man då har två olika dopingställen vars det ena ger för sent/lågt tryck och det andra lite för tidigt/högt tryck då borde man väl kunna pysa den andra så den blir närmare vad som behövs?
Hur har ni gjort?
MVH
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Jag har inte dopat min ännu, men blir nog det i sommar för hx35 och pierburg sitter på.
Jag tror att man kan ta trycket till flottörhuset direkt efter turbon(där det är högt tryck) och sätta ett t-kors på den slangen och dra en slang med strypventil till tryckboxen/röret före förgasaren (där det är lågt tryck).
På så vis borde man kunna öka flottörhustrycket och bränslemängden genom att strypa ventilen.
Men som sagt, jag har inte provat än.
Jag tror att man kan ta trycket till flottörhuset direkt efter turbon(där det är högt tryck) och sätta ett t-kors på den slangen och dra en slang med strypventil till tryckboxen/röret före förgasaren (där det är lågt tryck).
På så vis borde man kunna öka flottörhustrycket och bränslemängden genom att strypa ventilen.
Men som sagt, jag har inte provat än.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Det är alltså det du menade med din cad ritning i förgasardelen här på forumet
Jag tycker att det låter som en vettig idé men man behöver väl inte gå så nära turbon för vad jag vet är det inte många som behövt sådan kraftig doping. Men iof.. Kan man då strypa ner trycket till det som är i slutet av systemet tar man väl högsta tryck att att arbeta utifrån. Enda nackdelen jag kommer på är väl att trycket alltid kommer lika tidigt i jämförelse med i plenum om man gör såhär och det är väl också nånting man strävar efter att kunna ändra???

Jag tycker att det låter som en vettig idé men man behöver väl inte gå så nära turbon för vad jag vet är det inte många som behövt sådan kraftig doping. Men iof.. Kan man då strypa ner trycket till det som är i slutet av systemet tar man väl högsta tryck att att arbeta utifrån. Enda nackdelen jag kommer på är väl att trycket alltid kommer lika tidigt i jämförelse med i plenum om man gör såhär och det är väl också nånting man strävar efter att kunna ändra???
MVH
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Haha, äntligen nån som fattar.
Jag tänker som så, att på cruising/låga varv/lite gas är flödet så lågt genom systemet så att man har i princip samma tryck i början och slutet på systemet.
Dopingen kommer därigenom att verka mest där den behövs, dvs höga varv, full gas. Där det finns minst att slipa bort av bränslenålen.

Jag tänker som så, att på cruising/låga varv/lite gas är flödet så lågt genom systemet så att man har i princip samma tryck i början och slutet på systemet.
Dopingen kommer därigenom att verka mest där den behövs, dvs höga varv, full gas. Där det finns minst att slipa bort av bränslenålen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Jag får se hur jag gör tror ändå jag gör ett antal olika uttag så att det går att bestämma hur tidigt trycket till flottör ska komma men ska göra det möjligt att strypa också inte mycket jobb och kanske visar sig vara värdefullt. Igårkväll smög jag ut i garaget och pulade till ett gasstag. Orginal lirade tydligen inte så bra med hur det ser ut nu men det är förståeligt förgasaren sitter ju rakt ovanför motorn nu och dessutom felvänd 

MVH