dt 50 50cc racer

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av G-son »

Du missar vevstakens vinkel, eftersom den inte går rakt neråt hamnar kolven längre ner.
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

jo jag förstår vad du menar men om man har porten 19.85mm hög (halva slaget) måste väl det vara 180 grader? däremot om man har den öppen mer eller mindre ändras det eftersom det du säger om vevens vinkel osv, för nu är min avgas port ca 18mm hög... hur åt helvette är de eller är det inte så farligt långt ifrån 180 grader?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 574
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av ROD02b »

Nån som har den rätta formeln för grader kontra mm kolvrörelse? Finns många felaktiga på nätet...
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Enok »

Nej, halva slaglängden är inte 180 graders duration.Det är runt 195-196 grader.
Peter Olson
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av patrikh »

Finns en funktion i trickard som kanske är användbar?
Jag tolkar det som att grader är antal grader från ÖDP som avgas öppnar(eller överström.)

I det här fallet tog jag måtten på en zündapp, 190 i avgasduration, vilket ger 180-95=85
Och då ska avgasporten öppna 21,49mm från ödp. Alltså blir porten 41,8-21,49=20,31mm hög.

Allt detta förutsatt att det är rätt formler instoppade..

Bild
L D
För mycket laddtryck
Inlägg: 303
Blev medlem: mån sep 27, 2010 6:51 pm
Ort: Bureå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av L D »

Har portat min Dt-cylinder till 197 Grader i avgasduration, iof så har jag 41,8mm i slag på min 3 vxl Victoria Em-50 motor.
Den rör faktiskt ganska hyffsat på sig. :shock:

Samt nu har jag fräst och slipat in Boysenportar på den.. Trångt värre men det gick!
Senast redigerad av L D den tor aug 11, 2011 6:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

jag har en fundering...om man gör en avgas port som är låt säga 28mm bred och har ganska låg duration... låt säga runt 150... sen portar men den så att man gör en typ 10mm bred skåra som ligger på ca 200 grader... svårt att förklara men om någon inte förstår kan jag ta reda på hur jag kan rita upp den eller liknande :thumbright:

borde en sådan port inte ge bra varvmöjligheter, bättre effekt över större register men betydligt lägre effekt en om man hade en vanlig utformning av porten?

är dethär något som ngn har testat och vilka resultat gav det? är suger på att ge det ett försök själv:)
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av moddlaren »

Yamaha har sådan avgas port på dt50lc och dt80lc för att förlänga registrena.
jkruus
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

okej... blir att porta en av mina 50cc och testa isf
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

testade topspeed idag med 16mm gasare en orginal cylle portad på kännsla 45/13 drev och de vart 71 på en polares iphone 4, troligen inte exakt men ska testa med fler mätare och köra en lite längre sträcka img... om moppen dör när jag ligger och toppar på höga varv sen går den igen efter 2-3 sec kan de bero på soppa kranen som inte ger nog me bränsle? har haft liknande problem förr men känns som att kranen ska klara mer hp än vad jag har?
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

planade bort nästan 1.5mm och har nu runt 1mm klämspalt, den varvar inte riktigt som förr men har en jämnare effektkurva och är betydligt starkare:) den gör nu 72 i motvind 76 i medvind... så jag antar 74 km/h? de börjar närma sig 80;) ska bara beställa nya reeds och snöra på 22 mm gasaren och sen ska jag nog nästan kunna få upp den i 80... sen blir de att fixa bra rör och porta efter det :thumbright: några andra ideer på hur man kan klämma ur några extra km/h? ALL feedback gillas :D

mvh
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

portade lite till, höjde avgas ca 10 grader och finslipade lite i avgas kanalen, nu slirar kopplingen :whistle:
ska se vad jag kan göra för att få den att funka om jag ska ha en chans att köra i åmsele :P

de jag vet att jag kan göra är, sätta brickor så fjädrarna blir mer spända (redan gjort men 1 till kan gå)
och jag ska slänga på ett nytt par lameller jag har liggandes, mer grejer jag kan göra? vet att de finns typ hårdare fjädrar till kopplingen men hjälper de? sen vet jag inte om de spelar någon roll men finns de någon bättre olja jag kan använda istället för biltemas 50 kr/l olja?^^
Tobbe O
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 31, 2010 12:06 pm
Ort: Lycksele

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Tobbe O »

Jag måste köra ATF olja i FS1an annars är det omöjligt att få kopplingen att greppa
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Filip L »

vilken slags atf?
Tobbe O
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 31, 2010 12:06 pm
Ort: Lycksele

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Tobbe O »

Jag har OKQ8 typ F/G och den greppar bra bara man får lite värme i den.

Sen kan jag tipsa om Metrakit gula fjädrar (finns hos Mixab) men jag tror att ATF olja kommer att göra susen.
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Skriv svar