Sida 4 av 29
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tis jul 05, 2011 10:33 pm
av G-son
Du missar vevstakens vinkel, eftersom den inte går rakt neråt hamnar kolven längre ner.
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: ons jul 06, 2011 8:03 pm
av Filip L
jo jag förstår vad du menar men om man har porten 19.85mm hög (halva slaget) måste väl det vara 180 grader? däremot om man har den öppen mer eller mindre ändras det eftersom det du säger om vevens vinkel osv, för nu är min avgas port ca 18mm hög... hur åt helvette är de eller är det inte så farligt långt ifrån 180 grader?
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor jul 07, 2011 3:57 am
av ROD02b
Nån som har den rätta formeln för grader kontra mm kolvrörelse? Finns många felaktiga på nätet...
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor jul 07, 2011 7:44 am
av Enok
Nej, halva slaglängden är inte 180 graders duration.Det är runt 195-196 grader.
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor jul 07, 2011 1:13 pm
av patrikh
Finns en funktion i trickard som kanske är användbar?
Jag tolkar det som att grader är antal grader från ÖDP som avgas öppnar(eller överström.)
I det här fallet tog jag måtten på en zündapp, 190 i avgasduration, vilket ger 180-95=85
Och då ska avgasporten öppna 21,49mm från ödp. Alltså blir porten 41,8-21,49=20,31mm hög.
Allt detta förutsatt att det är rätt formler instoppade..

Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor jul 07, 2011 9:19 pm
av L D
Har portat min Dt-cylinder till 197 Grader i avgasduration, iof så har jag 41,8mm i slag på min 3 vxl Victoria Em-50 motor.
Den rör faktiskt ganska hyffsat på sig.
Samt nu har jag fräst och slipat in Boysenportar på den.. Trångt värre men det gick!
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: lör jul 16, 2011 7:09 pm
av Filip L
jag har en fundering...om man gör en avgas port som är låt säga 28mm bred och har ganska låg duration... låt säga runt 150... sen portar men den så att man gör en typ 10mm bred skåra som ligger på ca 200 grader... svårt att förklara men om någon inte förstår kan jag ta reda på hur jag kan rita upp den eller liknande
borde en sådan port inte ge bra varvmöjligheter, bättre effekt över större register men betydligt lägre effekt en om man hade en vanlig utformning av porten?
är dethär något som ngn har testat och vilka resultat gav det? är suger på att ge det ett försök själv:)
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: sön jul 17, 2011 7:57 am
av moddlaren
Yamaha har sådan avgas port på dt50lc och dt80lc för att förlänga registrena.
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: sön jul 17, 2011 9:34 am
av Filip L
okej... blir att porta en av mina 50cc och testa isf
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: ons jul 20, 2011 11:43 pm
av Filip L
testade topspeed idag med 16mm gasare en orginal cylle portad på kännsla 45/13 drev och de vart 71 på en polares iphone 4, troligen inte exakt men ska testa med fler mätare och köra en lite längre sträcka img... om moppen dör när jag ligger och toppar på höga varv sen går den igen efter 2-3 sec kan de bero på soppa kranen som inte ger nog me bränsle? har haft liknande problem förr men känns som att kranen ska klara mer hp än vad jag har?
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: lör jul 23, 2011 10:12 pm
av Filip L
planade bort nästan 1.5mm och har nu runt 1mm klämspalt, den varvar inte riktigt som förr men har en jämnare effektkurva och är betydligt starkare:) den gör nu 72 i motvind 76 i medvind... så jag antar 74 km/h? de börjar närma sig 80;) ska bara beställa nya reeds och snöra på 22 mm gasaren och sen ska jag nog nästan kunna få upp den i 80... sen blir de att fixa bra rör och porta efter det

några andra ideer på hur man kan klämma ur några extra km/h? ALL feedback gillas
mvh
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor aug 11, 2011 4:33 pm
av Filip L
portade lite till, höjde avgas ca 10 grader och finslipade lite i avgas kanalen, nu slirar kopplingen
ska se vad jag kan göra för att få den att funka om jag ska ha en chans att köra i åmsele
de jag vet att jag kan göra är, sätta brickor så fjädrarna blir mer spända (redan gjort men 1 till kan gå)
och jag ska slänga på ett nytt par lameller jag har liggandes, mer grejer jag kan göra? vet att de finns typ hårdare fjädrar till kopplingen men hjälper de? sen vet jag inte om de spelar någon roll men finns de någon bättre olja jag kan använda istället för biltemas 50 kr/l olja?^^
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor aug 11, 2011 9:04 pm
av Tobbe O
Jag måste köra ATF olja i FS1an annars är det omöjligt att få kopplingen att greppa
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor aug 11, 2011 9:18 pm
av Filip L
vilken slags atf?
Re: d50mx 50cc trim frågor
Postat: tor aug 11, 2011 9:31 pm
av Tobbe O
Jag har OKQ8 typ F/G och den greppar bra bara man får lite värme i den.
Sen kan jag tipsa om Metrakit gula fjädrar (finns hos Mixab) men jag tror att ATF olja kommer att göra susen.