Mattes 142 turbo med nytt grenrör
-
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
Liten mini uppdate, har knåpat ihop ett insug

ca 21cm runners med trattar instuckna 5cm i pleniumet.
spjäll från en bmw 735.
gavlar och den platta sidan mot motorn är gjorda i 3mm plåt.
stora böjda plåten är endast 1mm, får se vad som händer vid provtryckningen.
Har inte nog med skills för att räkna ut volymen på denna konstruktion men ögonmåttet säger 5-6 liter.

ca 21cm runners med trattar instuckna 5cm i pleniumet.
spjäll från en bmw 735.
gavlar och den platta sidan mot motorn är gjorda i 3mm plåt.
stora böjda plåten är endast 1mm, får se vad som händer vid provtryckningen.
Har inte nog med skills för att räkna ut volymen på denna konstruktion men ögonmåttet säger 5-6 liter.
Senast redigerad av Mattias wikberg den sön dec 17, 2006 4:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
Jaha då har man provtryckt räserinsuget. Blev hyffsat tätt, när jag tryckte in 2bar i det så sjönk tryckmätaren mycket sakta ner till 1.5 bar då den stannade helt. Ska måla insuget med hammarlack och provtrycka igen efteråt. förhoppningsvis så tätar det igen miniläckagen som kan finnas i vissa svetsfogar. Efter som jag inte ska ladda över 2bar så tycker jag nästan att detta får duga.
Tror att det är lika bra att provtrycka intercoolern och dumpen ochså när man ändå håller på. Misstänker att dumpen kan vara lite gles.
Tror att det är lika bra att provtrycka intercoolern och dumpen ochså när man ändå håller på. Misstänker att dumpen kan vara lite gles.
-
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
Jahupp då har man karvat lite i 405an och förhoppningsvis förbättrat den lite.
karvat bort bullen i insugskanalen

slipat bort lite av ventilstyrningen. det fanns ingen knöl i avgaskanalerna på denna topp. utan den var slät ända fram till styrningen. var det så på gammeltopparna eller?

åsså har ja moddat förbränningsrummet lite.

kommentera gärna om nått ser kasst ut så kanske det går att åtgärda innan montering.
karvat bort bullen i insugskanalen

slipat bort lite av ventilstyrningen. det fanns ingen knöl i avgaskanalerna på denna topp. utan den var slät ända fram till styrningen. var det så på gammeltopparna eller?

åsså har ja moddat förbränningsrummet lite.

kommentera gärna om nått ser kasst ut så kanske det går att åtgärda innan montering.
-
- Forumsberoende
ett nytt grenrör ha man ochså fixat. blev ett pulssplitt med alla rör 65-70cm långa. turbon hamnade ganska långt ut från motorn men det får gå ändå, den ser ut att sticka ut längre på bilden än vad den gör i verkligheten.
man kanske får staga upp det på nått vis senare.

skiljevägg i wastegate röret fram till ventilsätet

man kanske får staga upp det på nått vis senare.

skiljevägg i wastegate röret fram till ventilsätet

-
- Forumsberoende
nä inte det. jag har varit för slö i vinter. tänkte rakställa men det blev alldrig åsså är det ju sommar snart känns det som. så då byggde jag grenröret för lutande motor. det gammla hadde ju spruckigt flera gånger ,sprack bland annat i slutet av burnouten i lycksele. men detta grenrör rymms bättre innanför huven + att rörlängderna blev lite bättre.Steve skrev:Blir den rakställd och utan innerskärmar nu?
-
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende