Sida 4 av 7
Postat: lör dec 31, 2005 3:35 pm
av caterpillar
fanns no ett block i tromsø.....med ett R -på blocket.har sett det selv.på skroten,men muli det blocket er ett vanli block....

den R-bokstaven står litt opppå blokket men bakom startern....minst 30mm bokstav
Postat: ons mar 19, 2008 2:25 pm
av Dennis Öhman
hur är det med "myten" egentligen?? kent karlsson har kopior vet jag. Och sten parner har egna wannabees.. Men finns dom eller är de skrock? har hört många versioner om de nu..
Postat: ons mar 19, 2008 5:43 pm
av Fredde Holmgren
R-blocken har inget R ingjutet, mitt vanliga 230 block har ett R ingjutet så det har inget med "R-blocken" att göra
Postat: ons mar 19, 2008 5:44 pm
av Fredde Holmgren
Jag mätte på ett B19 block igår och uppskattade tjockleken till ca 8 mm...
Mätresultatet är knappast så exakt, mätte bara med skjutmått...
Hur riktigt mätte du? Lät ju väldigt intressant om det skulle va så tjocka foder.
Postat: ons mar 19, 2008 7:18 pm
av Lindqvist Racing
Ett riktigt R-block har ett mått på ca 12,5 mm från vattenpumpens anliggningsyta och in till cyl.väggens utsida. Motsvarande mått på std block är ca 14 mm.
Postat: ons mar 19, 2008 8:07 pm
av Dennis Öhman
Men om man då säger R-block. Vilken borrning orginal? och hur mycke kan man borra?
Postat: ons mar 19, 2008 8:10 pm
av Jens Gustavsson
de går att borra 99-100mm till sugmotorer och lämpligen 95-96mm till turbo.
skulle va fint om de gick att få tag i men skulle man lyckas köpa lös ett från nån rc kille så räkna med en 40-80K kr skulle jag gissa

Postat: ons mar 19, 2008 8:38 pm
av Lindqvist Racing
Inte riktigt dom pengarna, Jens (tyvärr...). Jag sålde mitt för ett par månader sedan. Det var borrat 99, skulle borras en halvmillimeter till nu av nya ägaren och bli en trelitare med billet strokervev. Han kör mycket isracing tydligen (Anders Nyman). Och nu när man sålt det så är det väl bara att konstatera : Jag HAR fastnat i B20 träsket...!!!
Postat: ons mar 19, 2008 9:06 pm
av Jens Gustavsson
ok jag bara gissade ett pris, jag vet vad toppar kostar till de maskinerna och trodde blocken va lika dyra minst

Postat: ons mar 19, 2008 10:05 pm
av Dennis Öhman
Lindqvist Racing skrev:Inte riktigt dom pengarna, Jens (tyvärr...). Jag sålde mitt för ett par månader sedan. Det var borrat 99, skulle borras en halvmillimeter till nu av nya ägaren och bli en trelitare med billet strokervev. Han kör mycket isracing tydligen (Anders Nyman). Och nu när man sålt det så är det väl bara att konstatera : Jag HAR fastnat i B20 träsket...!!!
Jo såg han på isracingen i helgen som var i en s40 16v.. gick ganska fint men inte en chans mot evo-motorerna..
Postat: ons mar 19, 2008 11:25 pm
av Jens Gustavsson
air_denka skrev:Jo såg han på isracingen i helgen som var i en s40 16v.. gick ganska fint men inte en chans mot evo-motorerna..
det är konstigt

, EVO motorn ska inte ha en chans tycker jag? men det är nog inte lagt lika mycket utvecklings tid på dem i sugmotor världen skulle jag tro?
Postat: tor mar 20, 2008 1:22 am
av JE Jr
Lindqvist Racing skrev: Och nu när man sålt det så är det väl bara att konstatera : Jag HAR fastnat i B20 träsket...!!!
Det låter skönt att höra! Tyckte jag hörde något om att du tröttnat förut...
270HK iår??

Postat: tor mar 20, 2008 7:03 am
av j björk
LG speed hade väl ett R block till salu för ett tag sedan, har för mig att det hamnade runt 40k efter budgivning

Postat: tor mar 20, 2008 12:19 pm
av Lindqvist Racing
Har för mig att det var ett nytt block med 96 borr som dom sålde då.
Postat: tor mar 20, 2008 7:44 pm
av Dennis Öhman
Jens Gustavsson skrev:air_denka skrev:Jo såg han på isracingen i helgen som var i en s40 16v.. gick ganska fint men inte en chans mot evo-motorerna..
det är konstigt

, EVO motorn ska inte ha en chans tycker jag? men det är nog inte lagt lika mycket utvecklings tid på dem i sugmotor världen skulle jag tro?
nä jag vet inte alls men kan bara säga att Sören Häggström från Örnsköldsvik och Thord Thingvall från Töre dominerade i sina Kent Karlsson byggda evo-motorer.. tror båda var på 3liter.. iaf Sören..