Sida 4 av 9

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: ons feb 01, 2012 9:40 pm
av Mikael S
Jag får det till 6 stycken

Postat: ons feb 01, 2012 10:16 pm
av Big Al
-

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: ons feb 01, 2012 11:01 pm
av Toffe
Slicka den till rimbo Martin Micke, då räcker den till 900+++ sen

Postat: tor feb 02, 2012 12:05 pm
av Big Al
-

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: tor feb 02, 2012 12:56 pm
av Mikael S
Jag som hade hoppats den skulle klara lite längre, skulle vilja haft 700hk i motorn (på E85)

Postat: tor feb 02, 2012 2:00 pm
av Big Al
-

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: tor feb 02, 2012 2:24 pm
av Jens Gustavsson
hur mycket sug effekt är det ungefär och vilka kamaxlar och grenrör mm? kompan? förbränings hastighet?

du kan lämna in den för uppdatering hos mig med en värre super HX40 compressor och med lätt bearbetat inlopp + lite lätt portning i avgashuset så kan man nog krama ut närmare 700hk om bara motorn är väldigt effektiv och om det är lagom sugmotoreffekt så man kan ladda till det tryck där turbon är som mest effektiv. jag kan också bistå med lite tipps runt grenrör mm då.

mest troligt så skulle det bli mer effekt med en större turbo på samma tryck men den kommer att bli super rapp och ladda på farligt låga tryck med en Hx40 :twisted: laddtrycks styrning som ger olika tryck på varv är ett måste om motorn ska överleva.

mvh jens

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: tor feb 02, 2012 7:20 pm
av Toffe
Big Al skrev:LOL
Kanske närmare 660hk efter preppning är sanning

Du hörde kanske ironin klinga :wink:

Jens: vad kostar en sådan operation på en hx 40 för å få den sävar preppad?

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: tor feb 02, 2012 9:45 pm
av Mikael S
Jens Gustavsson skrev:hur mycket sug effekt är det ungefär och vilka kamaxlar och grenrör mm? kompan? förbränings hastighet?

du kan lämna in den för uppdatering hos mig med en värre super HX40 compressor och med lätt bearbetat inlopp + lite lätt portning i avgashuset så kan man nog krama ut närmare 700hk om bara motorn är väldigt effektiv och om det är lagom sugmotoreffekt så man kan ladda till det tryck där turbon är som mest effektiv. jag kan också bistå med lite tipps runt grenrör mm då.

mest troligt så skulle det bli mer effekt med en större turbo på samma tryck men den kommer att bli super rapp och ladda på farligt låga tryck med en Hx40 :twisted: laddtrycks styrning som ger olika tryck på varv är ett måste om motorn ska överleva.

mvh jens

192 orginal och blir en stadig portning nu tillsammans med en insugskam på avgassidan samt 2.8 liter volym så kanske runt 220-230hk? Blir orginalkomp, osäker men runt 9.5:1 tror jag, pulssplitt grenrör men med rätt korta rör då jag har turbon monterad nedåt. Liknande motor som polaren bromsade gav 630whp vid 1.3bar med en hx55

Har en laddtrycksstyrningen som jag kan programmera en bra laddtryckskurva så det går att lösa

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: sön feb 05, 2012 11:35 am
av Toffe
Vad kostar ensådan modd Jens?

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: sön feb 05, 2012 2:10 pm
av Jens Gustavsson
compressorn kostar ca 1500kr sen lite svarvning ca 500kr sen om man vill ha den seriöst ihopsatt och allt kontrolerat ca 1500kr till.

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: mån feb 20, 2012 8:03 pm
av mustavyö
HX40 Super #16 med E85 blev det ca 640 hk i en Volvo T4:a 1.85 l.
Med samma turbo i en 2,3l Saab blev det 660 hk.
Edit: Korrigering, Saaben hade #18 avgashus.

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: tor feb 23, 2012 10:11 pm
av palten
Laddtryck vore väldigt intressant att få veta?

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: tor feb 23, 2012 10:37 pm
av Mikael S
Inga fler som har bromsat stadigt med effekt ur HX40:in? Finns ju ingen bra billig lastbilsturbo av mellanmodell som ger bra respons och samtidigt kan levera. Har inte riktigt råd att satsa på en precision heller tyvärr som jag igentligen vill åka med

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Postat: fre feb 24, 2012 8:23 am
av mustavyö
palten skrev:Laddtryck vore väldigt intressant att få veta?
I kompisens Volvon laddade vi i mellanregistret 2.5 bar och vid varvtalspärren(9300 rpm) 2,1 bar.
Saabens laddtryck var ca. 2.6 bar.
I min Volvo T4 med HX40 Super #14 blev det 600 hk @1.75 bar. Jag körde med racesoppa, tyvärr räckte inte bränslesystemet för mera laddtryck.