Sida 4 av 6
Postat: tis jan 31, 2006 12:20 pm
av Micke!
Inte i sverige, men i England och USA! Dom är dock till 200sx enligt omslaget och från Chilton! Men 180ZX hette 200SX i typ alla andra länder har jag för mig så

De är bara årsmodellen man får gå efter! BTW micke, killen som jag tipsade om som hade en turbo (om han nu inte sålt den) har en sån Chilton bok till ingen nytta!

Jag har som fått intrycket att det inte funnits någon reparations bok till dessa bilar. Kan lova att jag har haft mycket nytta av min Haynes bok till kadetten så om det finns till 180zx är det ju jävligt bra!
Om/När jag köpt en 180zx så ska jag nog snacka med han om han vill sälja boken till mig!
Postat: tis jan 31, 2006 3:42 pm
av Hjorleifsson
Haynes Tändning och sprutbok är riktigt bra och rekomenderas
dock så stämmer inte allt till 100% i 180's system men det är nogorlunda lika
Detta är troligen en rep handbok för verkstäder från nissan
om jag inte gissar fel (har en vän som kollar upp den)så om bilen sålts i usa så finns den med,
jag vet också att nissan hade rep böcker som deras återförsäljare kunde beställa. har funderat på att kontakta nissan HQ i detta ärende
(dock så har molin bil som är återförsäljaren i sundsvall tappat bort deras upplaga tyvär)
så jag vet att böcker existerar
boken kommer att vara på engelska om den finns men det är ju absolut inget hinder
och scanna blir det inget av iom att den kommer på cd hah
hoppas du klarar resan utan missöden Micke

Postat: ons feb 08, 2006 4:45 pm
av Micke!
Escort4tw skrev:Haynes Tändning och sprutbok är riktigt bra och rekomenderas
dock så stämmer inte allt till 100% i 180's system men det är nogorlunda lika
Detta är troligen en rep handbok för verkstäder från nissan
om jag inte gissar fel (har en vän som kollar upp den)så om bilen sålts i usa så finns den med,
jag vet också att nissan hade rep böcker som deras återförsäljare kunde beställa. har funderat på att kontakta nissan HQ i detta ärende
(dock så har molin bil som är återförsäljaren i sundsvall tappat bort deras upplaga tyvär)
så jag vet att böcker existerar
boken kommer att vara på engelska om den finns men det är ju absolut inget hinder
och scanna blir det inget av iom att den kommer på cd hah
hoppas du klarar resan utan missöden Micke

Hur går det för dig då? Länge sen du uppdaterade. Tyvärr sket sig min resa pga budgivningen gick för högt på bilen för att det skulle vara värt det.
Men har nu ännu en på gång som jag ska fara titta på när han hade skottat fram den

Postat: tor feb 09, 2006 10:04 pm
av Hjorleifsson
well jag har tyvär inte mekat på länge pga en dum liten skada som jag fick redan på sida 1 tror jag

fick en ledinfektion och har käkat pencelin i 10 dagar
men plånkan har gått torr tyvär och har fortfarande det pärskans problemet att jag har för mcyket soppa
ska börja leta efter ett ms kanske, såg ju två som var till salu här men tyvär så var pengarna inte där vid tillfället
har försökt leta vacum läkkor men har itne hittat någon tyvär så allt jag kan förstå nu så är antingen ecu'n pölsa eller någon givare som lever sitt eget liv
den returnerar en felkod för "idle switch" men har ingen aning om var den sitter vad den gör eller hur det påverkar soppatillförseln
så nu står jag här och stirrar på min "fina" bil som totalt vägrar tända ^^
Postat: tor feb 09, 2006 11:38 pm
av Quinna
Du verkar ha stora problem du...
Jag säger som en kompis till mig brukar säga... Skit i allt som har med elektronik o göra... Webrar och mekanisk tändning... så slipper man oroa sig

Postat: fre feb 10, 2006 1:03 pm
av Da_Snake
Idle switch borde vara en spjällägeskontakt som talar om för ecu:n när spjället är stängt och det är dags att aktivera tomgångsregleringen.
Postat: fre feb 10, 2006 5:29 pm
av Cassius
Da_Snake skrev:Idle switch borde vara en spjällägeskontakt som talar om för ecu:n när spjället är stängt och det är dags att aktivera tomgångsregleringen.
Låter så ja!
Kolla den kabeln efter brott eller glappkontakt, annanrs kan du behöve byta spjällhus!
Postat: sön feb 12, 2006 3:17 pm
av Hjorleifsson
har kollat kontakten men den verkar vara ok

ska ta loss modulen och
mäta på den för att se om det är den som krånglar
och att använda förgasare hade varit tufft och även då jag gillar mekanik mer
än elektronik så är det inte ett alternativ för tillfället (för dyrt helt enkelt hah)[/quote]
och tack för översättningen da_snake
Postat: sön mar 12, 2006 10:18 pm
av Hjorleifsson
Så var det snart dax igen då
Bygget har stått väldigt still nu under nån månad är det väll?
men snart rullar lite pengar in så man äntligen kan fortsätta
lite saker har hänt dock
Nygammal ecu har inköpts för en mycket ringa peng
(mistänkte att gammla var mos och lär veta nästa gång jag mekar)
lite plåtarbete har påbörjats
städad

(behövdes)
rensning av överflödigt kabelage
öppnat lite här pillat lite där och bara gjort motorummet lite trevligare
med fästen lite här och där (hängde mycket saker löst förut)
spjällägeskontakten kollad och vad jag trodde så skulle det vara en
potentiometer men det är mer eller mindre bara en mekanisk
strömbrytare På/Av även kollat anslutning och kabelbrott, så det är nu en
av de få saker jag vet är 100% fungerande atm
ang service-boken så verkar även jag ha gått bet

har inte fått tag i
något vettigt men on det uppdagar sig så scannas det och lägges ut
Postat: sön mar 12, 2006 11:23 pm
av Micke!
Låter bra att det tar fart igen.. Ibland är det lätt att tappa gnistan!
Ang reparations handbok är det en kille på
www.s12oc.com som har scannat in boken och säljer den för 5£ under säljes avdelningen! Kan ju vara värt det!
Har annars kanske en bok på gång här i Umeå men har lite dåligt med pengar just nu
Du måste ju hänga lite på
www.s12ofsweden.tk också

Postat: tis mar 14, 2006 1:35 pm
av coscast
tänkte att du kanske ville ha nå info om bilen känner killen som hade den nån/några ägare innan dig han bytte till en garret gt17 turbo från 9-5 lätttryckare, saab 900 intercooler, och en 200sx koppling ungefär när bilen gått 10000mil
Postat: tis mar 14, 2006 2:36 pm
av Hjorleifsson
HELMYSIGT! har tänkt på att införskaffa mej en sån koppling men verkar redan finnas heh
besparar mej ganska mycket smärta
eftersom 900 intercoolern är kvar så gissar jag på att kopplingen är det också
nån som har i huvudet ved garret gt17 turbon har för specs och hur mycket den håller för?
tusen tack för den infon

Postat: tis mar 14, 2006 11:15 pm
av coscast
ca 220hk har jag för mig att dom ska palla
Postat: lör mar 25, 2006 1:30 pm
av Bazz
Halloj,
Har precis suttit och läst igenom sidorna nu...
Jäkligt intressant har det varit.. Men det verkar som du inte uppdaterat på ett tag..
Så hur går det för dig?
Hade bra,
Mvh//Sebbe
Postat: lör mar 25, 2006 4:59 pm
av Trackerswe
Ang Rep handbok finns den att köpa via nissan. Jag köpte en i slutet av 97 när jag höll på med min gamla 180zx, Boken var mastodont tjock och om inte mitt min sviker mig så gick den på tusen lappen. Sålde boken sedan till en kompis ev har kvar den skall kolla, åter kommer.
Mvh Fredde