Sida 4 av 6

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 15/3 Frågor

Postat: lör mar 17, 2012 7:34 pm
av Denniz
JimmieL skrev:
Denniz skrev:Jag läste att alu inte tål bensin/etanol under någon längre tid?
Koppar ska funka, dock kostar det...
Annars skulle alu varit det optimala, då de inte kostar lika mycket som koppar...

jag har hört tvärtom, sedan är ju typ alla fuelrails i urfräst alu?.

jag har hört att alu tål bättre än koppar då koppar rören tar stryk innuti av e85. tex h2mracing i östersund(där jag bor) säljer bränsleledningar i alu :P
Jasså? Jag tycker alla säger olika.... Jo det är ju sant, vad jag läst mig till så ska båda inte vara så bra, men jag kommer nog ta det billigaste materialet i vilket fall ;)

Jo de stämmer ju att dom säljer det :P

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 16/3 Gren./

Postat: lör mar 17, 2012 7:43 pm
av Denniz
A.Jönsson skrev:Var där inte en norrman som laddade 500 hästar på denna 10v motor ?

Lite roligt att folk bygger på vanliga grejor som inte kostar massa.
Menar du just min motor? Eller en annan? Min har i vilket fall bara varit orginal ;)
Men jag vet att det är en norrman med en audi urquattro som har klämt ur 500hk med en 10v, och att det höll. Så det är något sånt jag satsar på i slut ändan av detta projekt :)

Ja, jag tycker det inte är lika kul med byggen där man lägger ned pengar i överflöd när man egentligen kan sänka kostnaderna avsevärt ;)

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Update 16/3 Gren./

Postat: lör mar 17, 2012 8:34 pm
av Denniz
Update 17/3

Bild

Spridarhylsorna monterade och spridarna monterade i fuelrailen, en o-ring till en spridare saknades men en sån fixas lätt.
Testade hur insuget blir med fuelrailen och hur jag ska dra bränsleledningen in i fuelrailen :)

Bild

Flänsen till toppen passade mindre bra.... Riktig usel passform på den, dock så går det att kapa bort varenda fläns och få det att passa.

Bild

felade en del.

Bild

Toppflänsen i jämförelse med orginal grenröret.

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Fuelrail och Toppf

Postat: lör mar 17, 2012 9:53 pm
av JimmieL
Ett tips är att du kapar flänsen när du ska punkta ihop grenröret,för när det är monterat och grett,färdig för tyna så vill röret röra på sig vid värme och i och med att flänsen är delar så minskar du risken att grenröret slår sig imot toppen när det kallnar,

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Fuelrail och Toppf

Postat: lör mar 17, 2012 10:55 pm
av RS100
Gjort flänsen själv? Köpte min på KL passade exakt...

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Fuelrail och Toppf

Postat: sön mar 18, 2012 12:40 am
av Denniz
JimmieL: Aa, de får bli att göra så.

RS100: Nej köpte de på grenrör.se. De blir att maila och säga att passformen var usel.

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Fuelrail och Toppf

Postat: sön mar 18, 2012 9:58 am
av John Rönnbäck
du måste ju kräva en ny fläns såklart! börja inte kapa i den dära.

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Fuelrail och Toppf

Postat: sön mar 18, 2012 10:36 pm
av Denniz
Om jag hade ork så skulle jag ha gjort de... Men jag orkar inte vänta dagar/veckor på att få en ny fläns när den nya flänsen endå passade när man kapa loss dom.

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Fuelrail och Toppf

Postat: sön mar 18, 2012 10:36 pm
av Denniz
Update 18/3

Jahapp tänkte att jag nu har varit sjuk och kommer vara frisk, men då blir man ännu engång förkyld? Jag som aldrig brukar vara sjuk eller förkyld... Aja, bara att kämpa på så mycket man orkar! ;)

Bild

Då var flänsarna isär kapade och rätt vända, vilket syns nu att dom passar också :)

Bild

Börjar lite lätt med bygget av grenröret :)

Bild

Kollektorn fast svetsad, blev faktiskt rätt nöjd med svetsarna :) Att ha byggt en epa kan visa resultat ibland ;)

Bild
Bild

Någon som vet varför det är 2 hål för kylning på varsin sida?
Behöver man kylningen eller kan man plugga den?

Hoppas att man imorron kan få rs2 packningen stansad, ny packbox till kamaxeln och ev. fixa bränsle rör :)

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Grenrör, Turbo Frå

Postat: mån mar 19, 2012 11:47 am
av JimmieL
Vattenkylning. Behövs dock inte går bra med enbart olja!:)

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Grenrör, Turbo Frå

Postat: mån mar 19, 2012 9:12 pm
av Denniz
Okej, fint tack! :)

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | Grenrör, Turbo Frå

Postat: mån mar 19, 2012 9:36 pm
av Denniz
Update 19/3

Bild

Packningen stansad! Så nu är packningen klar :)

Bild

Testade lite snabbt fronten :)

Bild

Drog på dom riktiga fälgarna också då jag ska kolla ännu engång efter lacken hur det blev med fälgarna bak så dom inte tar i ;)

Bild

Håller på att måtta in turbon och intercooler. Har nog kommit på hur jag ska dra tryckrör och hur intercoolern ska placeras. Dock kommer det bli jäkligt trångt mellan grenrör, turbo, downpipe, wastegate och insug.... Jag har lyckats komma på ett bra sätt med grenröret, frågan är bara hur downpipen ska placeras på bästa sätt och wgn?
Aja, fler bilder på de kommer! ;)

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | måtta in turbo

Postat: tor mar 22, 2012 12:33 am
av Denniz
Update 21/3

Efter att varit hemma i 2 dagar nu och varit sjuk så har inte orken varit på topp om man säger så, men jag har iaf lyckats åstadkomma nånting iaf ;)

Bild

Måttar in turbon vart den ska sitta så jag får plats med allt.

Bild

Det är precis så allt kommer att gå utan några ingrepp :)

Bild

Fick detta som kompensation för att grenrörsflänsen inte stämde, hoppas nu på att ingen annan råkar ut för samma sak ;)

Bild

Punktat fast kollektorn i rätt vinkel.

Bild

Börjar planera hur rören ska gå, dock mår jag lite dåligt över att jag inte kan få rören lika långa för att det inte finns plats för de :/

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | måtta in turbo

Postat: tor mar 22, 2012 10:28 am
av Erikwdt
Blir nog nice det där... :thumbright:

Re: Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | måtta in turbo

Postat: tor mar 22, 2012 7:22 pm
av JimmieL
På en turbomotor är det inte skitviktigt att grenrören är lika lång.