Biltema är nog inte så dåligt.
Re: Biltema är nog inte så dåligt.
Hur monterar man en stötdämpare så fel att den går sönder på en månad? kom igen,
I min värld heter det inte Biltema utan Bilbutteriks
I min värld heter det inte Biltema utan Bilbutteriks
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För mycket laddtryck
Har sett dämpare som varit monterade upp-och ner , har hittat dämpare i fjäderben som varit monterade utan distans i botten så den slagits sönder, likaledes har jag sett märken efter rörtång på dämpkolvar där nån smartskalle hållit mot för att dra muttern.
En bekant lånade min verkstad för att byta dämpare en gång, denne drog topp-muttern med mutterknacken tills det "bet"
,
Dom dämparna höll heller inte så länge..
Finns en hel del sätt att montera saker fel på, det vanligaste är nog att folk överskattar sin tekniska förmåga och struntar i instruktioner och tips, "dom kan ju" ....
En bekant lånade min verkstad för att byta dämpare en gång, denne drog topp-muttern med mutterknacken tills det "bet"

Finns en hel del sätt att montera saker fel på, det vanligaste är nog att folk överskattar sin tekniska förmåga och struntar i instruktioner och tips, "dom kan ju" ....
Bilar utan turbo SUGER !!
Handlar ofta på biltema när jag behöver allmänna grejjer till bilbygget, för att det ligger nära och är välsorterat. Finns uppenbarligen många åsikter om biltema, här är min baserat på de grejjer jag köpt.
Kvalitén varierar. Vissa saker är så ruttna att de inte borde få säljas inom sveriges gränser. Andra saker är kanonbra och väldigt prisvärda. några exempel:
Vi köpte en drös slangklämmor till kyl och bränslesystem, dessa höll helt enkelt inte tätt. (drog inte för hårt, de var inte för stora). Köper numera från Swedol, har till typ halva priset av känd tillverkare, aldrig haft problem med dessa.
Köpte ett gäng mätare, laddtryck oljetryck mm. för ca 120 spänn styck. De funkar kanon, och jag hittade exakt samma märke och modell på internet för 220 spänn.
Massa sköna nipplar i alla möjliga dimensioner och gängor, mässing alu rostfritt. Mycket prisvärt och guld värt när man pysslar med motorbyggen.
Köpte bromskivor och belägg bak till s40. En månad senare är skivorna nästan en mm djupt nötta... (ej påligg)
Även dåliga erfarenheter av hjulbultar och soppaslang.
Man får vara lite vaken när man handlar grejjer på Biltema, och inte köpa saker som har ett prestandakrav samtidigt som konsekvenserna blir stora om grejjen havererar. T.ex. glödstift, soppaslang mm.
Kvalitén varierar. Vissa saker är så ruttna att de inte borde få säljas inom sveriges gränser. Andra saker är kanonbra och väldigt prisvärda. några exempel:
Vi köpte en drös slangklämmor till kyl och bränslesystem, dessa höll helt enkelt inte tätt. (drog inte för hårt, de var inte för stora). Köper numera från Swedol, har till typ halva priset av känd tillverkare, aldrig haft problem med dessa.
Köpte ett gäng mätare, laddtryck oljetryck mm. för ca 120 spänn styck. De funkar kanon, och jag hittade exakt samma märke och modell på internet för 220 spänn.
Massa sköna nipplar i alla möjliga dimensioner och gängor, mässing alu rostfritt. Mycket prisvärt och guld värt när man pysslar med motorbyggen.
Köpte bromskivor och belägg bak till s40. En månad senare är skivorna nästan en mm djupt nötta... (ej påligg)
Även dåliga erfarenheter av hjulbultar och soppaslang.
Man får vara lite vaken när man handlar grejjer på Biltema, och inte köpa saker som har ett prestandakrav samtidigt som konsekvenserna blir stora om grejjen havererar. T.ex. glödstift, soppaslang mm.
Men sluta, vad umgås du med för folk egentligen? Mina dämpare är då monterade rätt och de andra jag skrev om var monterade av en bilmekaniker.Blådåren skrev:Har sett dämpare som varit monterade upp-och ner , har hittat dämpare i fjäderben som varit monterade utan distans i botten så den slagits sönder, likaledes har jag sett märken efter rörtång på dämpkolvar där nån smartskalle hållit mot för att dra muttern.
En bekant lånade min verkstad för att byta dämpare en gång, denne drog topp-muttern med mutterknacken tills det "bet",
Får hålla med "bonden", det finns vissa saker som funkar bra från biltema, men bilreservdelar är tyvärr väldigt sällan en av dem.
- biomech
- För mycket laddtryck
på vilket sätt skulle det vara en garanti för att de är rätt monterade??de andra jag skrev om var monterade av en bilmekaniker

-
- För mycket laddtryck
Perra.S skrev:Men sluta, vad umgås du med för folk egentligen? Mina dämpare är då monterade rätt och de andra jag skrev om var monterade av en bilmekaniker.Blådåren skrev:Har sett dämpare som varit monterade upp-och ner , har hittat dämpare i fjäderben som varit monterade utan distans i botten så den slagits sönder, likaledes har jag sett märken efter rörtång på dämpkolvar där nån smartskalle hållit mot för att dra muttern.
En bekant lånade min verkstad för att byta dämpare en gång, denne drog topp-muttern med mutterknacken tills det "bet",
Får hålla med "bonden", det finns vissa saker som funkar bra från biltema, men bilreservdelar är tyvärr väldigt sällan en av dem.
"umgås med" ???.
Herrn med mutterknackade dämpare känner jag genom bekanta, vilka dom andra händiga filurerna är som skruvat vet jag faktiskt inte, det är sånt jag sett på bilar som kommit i min väg sas, ofta är det "bil-intresserade" som varit ägare..
Dessa använder dessvärre ofta samma ord som du själv för att beskriva sin förmåga, "jag vet då fan hur man skruvar dit en dämpare" , frågan är hur man skiljer en klåpare från en kunnig bara genom att lyssna på honom, då dom låter lika

-
- För mycket laddtryck
hihi !!.biomech skrev:på vilket sätt skulle det vara en garanti för att de är rätt monterade??de andra jag skrev om var monterade av en bilmekaniker
+1
Finns lite prylar jag stött på i jobbet som är smått förvånande.
Jobbar med elinstallationer/eftermarknads elektronik i bilar/båtar och annat som rör sej.
Där har jag stött på lite småkul prylar, bla en bilstereobutik i THN som kopplat in en aktiv baslåda åt en kund, remoten och B+ var byglade, strömmen till baslådan var draget via en cigg-plugg och bakre uttaget i bilen, när detta börjat smälta/brinna hade smartskallen till montör velat prova främre uttaget, fast med större säkring i...
Stereo/elektronikmontage med tvinnade kablar och tejp är rätt vanligt, för att inte tala om den tidsinställda glapp-kontakten "strömtjuven" (morr), fattar inte att en "proffesionell" använder sån skit ?.
biomech skrev:på vilket sätt skulle det vara en garanti för att de är rätt monterade??de andra jag skrev om var monterade av en bilmekaniker
Det är absolut ingen garanti, men jag vill nog påstå att chansen är betydligt större att en erfaren och utbildad bilmek gör ett bättre jobb än Bosse 23 som precis öppnat sin nya fina hylsnyckelsats från Bilbutteriks.
Mercedesknegare
-
- För mycket laddtryck
Var "händige herrn" köpt sina verktyg avgör väl ändå inte kvalite`n på hans arbete får man hoppas ??.
Eller är det så att om man köper Facom och liknande så blir det automatiskt bra ?
Visserligen "gör bra verktyg halva jobbet" men ändå...
Eller är det så att om man köper Facom och liknande så blir det automatiskt bra ?

Visserligen "gör bra verktyg halva jobbet" men ändå...
Ja om du tror att jag är en klåpare som bara kan snacka så kan du ju komma förbi och få kika på mina fina dämpare från Feltema då jag håller till i Hedekas iblandBlådåren skrev: "umgås med" ???.
Herrn med mutterknackade dämpare känner jag genom bekanta, vilka dom andra händiga filurerna är som skruvat vet jag faktiskt inte, det är sånt jag sett på bilar som kommit i min väg sas, ofta är det "bil-intresserade" som varit ägare..
Dessa använder dessvärre ofta samma ord som du själv för att beskriva sin förmåga, "jag vet då fan hur man skruvar dit en dämpare" , frågan är hur man skiljer en klåpare från en kunnig bara genom att lyssna på honom, då dom låter lika

Hur som, jag har då inga positiva erfarenheter av Feltema. Om ni andra har det så är det trevligt för er

-
- För mycket laddtryck
Nänä !, inte ta illa upp !.
Pekade bara på ett dilemma som brukar uppstå när man pratar med folk !.
Alla är ju SÅ kunniga när man pratar bil och skruvande, men om man kommer nära bilarna som det faktiskt skruvats med, så ser man ju vem som faktiskt vet nåt, och vem som "bara pratar verkstad" om du fattar hur jag menar.
Men jodå, jag har mycket positiva erfarenheter av detta berömda företag , men det kan ju bero på att jag inte handlar "risk-produkter" där !.
Hedekas är en trevlig liten håla med mycket trevligt folk, och ganska glesa besök av störande folk som har bilar med konstiga blå lampor på taket
.
luktar det bränt gummi är du framme, luktar det krutrök har du kört förbi och hamnat i bullarebygden !
Pekade bara på ett dilemma som brukar uppstå när man pratar med folk !.
Alla är ju SÅ kunniga när man pratar bil och skruvande, men om man kommer nära bilarna som det faktiskt skruvats med, så ser man ju vem som faktiskt vet nåt, och vem som "bara pratar verkstad" om du fattar hur jag menar.
Men jodå, jag har mycket positiva erfarenheter av detta berömda företag , men det kan ju bero på att jag inte handlar "risk-produkter" där !.
Hedekas är en trevlig liten håla med mycket trevligt folk, och ganska glesa besök av störande folk som har bilar med konstiga blå lampor på taket

luktar det bränt gummi är du framme, luktar det krutrök har du kört förbi och hamnat i bullarebygden !

Frugan fick en "torr" drivknut monterad på sin A6 hos motorcentralen i umeå.JohanK skrev:biomech skrev:
på vilket sätt skulle det vara en garanti för att de är rätt monterade??
Det är absolut ingen garanti, men jag vill nog påstå att chansen är betydligt större att en erfaren och utbildad bilmek gör ett bättre jobb än Bosse 23 som precis öppnat sin nya fina hylsnyckelsats från Bilbutteriks.

Höll inte så länge.
Senaste köpet från biltema blev handbromsbackar och lyktglas. Gick genom bes utan problem.
Jag hade en försäljare inne förra veckan som undrade om jag hade dåligt med strömtjuvar..
Jag svarade att jag jobbar med att ta bort dom inte montera.
Då säger han att volvo och folkvagn köper så dom borde ju vara bra!! =D
Med andra ord så är det ingen garanti att jobbet blir bra eller folk är kunniga bara för att det är volvo orginal osv...
Jag tror att hälften av alla mekaniker i det här landet borde göra något annat.
(jag jobbar på el o diesel inte bara elfel men 50% av alla mina reperationer är det)
Mvh:nisse
Jag svarade att jag jobbar med att ta bort dom inte montera.
Då säger han att volvo och folkvagn köper så dom borde ju vara bra!! =D
Med andra ord så är det ingen garanti att jobbet blir bra eller folk är kunniga bara för att det är volvo orginal osv...
Jag tror att hälften av alla mekaniker i det här landet borde göra något annat.
(jag jobbar på el o diesel inte bara elfel men 50% av alla mina reperationer är det)
Mvh:nisse
Niklas "nisse" Ahlgren
Team TN
Team TN

Köpte spindelled till volvon på biltema här om dan undra om detta häller inte är volvo orginal

-
- För mycket laddtryck
Nej!, den spindelleden är säkert en sån där som är utsorterad ur tillverkningen för att den har kassa toleranser, därför säljs den på biltema ...
Iaf enligt en teori som en del tror på
. 
Iaf enligt en teori som en del tror på