Amazon -67 B230+Getrag
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Får jag hugg på nån kan du få köpa den, har ingen brådska alls
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Riktigt roligt bygge! Mycket trevliga lösningar och bra hantverk!
Jag uppskattar verkligen såna här byggen, dom har sin charm liksom!
Väntar på fler uppdateringar!
Jag uppskattar verkligen såna här byggen, dom har sin charm liksom!
Väntar på fler uppdateringar!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Långt mellan gångerna men här kommer lite fler bilder.
Lagt lite epoxigrund på högersidan av nissan nu. Behöver fixas nån miss men är i stort sett redo för filler.
Fick lagt filler på skärmen men jag fick silicon så den glädjen var kort. Den är nerslipad nu och ska grundas igen. Hoppas det går bra, silicon brukar vara slitsamt att få bort.
Amazonen körs och enda som är gjort med den är att jag bytt lambdasond. Haft problem med att den börjar gå dåligt vid exakt samma rondell på väg till jobbet och exakt samma korsning på väg hem. Har bytt allt utan framgång men det verkar ha varit sonden som var problemet för nu fungerar det igen.
Köpt grejer till den har jag däremot gjort..
Eaton True Trac till 1031-axeln jag ännu inte skaffat..
Några stolar blev det också. Här är jag inte riktigt överens med mig själv. Dessa går kraftigt ut över bruksvärdet på bilen men jag satt så bra i dom så jag kunde inte låta bli. Kanske jag kan ha justering i längsled så man kan smita in bak och begränsa passagerarskaran till små smärta tjejer. Och en o annan undernärd dude i värsta fall.
Är en reva i en av stolarna men det kan jag leva med. Strävar efter racefinish och där klassar dom in.
Den här var jag och hämtade tidigare i veckan. Härstammar från en Ascona B.
De som haft amazon nån gång vet att bagageutrymmet är väldigt begränsat och jag var inte helt sugen på att ha den på taket så den fick helt enkelt åka baksäte. Det är såna aktiviteter jag får lov att sluta med när ovanstående stolar kommer på plats. Kanske lika bra för det var skittungt att få in den och det medförde dessutom viss åverkan på inredningen.
Här något demonterad. Den var komplett när jag hämtade den.
Den ser värre ut än vad den är..
Däremot är styrväxeln dålig. Det ser jag som ett tecken på att jag borde köpa en kort utväxling till den.
Nån som vet var man kan köpa grejer för att renovera?
Lagt lite epoxigrund på högersidan av nissan nu. Behöver fixas nån miss men är i stort sett redo för filler.
Fick lagt filler på skärmen men jag fick silicon så den glädjen var kort. Den är nerslipad nu och ska grundas igen. Hoppas det går bra, silicon brukar vara slitsamt att få bort.
Amazonen körs och enda som är gjort med den är att jag bytt lambdasond. Haft problem med att den börjar gå dåligt vid exakt samma rondell på väg till jobbet och exakt samma korsning på väg hem. Har bytt allt utan framgång men det verkar ha varit sonden som var problemet för nu fungerar det igen.
Köpt grejer till den har jag däremot gjort..
Eaton True Trac till 1031-axeln jag ännu inte skaffat..
Några stolar blev det också. Här är jag inte riktigt överens med mig själv. Dessa går kraftigt ut över bruksvärdet på bilen men jag satt så bra i dom så jag kunde inte låta bli. Kanske jag kan ha justering i längsled så man kan smita in bak och begränsa passagerarskaran till små smärta tjejer. Och en o annan undernärd dude i värsta fall.
Är en reva i en av stolarna men det kan jag leva med. Strävar efter racefinish och där klassar dom in.
Den här var jag och hämtade tidigare i veckan. Härstammar från en Ascona B.
De som haft amazon nån gång vet att bagageutrymmet är väldigt begränsat och jag var inte helt sugen på att ha den på taket så den fick helt enkelt åka baksäte. Det är såna aktiviteter jag får lov att sluta med när ovanstående stolar kommer på plats. Kanske lika bra för det var skittungt att få in den och det medförde dessutom viss åverkan på inredningen.
Här något demonterad. Den var komplett när jag hämtade den.
Den ser värre ut än vad den är..
Däremot är styrväxeln dålig. Det ser jag som ett tecken på att jag borde köpa en kort utväxling till den.
Nån som vet var man kan köpa grejer för att renovera?
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Rätt skönt ändå att ha en bil där man vågar snöra in en komplett framvagn i baksätet
Vad vill du ha för att tillverka en extra uppsättning fästen till framvagnen när du liks håller på?
Vad vill du ha för att tillverka en extra uppsättning fästen till framvagnen när du liks håller på?
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Nu, är det dags att slå liv i den här tråden igen!
Blir lite sent svar på inlägget ovan, men fästena växer nog fram under monteringen. Det finns ett svenskt bra sätt att göra det på och ett norskt dåligt. Jag kommer göra det norska. Ska visa längre ner i inlägget.
Tack förresten för en trevlig åktur i Lycksele i somras!
Nissanaset blev färdigt (nästan..) till slut. Slet en del med motivationsförluster och axeloperation men nu är den ute ur garaget iaf långt efter förutspådd deadline. Verkar funka fint förutom ett lite störigt fuelcut på full stamp som blir mer påtagligt ju kallare det är ute. Får kolla det nästa år..
Blev en 290 mils provtur upp till norra sverige.
Den blev tråkigt orginal utvändigt och jag har lite plast kvar att montera. Har ingen lust att bygga på den, bara ha som trevlig bruksbil. Däremot ska HSD-coilsen i botten och så köpte jag lite fläskigare fälgar som kommer på till sommarn även dom.
Work emotion XD9, 18x10.
Tror dom ska fylla ut lite bättre.
Men nu är det ju inte den tråden handlar om. Äntligen är det alltså dags att ta tag i justeringen av Amazonen.
Planen var ju att den skulle få karossrenovering, lack, ny motor, framvagn, bakaxel och bromsar. I vinter... Men till och med jag fattar ju att jag inte hinner det så nu har jag rationaliserat bort lack och plåtjobb. I alla fall utvändigt. Ska försöka hålla finishen på en lämplig nivå (dvs låg och rejsig) också och koncentrera mig på det mekaniska.
Har iaf rivit lite.
Provmontade Worksen innan jag rev framvagnen. Gillar hur det ser ut men 18" tycker jag är för stort på en amazon. Plus att det blir lite svettigt med 10" brett..
Här hade jag iaf velat placera framvagnen. Det går inte. Den ska ner typ en decimeter till för att balken ska hamna där orginal sitter. Måste utgå från det för att inte behöva hissa motorn så mycket. Orkar inte bygga om kardantunnel och allt igen.
Sen kommer vi till problemet och det norska dåliga sättet att byta framvagn. I sverige hade det varit fullt okej att bredda öppningen i innerskärmen/ramen och lyfta upp framvagnen med orginal bärarmar. I norge får jag inte ändra på ramens profil, dvs övre bärarmarna rymms inte. Jag måste därför smalna av infästningen av bärarmarna tills dom ryms. Det känns inte helt bra men så måste det bli. Får bara hoppas det håller. De nya blir lite smalare än Amazons men dom blir ju även kortare så belastningen borde ju bli mindre. Jag byggde iaf en jigg för att kunna bygga både hö o vä arm. Jag gjorde brickor på 3mm för att kunna tjuva lite caster om det skulle behövas då jag inte kan flytta balken så mycket framåt lr bakåt. Siktar på runt 4 gr caster och som det ser ut nu så tror jag att hjulet hamnar riktigt bra i hjulhuset.
Här nånstans kommer hjulet sitta. Observera att det är inte fälgarna på bilden som kommer pryda bilen senare.. Bara för att få ett hum.
Står lite stilla några dagar nu då jag väntar på material för att kunna bygga fästen.
Under tiden har jag rivit nya moroten. En B230 fk från -96. Jag tar mer än gärna emot kritik och tips ifall jag gör nåt fel! Första gången jag sätter ihop en motor så jag räknar med att jag missar nåt.
Mätte upp den och den låg inom toleranserna tyckte jag. Har för mig kolvspelet var runt 7-8 hundringar. Mer än vad boken säger men det borde väl funka? Har honat den.
Tvättat upp orginalkolvarna och monterat H-profilare från LG.
Tillbaka i blocket.
Gjorde ju i ordning en oljepump till förra motorn men jag har för mig det är bättre flöde i turbopumpen så jag kortade in silen på den med.
Gnodde av lite löst från blocket.
Hittade ingen motorfärg så jag testade bromsoksfärg.. Lite för pastellig för min smak men nu är det gjort och jag kommer inte lacka om den. Det är för övrigt Luhr-toppen som står på här. Kommer montera orginal först tillsammans med 13c för regbesiktning så byter jag topp, turbo, grenrör och sprut efter.
Fick några trattar av en garagekompis så det lutar väl åt att jag eventuellt bygger ett insug också, men det är långt in i framtiden i så fall.
Medan jag väntar på material till framvagnen och letar mellanaxel med fördelardrev till motorn så tog jag tag i ett litet rostproblem. Ett av många..
Innerskärm.
Det var en kort sammanfattning av läget just nu men ett skitlångt inlägg. Kommer försöka uppdatera flitigt framöver och hoppas på hjälpsamma inlägg så jag slipper bygga bort mig.
Allt för nu. Ha de!
Blir lite sent svar på inlägget ovan, men fästena växer nog fram under monteringen. Det finns ett svenskt bra sätt att göra det på och ett norskt dåligt. Jag kommer göra det norska. Ska visa längre ner i inlägget.
Tack förresten för en trevlig åktur i Lycksele i somras!
Nissanaset blev färdigt (nästan..) till slut. Slet en del med motivationsförluster och axeloperation men nu är den ute ur garaget iaf långt efter förutspådd deadline. Verkar funka fint förutom ett lite störigt fuelcut på full stamp som blir mer påtagligt ju kallare det är ute. Får kolla det nästa år..
Blev en 290 mils provtur upp till norra sverige.
Den blev tråkigt orginal utvändigt och jag har lite plast kvar att montera. Har ingen lust att bygga på den, bara ha som trevlig bruksbil. Däremot ska HSD-coilsen i botten och så köpte jag lite fläskigare fälgar som kommer på till sommarn även dom.
Work emotion XD9, 18x10.
Tror dom ska fylla ut lite bättre.
Men nu är det ju inte den tråden handlar om. Äntligen är det alltså dags att ta tag i justeringen av Amazonen.
Planen var ju att den skulle få karossrenovering, lack, ny motor, framvagn, bakaxel och bromsar. I vinter... Men till och med jag fattar ju att jag inte hinner det så nu har jag rationaliserat bort lack och plåtjobb. I alla fall utvändigt. Ska försöka hålla finishen på en lämplig nivå (dvs låg och rejsig) också och koncentrera mig på det mekaniska.
Har iaf rivit lite.
Provmontade Worksen innan jag rev framvagnen. Gillar hur det ser ut men 18" tycker jag är för stort på en amazon. Plus att det blir lite svettigt med 10" brett..
Här hade jag iaf velat placera framvagnen. Det går inte. Den ska ner typ en decimeter till för att balken ska hamna där orginal sitter. Måste utgå från det för att inte behöva hissa motorn så mycket. Orkar inte bygga om kardantunnel och allt igen.
Sen kommer vi till problemet och det norska dåliga sättet att byta framvagn. I sverige hade det varit fullt okej att bredda öppningen i innerskärmen/ramen och lyfta upp framvagnen med orginal bärarmar. I norge får jag inte ändra på ramens profil, dvs övre bärarmarna rymms inte. Jag måste därför smalna av infästningen av bärarmarna tills dom ryms. Det känns inte helt bra men så måste det bli. Får bara hoppas det håller. De nya blir lite smalare än Amazons men dom blir ju även kortare så belastningen borde ju bli mindre. Jag byggde iaf en jigg för att kunna bygga både hö o vä arm. Jag gjorde brickor på 3mm för att kunna tjuva lite caster om det skulle behövas då jag inte kan flytta balken så mycket framåt lr bakåt. Siktar på runt 4 gr caster och som det ser ut nu så tror jag att hjulet hamnar riktigt bra i hjulhuset.
Här nånstans kommer hjulet sitta. Observera att det är inte fälgarna på bilden som kommer pryda bilen senare.. Bara för att få ett hum.
Står lite stilla några dagar nu då jag väntar på material för att kunna bygga fästen.
Under tiden har jag rivit nya moroten. En B230 fk från -96. Jag tar mer än gärna emot kritik och tips ifall jag gör nåt fel! Första gången jag sätter ihop en motor så jag räknar med att jag missar nåt.
Mätte upp den och den låg inom toleranserna tyckte jag. Har för mig kolvspelet var runt 7-8 hundringar. Mer än vad boken säger men det borde väl funka? Har honat den.
Tvättat upp orginalkolvarna och monterat H-profilare från LG.
Tillbaka i blocket.
Gjorde ju i ordning en oljepump till förra motorn men jag har för mig det är bättre flöde i turbopumpen så jag kortade in silen på den med.
Gnodde av lite löst från blocket.
Hittade ingen motorfärg så jag testade bromsoksfärg.. Lite för pastellig för min smak men nu är det gjort och jag kommer inte lacka om den. Det är för övrigt Luhr-toppen som står på här. Kommer montera orginal först tillsammans med 13c för regbesiktning så byter jag topp, turbo, grenrör och sprut efter.
Fick några trattar av en garagekompis så det lutar väl åt att jag eventuellt bygger ett insug också, men det är långt in i framtiden i så fall.
Medan jag väntar på material till framvagnen och letar mellanaxel med fördelardrev till motorn så tog jag tag i ett litet rostproblem. Ett av många..
Innerskärm.
Det var en kort sammanfattning av läget just nu men ett skitlångt inlägg. Kommer försöka uppdatera flitigt framöver och hoppas på hjälpsamma inlägg så jag slipper bygga bort mig.
Allt för nu. Ha de!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Kul att det händer saker
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tycker jag med! Jag har påbörjat det här många gånger med det är alltid nåt som kommit i vägen. Får hoppas jag når hela vägen fram den här gången.
Svetsat klart innerskärmen har jag gjort idag. Kan hända jag snyggar till det lite innan jag skvätter färg i motorrummet. Kanske..
Sen har jag blästrat tråget och börjat fundera på nån typ av skvalpplåt.
Kan nåt sånt här funka?
Svetsat klart innerskärmen har jag gjort idag. Kan hända jag snyggar till det lite innan jag skvätter färg i motorrummet. Kanske..
Sen har jag blästrat tråget och börjat fundera på nån typ av skvalpplåt.
Kan nåt sånt här funka?
Re: Amazon -67 B230+Getrag
banan, du kan din sak ser jag ser riktigt bra ut
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack!
Klippte till skvalpplåten. Nån som kan "bekräfta" att det kommer funka innan jag svetsar dit den? Vet inte om jag gjort för stora öppningar närmast väggarna.
Klippte till skvalpplåten. Nån som kan "bekräfta" att det kommer funka innan jag svetsar dit den? Vet inte om jag gjort för stora öppningar närmast väggarna.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Ingen som vet?
Luftar några frågor om framvagnen också.
Så här ser det ut nu. Två tvärgående plåtar i 3mm samt en längsgående (färdriktning) i 6mm. De två 3mm plåtarna går halvvägs runt en 30mm hylsa.
Tänkte att det skulle ta upp krafterna fint från alla håll men nu när jag punktat upp det tycker jag det ser lite klent ut. Bakre fästena har jag inte gjort än men det kommer. Nån som kan bidra med lite input om det?
Luftar några frågor om framvagnen också.
Så här ser det ut nu. Två tvärgående plåtar i 3mm samt en längsgående (färdriktning) i 6mm. De två 3mm plåtarna går halvvägs runt en 30mm hylsa.
Tänkte att det skulle ta upp krafterna fint från alla håll men nu när jag punktat upp det tycker jag det ser lite klent ut. Bakre fästena har jag inte gjort än men det kommer. Nån som kan bidra med lite input om det?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Kul projekt, intressant med framvagnsvalet.
Ett tips ifall du inte hittar mellanaxel, eller inte orkar plocka bort nån.
http://folkraceshop.se/aggregataxel
Ett tips ifall du inte hittar mellanaxel, eller inte orkar plocka bort nån.
http://folkraceshop.se/aggregataxel
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack! Kul att nån följer och kommenterar.
Jag övervägde deras axel men jag hittade en här i närheten som jag var och hämtade förra veckan. Tack för tipset iaf, sånt uppskattas.
Har grejat lite mera nu. Tycker jag jobbar som fan men det händer knappt nåt. Knåpade ihop bakre fästena till framvagnen i fredags.
TIGade hylsorna då det var lite tight på utsidan.
Kapade bort orginalbussningarna för att få upp grejerna i rätt höjd. Blev lockat och nya fästöron.
Svetsade fast hylsorna på bilen. Försökte svetsa färdigt alla infästningar idag men självklart tog gasen slut.
Ser nu när jag lägger ut bilderna att mitt garage ser ut som ett skrotupplag.. Lite pinsamt men ni får ha överseende med det. Det är trångt.
Jag övervägde deras axel men jag hittade en här i närheten som jag var och hämtade förra veckan. Tack för tipset iaf, sånt uppskattas.
Har grejat lite mera nu. Tycker jag jobbar som fan men det händer knappt nåt. Knåpade ihop bakre fästena till framvagnen i fredags.
TIGade hylsorna då det var lite tight på utsidan.
Kapade bort orginalbussningarna för att få upp grejerna i rätt höjd. Blev lockat och nya fästöron.
Svetsade fast hylsorna på bilen. Försökte svetsa färdigt alla infästningar idag men självklart tog gasen slut.
Ser nu när jag lägger ut bilderna att mitt garage ser ut som ett skrotupplag.. Lite pinsamt men ni får ha överseende med det. Det är trångt.