Sida 4 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)
Postat: tor jul 12, 2012 3:23 pm
av Jens Gustavsson
vi har bromsat lite mer på en annan malå B20 motor i dag bästa hittills är 243nm och 191.5hk på den 92.5/85mm motorn med weber 48DCOE:or och en 260graders (1.25mm) CW1/101grader nock KG kam. den är byggd för vrid och det värkar den ge mycket av
Timo steg 3 rör tror jag det är? 44-51mm-2.5"
topp 46x38 med 38.5mm min dim och fina 190-195cfm flöde.
11.75 i kompa.
15.5-16bar på kompa mätaren.
ger bäst effekt kring 32 grader men den fladdrar mycket i fördelaren men det hinner vi inte åtgärda.
nu ska vi dit med ett Timo custom rör med mindre prim rör och lite kortare sek rör. 39-51-2.25"
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tor jul 12, 2012 5:36 pm
av Jens Gustavsson
lite bilder på Lars och stövarn som tunar B20.
så här stark är B20:in visar Lars
lite mer om motorn
med timo steg 3 röret
med custom timo röret då vart det nästan 250nm och 194hk men vi hann inte riktigt justera in det konceptet klart då en frost plugg lossnade och dagen tog slut men vi var väldigt nöjda ändå. kolla lamda värdet på 4000-5000 där tappade vi en del men väldigt imponerande vrid kurva. gämför med motorn på sid 3 den gav 4 -6hk mer pik men vilket skulle gå bäst på strippen?

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tor jul 12, 2012 9:59 pm
av Erland Cox
Menar du en CW1 kam? 12.7mm i lyft och 104 graders nockvinkel?
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tor jul 12, 2012 10:30 pm
av elliot8
Hej, det är CW 1 kamaxel från KG som sitter i motorn. 8,82 nocklyft 260 vid 1,27, 101 i nockvinkel,
nockvinkel på 101 stämmer med vad KG sagt till mig enl Jens mätning av kammen.
Lars
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: fre jul 13, 2012 10:50 am
av Jakesta
Men denna är väl på 2,3 liter, var den första det också?
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: fre jul 13, 2012 12:38 pm
av Jens Gustavsson
den andra motorn hade 93x80 (2.17 liter) i borr x slag, se receptet på sid 1.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: mån jul 16, 2012 9:08 pm
av Erland Cox
elliot8 skrev:Hej, det är CW 1 kamaxel från KG som sitter i motorn. 8,82 nocklyft 260 vid 1,27, 101 i nockvinkel,
nockvinkel på 101 stämmer med vad KG sagt till mig enl Jens mätning av kammen.
Lars
Det står 104 grader och 12,7 i lyft i KG katalogen?
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: mån jul 16, 2012 11:54 pm
av peppe
Grannarna är på semester långt bort förstår jag
Rätt bra tryck i B20in, bra jobbat.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tis jul 17, 2012 10:50 am
av Jens Gustavsson
vi har som sagt tidigare i vår byggt om ljuddämpningen så alla våra trevliga grannar nu är nöjda med ljudnivåerna . peppe då du skulle bromsa så var den inte ombyggd och då ville jag inte köra mer då det är viktigast att jag kan bromsa utan problem i framtiden.
du är välkommen nu om du vill. introduktions priset nu är 3000kr+moms/dag för en förgasar sugmotor nu i början.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tis jul 17, 2012 10:59 am
av peppe
Vad bra att ni lyckats bygga det ordentligt så att folk inte störs. Måste vara rätt svårt att kväva allt ljud som genereras!
Det är inte längre aktuellt med bromsning som du kanske förstår, det är ju 17:e Juli och säsongen har varit igång 1½ månad.
Jag får helt enkelt fortsätta med Volvo motorn i vinter. Någon lär ju ha tid att köra den då, lågsäsong.
Mvh
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: ons jul 18, 2012 12:34 pm
av Jens Gustavsson
Erland Cox skrev:elliot8 skrev:Hej, det är CW 1 kamaxel från KG som sitter i motorn. 8,82 nocklyft 260 vid 1,27, 101 i nockvinkel,
nockvinkel på 101 stämmer med vad KG sagt till mig enl Jens mätning av kammen.
Lars
Det står 104 grader och 12,7 i lyft i KG katalogen?
Erland
det är bara att beställa den nock vinkel man vill ha. kanske kostar några kronor till? den kamaxeln är skaplig men vill man ha en riktigt fin ska man prata med AGAP eller med mig men de kostar lite mer flis. jag har även en pris värd ISKY med liknande 0.05" värden och pris men med modärnare utformning men det bruka va lite svåra att få de nockvinklar man vill ha (oftast 108 på deras profiler).
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: ons jul 18, 2012 7:02 pm
av Erland Cox
OK Jens. För att få ut 200 hästar i en sug B20, vad ska jag ha för kam och vad måste toppen flöda?
Std. borr och slag.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tor jul 19, 2012 11:56 am
av Jens Gustavsson
det är nog rätt svårt erland att få över 200sug hk med en weber B20 med 88.9x80mm i vår bänk men det går nog om man jobbar hårt för att komma dit. låter inte så svårt på papperet att få 100L hk men det krävs en extrem topp och en fin kam med mycket lyft och ganska mycket duration och ett lite kortare rör. det känns nästan lättare att få 100L hk med 92 borr 2.1L då det blir bättre flås i toppen då. men att få 250nm och det fina registret i en hemmabyggd B20 är bra jobbat tycker jag
lars och jag jobbar vidare i B20 sug värden och vi lär oss mycket hela tiden och det är kul så det blir nog värre siffror i framtiden. det är endel grejor vi måste bättra oss med som kanske inte alla tänker på och ett utav dem är tändsystemen jag tycker det skakar och är väldigt o exakta värden på strobben än fast alla grejor ser ok ut men det finns garanterat att hämta här. jag skulle också vilja se EFI på nån B20 med ett fint insug

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: tor jul 19, 2012 10:35 pm
av Linkansg1
Lillen på Magnum vet jag tog ut 216hp med std. borr.Tyvärr gick han ur tiden den 13:de juni... R.I.P.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)
Postat: fre jul 20, 2012 12:09 am
av Erland Cox
det är bara att beställa den nock vinkel man vill ha. kanske kostar några kronor till? den kamaxeln är skaplig men vill man ha en riktigt fin ska man prata med AGAP eller med mig men de kostar lite mer flis
Du svarade aldrig på frågan Jens, Du skrev ju att man skulle fråga dig om kammen.
Erland