Sida 4 av 7

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: mån mar 11, 2013 9:36 am
av Larsson_200TQ
Jodå, 29tusen gick kalaset på och annonsen finns fortfarande kvar på blocket. Motorn är till största delen en vanlig smallblock förutom andra toppar, insug och den speciella fördelaren i framkant. LS1 är en helt annan motor.

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: mån mar 11, 2013 4:03 pm
av Dan (gearhead)
Nu vet inte jag om du tänkt modifiera innehållet i Lt1:an men den har rätt hög statisk komp, runt 10.5:1 har jag för mig och original hypereutectiska kolvarna tål inte så värst mycket....så lät det iaf när man hängde och läste mycket på camaroz28.com för några år sedan...mvh.

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: mån mar 11, 2013 7:06 pm
av Larsson_200TQ
Högkompat och sugmotor låter ju aldrig fel...
Tror nog man är nöjd ett bra tag om man lyckas trolla fram 300 sughästar med bra gassvar, åtminstone i sommar :)
Samt att manuell låda höjer upplevelsen ytterligare.

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tis mar 12, 2013 8:07 am
av Dan (gearhead)
Jaha, jag tänkte att det skulle överladdas på en gång, ja då är det inga problem. Jo det är lite halvkul med manuell, varvar rätt lite på 6:an också så det går att köra rätt snålt om man nu skulle vara lagd åt det hållet....
Här har du en bra sida med info om LT1:an...mvh

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tis mar 12, 2013 9:54 am
av Turbokoftan
Välformulerad och rolig tråd att läsa :) Lycka till med nya maskinen, kommer följas! Hoppas du återgår till turbo igen :)

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tis mar 12, 2013 9:10 pm
av Larsson_200TQ
Dan (gearhead) skrev:Jaha, jag tänkte att det skulle överladdas på en gång, ja då är det inga problem. Jo det är lite halvkul med manuell, varvar rätt lite på 6:an också så det går att köra rätt snålt om man nu skulle vara lagd åt det hållet....
Här har du en bra sida med info om LT1:an...mvh
Tack för länken, jo jag har försökt läsa det mesta om dessa motorer bla. på ls1lt1.com och andra forum.
Hur höga varv dom tål har jag inte riktigt fått grepp om än, varvstopp orginal är väl typ 5800rpm... man får väl pröva sig fram lite försiktigt :)

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tis mar 12, 2013 9:22 pm
av Larsson_200TQ
Turbokoftan skrev:Välformulerad och rolig tråd att läsa :) Lycka till med nya maskinen, kommer följas! Hoppas du återgår till turbo igen :)
Tack, ja med den här åttan är det lite enklare om man vill muttra dit några aggregat.
Finns ju billiga kina-grenrör att köpa om man får lust, enda skillnaden är att alutopparna mina har D-portar så det krävs lite filande om man ska köra med vanliga chevaflänsar som jag förstått. Kompressionen är väl lite för hög men det går att åtgärda. Hade man haft råd så skulle det varit kul att prova en behändig liten kompressor, typ Vortech, Procharger eller liknande. Kanske man får sälja ytterligare en Audi 200 i framtiden :)

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: ons mar 13, 2013 8:20 am
av Dan (gearhead)
Larsson_200TQ skrev:Tack för länken, jo jag har försökt läsa det mesta om dessa motorer bla. på ls1lt1.com och andra forum. Hur höga varv dom tål har jag inte riktigt fått grepp om än, varvstopp orginal är väl typ 5800rpm... man får väl pröva sig fram lite försiktigt :)
Kör med försiktiga 6200rpm som stopp själv. Kan påpeka att upprepade dumpningar av koppling på tvåan med ca 5500rpm så går fjädrarna i kopplingen sönder 8) körde då med en mcleod koppling, nu sitter det en original där och den håller än, är lite mer återhållsam med kopplingsdumpningar nu.

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: ons mar 13, 2013 10:51 am
av Larsson_200TQ
Haha, ja då är det det som förre ägaren av min LT1 har roat sig med för en av lamellens fjädrar saknade ett halvt varv och den biten låg vid slavcylindern när jag delade motor & låda. Har beställt den billigaste kopplingssatsen från Summitracing som beskrevs som "starkare än orginal" av fabrikatet Zoom för 270 dollar.
Svänghjulet mitt vägde endast ca 8kg (badrumsvågen hehe) så det verkar lovande för gassvaret! :)

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: ons mar 13, 2013 2:11 pm
av Dan (gearhead)
Svarvade av lite av ytan på svänghjulet när jag liks hade ner allt, kan kanske vara en idé beroende på hur din ser ut. Dock så verkar det klurigt att få urtrampningslagret att vara tyst, nytt eller ej verkar kvitta...

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tor mar 14, 2013 7:31 pm
av Larsson_200TQ
Ska ju göra som tidigare, trigga från 4 punkter på veven och använda fördelaren enbart till att dela ut gnistan till respektive cylinder. Tog därför isär opti-spark fördelaren för att kolla läget och tur var väl det, hyfsat grisigt det var där inne! Fanns även tecken på överslag inuti höljet, antagligen pga all olje-klet. Såhär såg det ut i alla fall:
Bild

Har oxå monterat mina 875cc spridare och kommer köra med orginal fuelrail samt orginal 3bars regulator. Testmonterade även mina Hedman headers som jag fick hem idag. Kopplingen ligger oxå och väntar på montering...roligt-roligt!
Bild

Dom är inte blyga där borta i USA, passformen verkar vara helt okej i alla fall...
Bild

Jag minns när man var ung och köpte en trimkam från Steffansson Automotive (S.A.M) här i Sverige till min 240 turbo, fick inte ens med en reklamdekal på köpet utan jag fick pröjsa 20 spänn för den trots att kammen kostade 3000kr!!! :shock: Köper man från Summit Racing får man med en jäädra massa dekaler och inte bara det - fick med en ENERGI-DRYCK i detta paket! :thumbright: Nu ska här mekas!
Bild

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tor mar 14, 2013 9:57 pm
av Roslund
Så såg det ut i våran opti oxå (fast värre) många opti fel beror på att vattenpumpens dränering är riktad mot optin.
När pumpen blir dålig i lagren börjar den läcka och då rinner det rakt ner på optin.
Tips är att byta den oxå när du ändå byter opti.

Gillar bygget skarpt :thumbright:

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tor mar 14, 2013 11:19 pm
av c311com
En legendarisk kultkärra. Har en nära släkting som har en likadan svart men med 455. Enligt en bekant i USA hade bilen i första Smokey & The Bandit en 455 med turbo och en 9 tums Ford axel.

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: fre mar 15, 2013 6:58 am
av Larsson_200TQ
Roslund skrev:Så såg det ut i våran opti oxå (fast värre) många opti fel beror på att vattenpumpens dränering är riktad mot optin.
När pumpen blir dålig i lagren börjar den läcka och då rinner det rakt ner på optin.
Tips är att byta den oxå när du ändå byter opti.

Gillar bygget skarpt :thumbright:
Tackar, jag ska dock inte byta ut opti-sparken utan endast rengöra den.
Såg inga större fel förutom oljeresterna samt att en putsning av kontaktytorna i locket och rotorn ska göras.
Den kommer även rensas invändigt, det optiska läsögat och snurrande disken tas bort.

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Postat: tor mar 21, 2013 9:00 pm
av Larsson_200TQ
Har i veckan fått gjort triggerfästet på LT1:an, använde en alu-vinkel jag hade liggandes och fäste denna på en plåt som är fastskruvad i vattenpumpens lock. Hade turen att remskivan/dampern redan hade en massa balanseringshål som var färdigborrade med exakt 90 graders mellanrum :thumbright: . Svetsade fast 4 avkapade stålbultar från baksidan av remskivan varav den första triggerpunkten/bulten för cyl 1 placerades 60 grader före TDC. Fäste sedan givaren i den positionen. Printade ut en gradskiva i AutoCad på jobbet så jag skulle pricka 60 graders märket.
Bild

Här står motorn i TDC för cyl 1. Har exakt 1mm spel mellan givare och bultar.
Bild

Ikväll fick jag gjort det sista på generatorfästet oxå. Fick göra helt nya fästen då jag VÄGRAR köra serpentin-multi-rem som satt på LT1:an vid köpet. Med vanliga kilremmar till generator och servopump känns det lite enklare. Ingen vidare finish än så länge men detta är ju ett bonna-bygge! :P Spåren för kilremmarna körde jag ut i en svarv med en vanlig vinkelslip!
Bild