Sida 4 av 22
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...
Postat: mån nov 16, 2015 12:43 pm
av Nicke H
Är det rätt klinga för ändamålet? Blir klingan för het så tappar du härdningen och det blir skrot av tänderna. Kan även ha med varvtal att göra osv, att den går för snabbt. Rostfritt vill man köra lågt varv på, iaf vad gäller borrar och bandsågar. Just för att inte få för mycket värme.
Spännande projekt skall följas! Jag gillade svetslapparna i golvet från de tidigare ägarna

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...
Postat: mån nov 16, 2015 12:59 pm
av fugazi
Arnesson Rallycross skrev:... Det sitter en ~300mm rondellskiva i den...
Om den har varvtal för en sågklinga blir det väl lite för lite fart till en rondell(kap-)skiva?
Eller?
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...
Postat: mån nov 16, 2015 4:10 pm
av Per Ohlsson
Har du förstört den där bandsågen som du brukar låna av din trevlige hyresgäst, eller bygger du i klumpigt (tungt) material som inte sågen klarar?

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...
Postat: tis nov 17, 2015 7:41 am
av Arnesson Rallycross
Har du förstört den där bandsågen som du brukar låna av din trevlige hyresgäst, eller bygger du i klumpigt (tungt) material som inte sågen klarar?

Nej jag har inte förstört den men den är ju lite svag...
Den är väl tänkt att kapa tunna racerbilsramben, det här är ju rejäla traktor balkar
På skivan står det max varv 4300, sågen varvar 3200, jag vet inte om det är för lite men funkar gör det inte iallafall, skivan verkar lite bränd och "spetsig" så den teorin kan kanske stämma...
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar
Postat: tis nov 17, 2015 1:48 pm
av T Landholm
Grymt stiligt bygge, duett kan bli så jäkla grymma med lite sänkning och breda skärmar!
Sedan är jag lite nyfiken på om du har någon kostnadskalkyl imellan tumme-pekfinger på Bmwbygget.. Sånt vill man ju inte räkna på egentligen...
Men du får jättegärna pma mig om du har lust

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Svetsning...
Postat: ons nov 18, 2015 9:40 am
av fugazi
Arnesson Rallycross skrev:...På skivan står det max varv 4300, sågen varvar 3200, jag vet inte om det är för lite men funkar gör det inte iallafall, skivan verkar lite bränd och "spetsig" så den teorin kan kanske stämma...
Det skiljer +800meter/minut i periferihastighet, om jag räknat rätt...
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar
Postat: ons nov 18, 2015 5:34 pm
av Johan_P
Fränt bygge.

Blir lagom epa traktor å tösen. Ska du bygga den så seriöst att du kan regga den sen som bil?
Tänkte på det där med kapen. Har du monterat rätt skiva. Svar= själv klart men det kan hända att man ta en stenskiva i bland eller en för rf stål och då blir det typ slagg på skivan och går inte att kapa med. Med tanke på färgen på etiketen så ser de ut att vara fel skiva. För metall brukar vara blå. men kan så klart finnas andra färger med. bara en tanke. gjort samma fel jag. Men känns som du borde ha koll på det. varvtalet har ju ingen större betydelse vad jag har märkt. jag har testat både det man inte får göra och det man absolut aldrig ska göra.

Dock är risken för skivsprängning mycket högre om du kör på fel varv. Framför allt för högt varvtal.
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar
Postat: tor nov 19, 2015 8:51 am
av gottlieb
Jag köpte en sån där kap för att kapa balkar använde den en gång .helt värdelös ..
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar
Postat: tor nov 19, 2015 11:24 am
av Love
Vi kör med en liknande kap på jobbet som vi kapar plattjärn med,den skivan är tandad, Funkar bra att kapa med så länge tänderna sitter kvar!

Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar
Postat: tor nov 19, 2015 11:58 am
av Arnesson Rallycross
Kollade på vad en kapskiva för stål skulle kosta, tror den kostade kring 1500 och det tycker jag inte det är värt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Duett -66 Orginalrenovering NOT!! Hjulupphängningar
Postat: tis nov 24, 2015 7:45 am
av Arnesson Rallycross
En dryg vecka sedan förra uppdateringen.

Ramen har kommit på plats och svetsats fast.

Här har vi axeln i lägsta tänkbara position, hissad hit för att måtta in hjulhusen.

Så vart det.

Så ser det ur från sidan
Det sista som gjorts i helgen och igår efter ett ofrivilligt "sjuk stopp" är att det slipats lite färg från hytten och att jag har börjat fästa upp karossen mot ramen igen så jag kan plocka bort balkarna under.
10706
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Postat: tis nov 24, 2015 9:29 pm
av MB 4 ME
Ser att du svetsat hjulhusen bak direkt mot "ytterskinnet". Hur beter sig ytterskinnet när man svetsar på de viset? Slår det sig mycket? Eller räcker det med att gå på lite med karrosserihammaren just över svetspunkterna?
Härligt mycke plåtjobb förövrigt!

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Postat: ons nov 25, 2015 12:09 am
av Arnesson Rallycross
Först måste man veta att det var långt ifrån rakt innan, både bulor och gropar efter tidigare plåtjobb. Men det är klart det slår sig lite, jag har gjort lika här som när jag svetsade taket. Punktar med cirka 10 cm mellanrum hela vägen, sedan får det kallna innan jag punktar bredvid alla punkter igen, håller på så tills hela skarven är svetsad. Om det är rätt eller fel vet jag inte men det får jag väl lära mig när det ska spacklas
Just den här fogen kommer att hamna inne i bakskärmen så den kommer inte att synas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Postat: ons nov 25, 2015 6:24 pm
av Robert Markström
Om plåten är fladdrig runt i kring vart du svetsat innerskärmen mot ytterskärmen kan du med lite oflyt få sprickor
i plåten med tiden. Svetsen blir ju rätt hård speciellt med miggen. Måla med epoxi & lägg sen en fet rand med
karosserikitt i skrarven, typ en tub per sida. Inte optimalt men bättre än inget.
Ska man göra det ByTheBook ska man nog ha en kant på innerskärmen vart den ligger emot ytter & så
köra med riktig punksvets & även karosserikitt.
Hursomhelst kommer den bli svinfet, epa eller inte

Re: Duett -66 LowRider A-Traktor
Postat: ons nov 25, 2015 8:26 pm
av Steve
Bästa är väl egentligen att göra en platt plåt som ligger mot skärmen som sen svetsas mot hjulhus och skärmkant som en originalskärm
Då behöver man inte oroa sig alls för sprickor