Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Chop chop

Inlägg av Christian Hedblom »

Då har man gått lös med tigersågen lite till...

Hjulhusen tog i det lilla som var kvar av "ramen" framtill som skärmarna bl.a är infäst i..


Hoppas alla sopiga mobilbilder duger åt herrskapet!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Så nu passar hjulhusen efter "viss" modifiering av skärmarna.. :hihi:
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Toni »

Ingen 8a, är trångt som det är nu ändå..
Med Audilåda hamnar motorn alldeles för högt upp vilket inte gynnar CGH iom drivklockornas höjd på lådan. Men lite varför jag inte väljer en sån låda är att det är för enkelt... ;)





...att det är för enkelt!!!
Tack för de orden, nu är jag inte ensam längre!!! :hihi:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av larsat »

"Hur tänkte du där?? Motorn blir ju mittmonterad, ska jag bara ha en "växel" då och backa om jag ska köra med en upponervänd diffklump?" Var lite trött o tänkte inte på att du skrev låda utan trodde du menade Porsche diff.
Upponer fick jag från att jag kommer använda motor med inbyggd låda och jag har sett endel kör med den lösningen när motorn sitter bakom klumpen o då måste man ju vända den om man tar från BMW/Merca.
Nu är det ju inte aktuellt varken för dig eller mig (tror jag) så glöm upp&ner :)
Därmed rättvänd om den sitter framför, det tar ej mkt plats med liten motor, men då blir oxå motorn liten.
Dock bör det väll gå få plats med 4 växlad låda mellan motor o diff också tycker jag ihop med kort motor (boxer/V/W-motor) men karossen kanske är för kort för detta i ditt fall det förutsätter också att bakvagnen inte sitter för långt fram och med en 5a blir det nog svårt i vilket fall.
Det ser dock trångt ut, jag hade hellre valt en mindre motor så man slipper plocka bort insug&grenrör om man ska ha ur den..

EDIT: Hur sitter motorn i dom där orginal? Är det som på en gammal VW att motorn sitter bak, lådan framåt och "axel" i mitten eller är det tvärtom???
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

larsat skrev:"Hur tänkte du där?? Motorn blir ju mittmonterad, ska jag bara ha en "växel" då och backa om jag ska köra med en upponervänd diffklump?" Var lite trött o tänkte inte på att du skrev låda utan trodde du menade Porsche diff.
Upponer fick jag från att jag kommer använda motor med inbyggd låda och jag har sett endel kör med den lösningen när motorn sitter bakom klumpen o då måste man ju vända den om man tar från BMW/Merca.
Nu är det ju inte aktuellt varken för dig eller mig (tror jag) så glöm upp&ner :)
Därmed rättvänd om den sitter framför, det tar ej mkt plats med liten motor, men då blir oxå motorn liten.
Dock bör det väll gå få plats med 4 växlad låda mellan motor o diff också tycker jag ihop med kort motor (boxer/V/W-motor) men karossen kanske är för kort för detta i ditt fall det förutsätter också att bakvagnen inte sitter för långt fram och med en 5a blir det nog svårt i vilket fall.
Det ser dock trångt ut, jag hade hellre valt en mindre motor så man slipper plocka bort insug&grenrör om man ska ha ur den..

EDIT: Hur sitter motorn i dom där orginal? Är det som på en gammal VW att motorn sitter bak, lådan framåt och "axel" i mitten eller är det tvärtom???

Diffen sitter i lådan på en Porsche, motorn svansmonterad och lådan framåt. Så dina "idéer" med både låda och diff separat hade inneburit att bakaxeln hamnat bakom bilen..
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av larsat »

Jo jag kom på det, då får man bygga en bil med bakaxel längre bak, lite svårt för dig dock :D
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Iom bortkapade infästningar för skärmar och allt där fram så fick jag ju göra nytt!!
nåt att fästa kylare m.m i också..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av j björk »

Vill du göra det svårt kan du ju köra audilåda, (01E förslagsvis)
Vända upp och ner och bakofram, fräsa egna hus och göra en egen ingående axel som går rakt igenom.
Sedan i änden på axeln och org. ingående axel (som nu sitter bak) sätter du ett par drev som du enkelt kommer åt att byta för att ändra utväxling bakom en kåpa :)

Som på en quick change bakaxel, fast med hela lådan istället..

Bild

Bild

Sedan finns ju det här också..

http://samsonas.com/?page_id=234" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit, man kom ju inte till rätt sida..
Men de har där seq. dogbox innehåll till 01E..
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

j björk skrev:Vill du göra det svårt kan du ju köra audilåda, (01E förslagsvis)
Vända upp och ner och bakofram, fräsa egna hus och göra en egen ingående axel som går rakt igenom.
Sedan i änden på axeln och org. ingående axel (som nu sitter bak) sätter du ett par drev som du enkelt kommer åt att byta för att ändra utväxling bakom en kåpa :)
Tack för tipset men har i dagsläget redan löst problemet med låda... ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Magnum
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons sep 05, 2007 6:27 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Magnum »

Fyfaan for ett bygg:D kommer at følge med her!!
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Diffusor

Inlägg av Christian Hedblom »

På en racebil ska man ju givetvis ha en diffusor.. Skissade lite på den och började bygga..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Har endast gjort ramen än så länge, resten av diffusorn kommer i samma veva som jag beklär undersidan av golvet.

Testade uttrycket: "Gör om, gör rätt!"

Den uppmärksamme ser att jag har skarvat på en rörbit både till höger och vänster på ramen, det för att bredda själva utsläppet. Om det har nån sexuell betydelse vet jag inte men det kändes bättre att inte ha det för smalt.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Jag tänkte gå in mer på specifika delar i bygget nu.
Ställ frågor om det är nåt ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Första ämnet handlar om Styrväxeln, ursprung och placering och så.


En blunder kommer sällan ensam, här hade jag inte tänkt på att en styrväxel skulle få plats så jag fick bygga om med en massa rör.. Men som sagt, gör om gör rätt! :)


Bild


Till styrväxeln då, som härstammar från en BMW E46 M3 Cab -02.
Bild


Provade så den skulle passa och med lite justering av ramen så går det alldeles utmärkt, får dock förskjuta den 50mm åt höger så styrstången kan anslutas in i styrväxeln.
Detta resulterade i att jag fick tillverka styrstopp så att rattutslaget blir lika åt båda håll.
Hade ändå tänkt använda mig av sådana så att inte styrstagen kolliderar med fälgarna.
Rattutslaget blir endast 20grader åt vardera håll, detta borde väl räcka för att ta sig fram på både gata och bana!? Konstruktionen är ju enkel så det går lätt att byta till kortare styrarmar för att få mer styrutslag om detta inte skulle funka.

Bild
Bild

Efter att jag kontrollerat vart jag skulle tar ur i ramen för styrväxeln så sparkade jag igång plasmaskäraren och skar ut där det behövdes.
För att få mjuka kraftövergångar så kapade jag till ett par rörstumpar och klöv och svetsade i.


Såhär blev det efter att jag gjort fästen och monterat dit styrväxeln!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av hedman »

Riktigt snyggt bygge :thumbright: Jag kanske har missat i texten men vad har du tänkt för breddare på den ?
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

hedman skrev:Riktigt snyggt bygge :thumbright: Jag kanske har missat i texten men vad har du tänkt för breddare på den ?

Tack :)
Blir att bygga egna skärmar i plåt sen är tanken. Är inte riktigt hundra på designen än så jag får avvakta med detta.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Fälgar!!

Inlägg av Christian Hedblom »

Av en ren slump sprang jag på ett par snygga billiga fälgar på Bildelsbasen, bredden var tillräcklig och ET't var funktionellt så jag slog till. Nån som känner igen fälgarna? ;)

Bild
Bild
Bild


Full av optimism och i tron av att det skulle dyka upp fler likadana inom en snar framtid så klickade jag som sagt hem dom. Vad jag inte visste var nypriset om jag inte skulle hitta fler begagnade..
Gick och kollade på lokala bilhandlaren och väl där fick jag en chock!
Som tur hade jag ingen brådska så jag avvaktade. Året efter dök det upp en framfälg till så nu saknades bara en bakfälg. Men den kom aldrig och jag kände verkligen inte för att köpa en ny.
Sen en dag såg jag nåt på blocket som jag kände igen, det var ett helt set!

500mil hade de rullat och var i kanonskick OCH med sulor på till och med!! Med den prislappen kunde jag inte låta bli så jag skickade iväg en kompis som bodde närmre att hämta dom åt mig.
Nypriset med däck och fälgar ligger nånstans runt 2-3 månadslöner före skatt, jag behövde bara punga ut med vad ett hjul kostar nytt typ!

Fälgarna mäter 19" och fram är de 8,5" breda och bak 11". ET42 fram och ET50 bak.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Hade visst vid det laget hunnit måla om i garaget med, vad tycker ni om resultatet??


För er som inte känner igen fälgarna så kan jag meddela att de sitter på den här bilen till vardags när de inte vanhelgar en Porsche...
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Transport

Inlägg av Christian Hedblom »

I och med att bilen blir så pass bred med de fälgarna så går den ju inte på en vanlig hyrkärra om man skulle vilja, eller mot sin vilja, transportera den på en sådan. Något var tvunget till att göras!!
Skulle jag köpa en kärra?? Kostar pengar Mats, du vet...
Skulle jag bygga en kärra? Nej det blir för mkt jobb och det är också dyrt..

Byta fälgar it is!

Vilka bilmodeller har rätt bultdelning och så pass högt ET som jag behövde då? Inga.. :(

Jag beslutade mig för att försöka hitta ett par lämpliga fälgar att modifiera!

Efter många timmars letande hittade jag ett set 17" plåtfälgar till en billig peng. Ringde och prutade lite sen åkte jag ner och hämtade dom.

Bild

17x7 tum och ET48.


Eftersom jag skulle svetsa om fälgarna så lämnade jag iväg dem för blästring.
Bild
Bild
Bild


Då skulle centrumet bytas "bara"...


Nya centrum lät jag skära ut i laser.
Bild


De nya centrumen placerades i fälgarna
Bild
Bild

Efter mycket mätande och lite skruvande så kunde jag svetsa fast dem!
Bild


Maxade garagegrannens enfas-MAG men jag tror de ska sitta kvar ;)
Bild
Bild
Bild


Svetsat och klart! Eller...?

Nej de gamla centrumen måste ju bort! Dags att gå lös med plasmaskäraren igen! :D
Bild
Bild


Slipade till den skurna kanten och Voilá!! :D
Bild
Bild


Det är knappt nån skillnad på storlek alls!!

Om det är nån som undrar så kan man stoppa in plåtfälgen i bakfälgarna.. :hey:
Bild
Bild


Lite zinkspray åkte på så de ej ska rosta. Helt okej resultat tycker jag!
Det nya ET är 68mm.
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar