Sida 4 av 10
Re: Ytfinish vid portning
Postat: lör okt 20, 2012 10:35 am
av turbodart
Det nesta blir päls!
http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/flyg ... t-1.344372" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ytfinish vid portning
Postat: lör okt 20, 2012 10:50 am
av Erik Persson
http://finess.se/flockning
De får utöka prislistan:
8V 4cyl topp - 1500:-
16V 4cyl topp - 1700:-

Re: Ytfinish vid portning
Postat: tis okt 23, 2012 10:46 pm
av Erland Cox
Det är inte tidsbesparande att bara fila toppen.
Att få allting jämnt och snyggt med filen tar tid.
Innan kunde man jämna med duken och behövde inte lägga ner lika mycket tid med filen.
Erland
Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 12:15 am
av Pro-Mille
Erland, hur fungerar slipstiften som jag skickade tidigare.
Blir rätt grov yta med dom.. Men går åt lite stift dock.
Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 12:42 am
av Erland Cox
Jag blev inte riktigt klok på dom. Det är de avlånga du menar?
Undrar om det inte är nån slags polerstift till rostfritt?
Erland
Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 1:51 am
av Pro-Mille
Hmm.. skickade väl några avlånga "gråa" typ stenmaterial.
Jag själv tycker dom fungerar bra i både aluminium o gjutjärn.
Dom är slipstift till rostfritt...
Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 4:41 am
av Kadett4wd
Klart det är tidsbesparande, man slipper juh ett moment!
så det är tyvärr dags för alla att sänka priset då timkostnaderna minskar.

Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 5:01 am
av Erland Cox
Jag tar tyvärr bara 5000:- för en portning av en 2 ventils aluminiumtopp.
Om det inte ska vara nåt superracespecial förstås, då blir det dyrare.
Finns inga marginaler att ta mindre, jag ska nog höja istället.
Erland
Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 6:30 am
av Kadett4wd
Ja det tycker jag du ska göra isåfall.
Re: Ytfinish vid portning
Postat: ons okt 24, 2012 6:45 am
av Erland Cox
Ibland blir det så att tiden går men man höjer inte priset fast allt annat går upp.
Erland
Re: Ytfinish vid portning
Postat: tor nov 15, 2012 6:14 am
av Erland Cox
En artikel i Race Tech om ytfinish och luftmotstånd.
http://www.racecar-engineering.com/arti ... -surfaces/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Re: Ytfinish vid portning
Postat: tor nov 15, 2012 6:47 am
av Tommy Luhr
Har nått konkret att komma med. Kör nu dagligen en hemmabyggd E85bil baserad på M50b25. Denna bilen har en lite halvportad topp men är för övrigt std.
När denna är kall märks det väl att bränsle faller ut i insugningsrören. Det är totalt omöjligt att få lambda värdena stabila. Man kan hitta på vad som helst och lambda svänger upp och ner ända tills den blir varm.
Då går den stabilt. Min enda plan för att stabilisera detta är just nu att försöka göra ytan grov i insugningskanalen.
Detta kommer inte ske så länge motorn fungerar, men behöv det djupare service skall jag titta på detta och se om det löser problemet.
Detta fenomen var aldrig på bensin som förångar sig lättare.
Re: Ytfinish vid portning
Postat: tor nov 15, 2012 9:24 am
av Kadett4wd
mja,, vill nog inte ringa in det enbart till ytan.
Utan det är i hela maskin, inne i cylindern det förångas kasst tills motorn är uppe i arbetstemp.
Till största del alltså.
En god vän till mig som arbetar professionellt med E85 konverteringar samt mappningar, arbetar på BSR nämde att just vid startögonblicket är det i stort sett bara bensinen i E85 som tänder.
Därav man måste feta på den så mycket, det blir mao svårt att få upp värmen i cylindrarna snabbt, och givetvis i insuget.
För du har juh massa oförbränd etanol som väter ned allt.
Det som gör en E85 motorn lite vänligare är helt enkelt högre komp för att skapa mera värme i luften, din nya maskin nu har väl lägre komp?
Re: Ytfinish vid portning
Postat: tor nov 15, 2012 9:48 am
av Tommy Luhr
Patrick: Du har en poäng i detta. Det är just för att det är så mycket bränsle så det blöter ner allt. Frågan är om det överhuvudtaget hjälper med en grov port?
Detta är min tredje E85 maskin och första av dom som verkligen går hyfsat på kallstarter.
Det får jag nog tacka sprutets finesser för.
Men att den är så när som omöjlig att finna rätt på köregenskaperna vid kall maskin skyller jag på allt bränsle som verkar göra allt annat än att antändas i cylindern.
Jo jag har en motor med lägre komp. Det gör ingen fördel direkt.
Re: Ytfinish vid portning
Postat: tor nov 15, 2012 10:17 am
av Kadett4wd
Jo det hjälper lite, men antagligen inte mycket då man vid kall maskin inte vill ha fullgas antar jag,,

ytan på portarna gör sig juh bäst då kanalerna är 'fyllda' med luft som strömmar som den är tänkt.
på låga spjällöppningar så är juh gashastigheten inte riktigt som planerat.
Vad som kan bättre på lågfart vid kallare motor lite är att se till att spridarna skjuter direkt på ventilerna, ventilerna värms juh ganska snabbt av förbränningen.
Och då spruta mot en stängd ventil, krävs seqventiellt i sprutet då.