NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av philleee »

Skulle nog tro att det kan finnas bensin, luktade bensin som fan i min burk efter att ha kört ett antal korta sträckor (dvs motorn ej varmkörd)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Okej, ja jag har bestämt o skita i retur.. Man kommer ju ändå kolla det mesta efter varje körning då man stressar upp sig och vill veta allt om hur skiten mår :P Bara o tömma tanken nån gång ibland och i med mer olja :)

Tänkte jag skulle försöka få själva locket vattenskuret, ska kolla med gubbarna på skolan som man gick för några år sen :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Huvudsponsorn då alla mina pengar kommer där ifrån :)
Bild

Lött lite.. Klurigt som fan, kan man inte ba slita bort alla originalkablar, borra hål i genomförningen och dra en helt ny kabel? Med riktig slang runt?
Bild

Annars så har jag bara mätt ut lite oljeslangar som jag tänkte försöka få pressade nån dag framöver. Har även börjat kolla runt på lite olika oljeförflyttare.. Ska inte behålla "armen" som flyttar filtret bakåt original, utan vill ha "nipplar" så man kan koppla på en oljekylare också.. Tips?

Har även pratat lite med Maxxtuning, bilen åker nog på installation och uppstart mitten av december om jag får som jag vill, sen har man ett par månader på sig att fixa (allt som inte funkar?) innan dem mappar och bänkar framåt våren :)
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Sv: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av TurboTeamSyd »

Jag körde bara vanlig adapter utan termostat med orfs kopplingar sen 45 graders jic fram till en oljefilter adapter sen vidare till kylaren och tillbaka :thumbright:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Och vart köpte du det? :)
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av Henka_ »

finns både hos lokala swedol handlaren och Hydroscand.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av Filaren »

Kan sätta en oljekylare och behålla värmeväxlaren som sitter original.
Sätt adaptern innan och sedan filterförflyttaren.

Har oljekylare, adapter o pressade slantar liggande ifall du är intresserad.
Du får det billigt :wink:
Garage och renovering färdigt år 2...
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Sv: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av TurboTeamSyd »

Adaptrarna fick jag av en polare, men dom finns att köpa hos typ kg trimning ;b. Sen sponsrade dynapac orfs kopplingarna, slangar och dylikt :P. Men finns ju i närmsta hydraulåterförsäljare ;).
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Filaren skrev:Kan sätta en oljekylare och behålla värmeväxlaren som sitter original.
Sätt adaptern innan och sedan filterförflyttaren.

Har oljekylare, adapter o pressade slantar liggande ifall du är intresserad.
Du får det billigt :wink:
Får inte plats att ha filtret bakåt..

Har redan en oljekylare, men är priset rätt så kan jag köpa hela paketet. Kommer gärna och kollar på grejerna :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Bild
Fått lite slangar pressade och satte även i NGK 7or

Bild
Så blev det

Bild
Behöver jag korta returen tror ni?

Annars så har jag gjort lite mallar till plattor som ska sitta vid vevhusvent och plugga EGR o lite, ska leta upp lite material någon dag och börja såga o fila :)

Köpte även en reservdelsbil/isbil av en polare
Bild
Satt originalfjädrar på den nu, så plockade bort dem och ska använda på min bruksbil nu under vintern då jag inte gillar o köra fast när man är nära dikena :)

Bild
Och här är då bruksbilen som ska få på sig lite fjädrar, nya bromsbelägg och sätta fast avgassystemet lite så kanske den får finns till ännu ett år :)
MrWressmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 29, 2012 8:31 am

"Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av MrWressmark »

Du kanske ska ha returen neråt!!!
MrWressmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 29, 2012 8:31 am

"Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av MrWressmark »

Ja o ev linda den
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av E34 RRT »

ser fint ut! :)
Niklas.E
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av NTCRS1 »

Får bli att korta den då :)
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av Painlake Racing »

Ser bra ut. Korta den lite så funkar det nog fint. Du har ju ändå ganska bra fallhöjd där. Du behöver nog inte lägga den ovanför den stålspunna slangen.

Är hjulen möjligtvis till salu? Jag har en uppsättning svarta 18" med dubbdäck på, om det kunde vara ett intressant byte? Ett år gamla Dotz med lika gamla däck (V70).
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar