Tackar!
Blev inte mycket gjort igår, men "skalet" sitter ju ihop iaf, nu ska allt kryssmätas å finriktas innan "krysstagning" påbörjas, sen ska motor/låda lyftas i så vi ser hur vi har det med plats mm.
Funderar på spårvidden, har läst massa olika, vissa säger att den SKA vara 2cm bredare fram, vissa vill ha den 10cm smalare fram, vissa förespråkar samma bredd med möjlighet till fälgbyte för ändring, som sagt så går åsikterna isär, så jag vill veta skillnaden i beteende med olika alternativ, den kommer väl väga 8-900kg med 55-60/40-45% viktfördelning, och vi gillar att åka brett så den ska vara stadig på tvären!
Kommer bli runt 15-1600mm spårvidd bak.
Väldigt förenklat kan man säga att man får mer grepp (sidogrepp) där bilen är bredast. För neutral balans behöver därför en bil som inte har 50/50 i viktfördelning ha bredare spårvidd i den ände den är tyngst. En frontmotorbil bör alltså ha bredare spårvidd fram, en svansmotorbil bak.
De flesta Locostaktiga bilar kommer rätt nära 50/50 eller är tyngre bak (speciellt med förare) så att sikta på lika spårvidd runt om är nog inte helt fel. Ska bilen vara lättsladdad kanske den ska vara lite bredare fram.
En riktlinje för frontmotorbil brukar vara bakre spårvidd 1-5% smalare än fram. Så om det är 2 cm eller 10 cm beror på
Att ändra spårvidd med spacers går ju men tänk på att det påverkar styrgeometrin om man använder det fram.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Ok, då siktar jag på att bygga den lite bredare fram än bak så kan vi leka med fälgar å spacers bak så vi slipper det fram sen, bygger med 7x16" S80-fälgar med 43-49ET, ev navvänder vi bakfälgarna för att få lagom bredd.
Du har inga mått på 140-spindlarna?
Behöver CC-mått mellan spindellederna och "höjd/längd" på styrleden så jag kan börja skissa på framvagnen.
Råkade ha spindlar liggande(Gustav var har och gav mig en hel hop dumma ideér om framvagnsbygge)
Ytter mått på spindel är 185mm,cc du frågar efter beror på vad sort spindelleder du använder
styrstag(mätt cc spindelled/styrled)145mm och ställer man spindeln på bänken så är styrstaget 25mm ovan bänk
Camber justering görs väl enklast med Transit styrled som övre spindelled
Följer din och Karlskronas byggen,hoppas på få tipps till min framvagn