7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja då är det dags för en mini uppdatering..

Stakar och arp-bult på väg (hoppas jag).

Då skall blocket in på line touch sen skall äntligen det sättas ihop och målas. Skall bli gött så man får ihop någonting..


Men men, det som har hänt idag är att toppen är färdigportad och dom sista styrningarna är ur. Beställt nya ventiler och styrningar och har eventuellt fått tag på fjädrar till toppen...


Någon som vet vad ett par halvassa pinnar med std storlek på tryckare skulle tycka om 120kg i inspänningstryck?


Lite bilder...

Bild

Bild


imorgon skall det förhoppningsvis ligga lite bilder här på ett påbörjat insug..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

dags för en inblick av dagen som varit.. började med att jag fick göra om insugningsflänsen efter ett eget misstag, sedan så bara rullade det på och fick fram en konstig form på plenumet.. inte alls nöjd.. måste bygga om det imorgon..



Bild

En skaplig början.....

Bild

Men vad blev det sen? f_n vad styggt... lovar att det skall byggas om...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

hehe ja det ser ju minst sagt annorlunda ut.. :shock:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ha ha, lite kul look ja..
Jag ser att du och även andra bygger plemium där trattarna slutar kant i kant.
Jag har fått för mig att det ska vara bättre med fullradietrattar med en del instick i plemiumet.
Eller det kanske inte spelar någon (eller ingen större) roll.
Mågon som har koll på detta?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

håller på att bygga om det helt totalt nu.. hoppas på att det blir bättre nu.. återkommer senare..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Äntligen har det blivit lite fason på insuget.. blev inte riktigt lika det som finns lite högre upp här (tack och lov).

Skall skicka iväg lite grejer på coating under veckan när ventilerna kommer.

Order från elfa inväntas med lite kabelstrumpor till sprutet..

Stakar,Arp-bult och en laddtrycksregleringsventil väntas imorgon måndag från X3M-Auto.

Skall kolla lite mer på insuget angående spridare, fuelrail och spjällhus under veckan.
Skall hjälpa en polare att slipa spackel under veckan så det tar lite tid ifrån mig tyvärr men så är det.. Tjänster och gentjänster.

Lite bilder på hur det kan komma att se ut :)

Bild

Bild

Blir antagligen en bromsvåg från Wilwood somdet ser ut i dagsläget..

Det var allt för idag..


Fruktansvärt missnöjd med digitalkameran.. den suger elefantK_K
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

toxic ant skrev:Ha ha, lite kul look ja..
Jag ser att du och även andra bygger plemium där trattarna slutar kant i kant.
Jag har fått för mig att det ska vara bättre med fullradietrattar med en del instick i plemiumet.
Eller det kanske inte spelar någon (eller ingen större) roll.
Mågon som har koll på detta?
Bla. PPF bygger sina insug med trattar kant i kant.
Funkar bra på turbobil.
På sugmotor kan det vara lämpligt med mer utstick.

Mvh//Andreas
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Vad det gäller trattar kant i kant med plenum så vet jag inte riktigt vad jag skall tro.. Vet att med trattar tar dom mestadels luft runt om tratten och då kan det vara nackdel med trattar kant i kant.

Men får för mig att det skulle styra in luften bättre i runnersen om man har dom så..


Vi får se, tror inte jag skulle märka någon skillnad oavsett vilket insug jag skulle byggt..


Nu har det kommit delar från X3m-auto, såg mycket bra ut..


Uppdatering på gång
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Antagligen nytt chassie på ingång:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Japp då har man ett riktigt chassie att bygga på, antagligen kommer en del att känna igen det..

Någon som har lite historia om det när det var en komplett volvo med volvo spis är välkommna att skriva:)


Har fått lite sponsor prylar från x3m-auto.se som synes nedan, Arp,stakar och laddtrycksventil TACKAR!!

All sponsring är varmt välkommet då det inte är på lek längre känns det som.


Har Arp bultat blocket och line touchat det.

började måla så fint med mekonomens motorfärg...
Fy fan för en jädra skit, skulle penslas stod det men den sög och blev skit stygg så därför väljer jag att inte lägga upp bilder på blocket förrän jag är nöjd..
Det var mekonomens silvergrå, tänkte testa nyansen silver men nu blir det nog svart känns det som.

annars under veckan skall jag ängna mig åt att sälja min bruksbil så jag kan finnansiera bygget..

Här kommer lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


fick inte upp alla bilder..

Man kan nog inte kräva att en dator skall fungera felfritt..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Visst är det den här?

Bild
Bild
Bild[/img]
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja visst är det de.

vart fick du tag i bilderna?

Vill med ha..

Fast det är ett rörbygge nu med alugolv och ännu högre hjulhus..

Hade gått 8,32 med kass turbin tydligen..

1,25 60foot med samma turbin..

kanske kör en mitten 8 med den om man får drömma lite:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Hade bilderna på datorn sparat sen länge tillbaks, ingen aning om var jag hittade dom
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Har sett den där på Tullinge för nåt år sedan..

ylade friskt i motorn. i burnout och första 100m. men presterade aldrig då jag såg den tyvärr..
bara poffa å small.

han som hade den med volvomotorn på bilderna är väl polare med han som hade/har den gula rekorden, som stoppat sin spis i en Camaro som e primad grå..... som poffar och smäller.. *S*
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Okej, de var lite trevlig info.. har sett den primade camaron, verkar duktigt vass, men gick inget vidare när jag såg den..


Var tvungen ner i garaget för att montera en liten framrute dekal, sådant är ju alltid kul.
Då kom jag på att jag var tvungen att testmontera ett block för att se vart turbon kommer att hamna.

Märkte att hela motorpaketet måste ner ett helt gäng med centimetrar för att kunna lägga på motorluckan..

Någon har alltså varit framme och höjjt motor installationen hehe

Men det skall väll bara vara att göra nya hål i motorplåten och sänka med växellådan så skall det problemet vara löst..

turbon och wastegatarna kommer då att passa som en original reservdel till 140 efter det ingreppet...

Är jädrigt sugen på att få ihop motorn nu så man kan räjjsa lite till sommaren..


Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Låst