Svensk Polis.

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
loop
Forumsberoende

Re: Svensk Polis.

Inlägg av loop »

Jag är mer fascinerad av hur man inte lyckas spärra av flyktvägen för en bil på en gågata typ 200m från polisstationen. Det känns ju väldigt säkert att polisen skjuter mot folk när dom har civila bakom sig på gågatan och man ser folk röra sig innanför skyltfönstren. Om det inte hade varit en attrapp så hade det kunnat sluta väldigt illa.
Polisen första, andra, tredje, fjärde uppgift är att skydda allmänheten, sen kommer kanske annat. Skjuta mot brottslingar kommer väldigt långt ner.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Bra sagt, loop.

Det som jag är förbryllad över är att polisen är så dålig på att klara upp brott, och det verkar vara ett organisatoriskt problem främst. Det var ett TV-program (kalla fakta/uppdrag granskning e.d.) som visade svensk statistik för en hög engelsk polischef. Den stackars engelsmannen stirrade på siffrorna och trodde inte sina ögon, han hade inte väntat sig så usla siffror...och sade "om det här var England så skulle huvuden börja rulla"!

Polisen i England klarar upp långt mer egendomsbrott, och det kan finnas en förklaring. När det skett ett bostadsinbrott i England så åker en polis till brottsplatsen, alltid. Han gör en undersökning, frågar ut alla grannar och andra som ev. kan ha sett något, och han är ansvarig för fallet tills det är löst.

I Sverige däremot, som det framställdes i TV-programmet, så är det inte alltid som någon svensk polis åker ut till bostadsinbrottet. I de fall det verkligen sker ett besök på brottsplatsen så frågas grannar aldrig ut. Utan polisen kanske gör en undersökning, åker tillbaka till stationen, överlämnar sina papper till en annan polis, och glömmer hela saken. Polisen som mottog rapporten, han/hon i sin tur skickar rapporten vidare o.s.v. ingen har ansvar, ingen känner ansvar, det bara rinner ut i sanden...om det inte råkar vara något högprofilsjobb förstås som gör att någon polischef inser att det här måste lösas annars kommer media att hänga ut oss...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

När vi har haft inbrott dyker polisen aldrig upp.
När jag däremot blev tagen med en bil som jag var på väg till verkstan med för att göra det sista inför besiktningen nästa dag drogs stora utredningen igång.
Först och främst körde hemliga polisen efter mig på avstånd och trodde att dom var helt osynliga sen hade dom tid att stå utanför i 15 minuter.
När jag sen skriver in till åklagaren och förklarar att jag får lov att köra till verkstad så gör hon en utredning.
Polisen kör hit och konstaterar att här finns inga skyltar alltså finns det ingen verkstad.
Man kör hem till min mor och konstaterar att där inte heller finns nån verkstad.
Man kontrollerar hos bolagsregistret och enligt dom är mitt företag avregistrerat för att jag inte gjort någon ändring i registreringen på de senaste 10 åren.
Detta för att överbevisa mig om att jag trots allt har fel och kunna döma ut böter på 1500:-.
För detta och det fruktansvärda brottet brott mot knivlagen ska jag upp i rätten om 3 veckor.
Blir jag dömd får jag 1200:- + 1500:- i böter minus rabatt eftersom det är två domar samtidigt.
Brottet mot knivlagen är att jag haft en fickkniv i fickan som jag öppnar mina paket, hundmatsäckar osv. med.
En genomläsning av lagtexten och regeringens promemorior har övertygat mig om att jag alltid är i min fulla rätt att ha denna kniv.
Annars vore det ju brott mot knivlagen så fort man lämnade t.ex. Biltema med en kniv, yxa, eller annat som går under knivlagen och det är mycket.
Jag betalar aldrig mer böter utan rättegång utan låter alltid domstolen pröva först och det var länge sen jag blev dömd.
Tacka Internet för det och den möjlighet man själv har att kolla lagar, promemorior och rättsfall.
Att ha rätt är dock långt ifrån samma sak som att få rätt.
Sånt här finns det tid med men när jag senast hade inbrott och ringde för att fråga hur det gick med utredningen blev svaret ordagrant:
Vi har 60 inbrott om dan, vi har för fan annat att göra. Ska vi komma ner och sitta vakt också kanske?
Då hade jag ändå lämnat in inbrottsverktygen så att dom kunde ta fingeravtryck men det var för jobbigt.
Jag fick tag i killen som gjorde det och han fick sitt straff men det är en helt annan historia.
När polisen ringde efter 2 månader och sa att dom inte kom nån vart i utredningen och skulle lägga ner ärendet sa jag, det är lugnt, jag har redan fått tag i honom.
Vad gjorde du då frågade dom och jag sa som det var att jag hade slagit sönder hans skelett, hans lägenhet och lovat honom dödsstraff om jag nånsin såg honom igen.
Gissa om det blev tyst men dom hade inte killens namn och kunde ingenting göra.

Erland
Skriv svar