Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
La in en liten beställning på delar idag också. Det mesta från paruzzi, en del från dalhems.
Rostfria ventiler
Hårdare enkla ventilfjädrar
retainers
knaster
ventiltätningar
sprint och gångjärn till gaspedal
oljefilterhållare med nipplar och fäste
Ngk B6HS tändstift 4st
Sen fick jag nyss reda på att jag vunnit auktion på ebay, två vippbryggor med 1,25:1 i utväxling, yaay
Rostfria ventiler
Hårdare enkla ventilfjädrar
retainers
knaster
ventiltätningar
sprint och gångjärn till gaspedal
oljefilterhållare med nipplar och fäste
Ngk B6HS tändstift 4st
Sen fick jag nyss reda på att jag vunnit auktion på ebay, två vippbryggor med 1,25:1 i utväxling, yaay
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Tackar!
Står lite stilla nu pga är lite krasslig, o måste sälja bruksbilen och skaffa kombi
Men snart drar det igång lite igen!

Står lite stilla nu pga är lite krasslig, o måste sälja bruksbilen och skaffa kombi

Men snart drar det igång lite igen!
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Hallå igen
Idag blev det visst en liten julafton
Fick 1 vadderat kuvert, som iofs visade sig innehålla fel sak.. Skulle haft en bränslepumps block-off, men fick bussningar till förgasare. Han skulle skicka en direkt.
Sen fick jag en schenker-avi och en hemköp import-avi.
Vad är detta..? Rosa ostbågar??

Nope, en uppsättning ventilsätesfräsar! Fast dem är inte till mig, köpt dem åt en bekant och om jag är snäll så tar han nog mina säten med

Sen var det ett paket med grejer från paruzzi.com

Det innehöll nya rostfria ventiler, hårdare enkelfjädrar med härdade knaster och retainers i kromolybden, repsats till gaspedal, Så fick jag en fin kortlek också på köpet, hehe
Kortens framsida

Denna köpte jag på teknikmagasinet förra veckan.. Den ska jag ha i bilen, men den får vädra ur sig i garaget först.. haha den luktar verkligen bacon.

Dessa två satt tillsammans i min 1200-motor när jag köpte bilen, med 36hk fläktkåpa och 12v växelströmsgenerator. Fel fel fel! plåten är för 6v generator och gör att fläkten hamnar för långt ut. fläkten är sen 32mm, i doghouse ska den va 37mm.. Tur man har en sån också

Om man bortser från att lacken fortfarande ser ut som skräp så får man en bild av ungefär hur det kommer att se ut.

Sen rev jag ur stereon i bilen, bytte slutsteg till ett ground zero 4kanals. Hade tänkt ha antingen 4 högtalare eller 2 + 1 bryggad bas, inget avancerat alltså. Jag tänkte fila lite på hur jag kan göra en snygg mittkonsoll istället för att stereon hänger i en ful hylla under instrumentpanelen.
Det hanns inte göras så mkt idag då jag förbereder bruksbilen för försäljning. Familjebil måste införskaffas, tillökning beräknas till början av mars
Idag blev det visst en liten julafton

Fick 1 vadderat kuvert, som iofs visade sig innehålla fel sak.. Skulle haft en bränslepumps block-off, men fick bussningar till förgasare. Han skulle skicka en direkt.
Sen fick jag en schenker-avi och en hemköp import-avi.
Vad är detta..? Rosa ostbågar??


Nope, en uppsättning ventilsätesfräsar! Fast dem är inte till mig, köpt dem åt en bekant och om jag är snäll så tar han nog mina säten med


Sen var det ett paket med grejer från paruzzi.com

Det innehöll nya rostfria ventiler, hårdare enkelfjädrar med härdade knaster och retainers i kromolybden, repsats till gaspedal, Så fick jag en fin kortlek också på köpet, hehe
Kortens framsida

Denna köpte jag på teknikmagasinet förra veckan.. Den ska jag ha i bilen, men den får vädra ur sig i garaget först.. haha den luktar verkligen bacon.

Dessa två satt tillsammans i min 1200-motor när jag köpte bilen, med 36hk fläktkåpa och 12v växelströmsgenerator. Fel fel fel! plåten är för 6v generator och gör att fläkten hamnar för långt ut. fläkten är sen 32mm, i doghouse ska den va 37mm.. Tur man har en sån också


Om man bortser från att lacken fortfarande ser ut som skräp så får man en bild av ungefär hur det kommer att se ut.

Sen rev jag ur stereon i bilen, bytte slutsteg till ett ground zero 4kanals. Hade tänkt ha antingen 4 högtalare eller 2 + 1 bryggad bas, inget avancerat alltså. Jag tänkte fila lite på hur jag kan göra en snygg mittkonsoll istället för att stereon hänger i en ful hylla under instrumentpanelen.
Det hanns inte göras så mkt idag då jag förbereder bruksbilen för försäljning. Familjebil måste införskaffas, tillökning beräknas till början av mars

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
det har varit lite dålig fart i tråden den senaste tiden.. Var i garaget en sväng i måndags, men sen hann jag inte ta några bilder för jag skulle iväg på möte med klubben (Fahrvergnügen west) på årsmöte.
Kände då hur det kliade i ögat och visst fan hade det smitit in aluflis i ögat.. jaja, det händer ju och brukar ramla ur av sig själv.. Men icke denna gången.. Detta hände trots användade av skyddsglasögon.. den hade helt enkelt ramlat ner från håret eller nåt sånt.. Så nästa gång jag filar blir det helmundering med mössa, brillor och handskar.
Hur som, det har trillat hem ett par till delar sen sist. Dämpinsats till tratten (kan vara bra att ha ibland) oljefilterhus och hållare för externt oljefilter som komplement till silen i tråget som släpper igenom ganska mkt skit. En dunk Kendall 20w40 som ska i motorn sen.
Så målet den närmsta tiden är att få klart portningen av topparna, fräsa ventilsäten och slipa ventiler, sen mäta upp förbränningsrum för att korrigera och räkna ut hur mkt vi ska plana för lämpligt kompressionsförhållande. 3mm ger komp på ungefär 9,5:1 så det är väl därikring jag tänkte lägga mig. Original har motorn bara 7 eller om det var 7,5:1. Med värre grejer kan man gå högre, men utan ar-borrning etc så tar jag det lite lugnt i början.. hellre att den går något sämre och håller än att jag får ras mitt under sommaren.
Kände då hur det kliade i ögat och visst fan hade det smitit in aluflis i ögat.. jaja, det händer ju och brukar ramla ur av sig själv.. Men icke denna gången.. Detta hände trots användade av skyddsglasögon.. den hade helt enkelt ramlat ner från håret eller nåt sånt.. Så nästa gång jag filar blir det helmundering med mössa, brillor och handskar.
Hur som, det har trillat hem ett par till delar sen sist. Dämpinsats till tratten (kan vara bra att ha ibland) oljefilterhus och hållare för externt oljefilter som komplement till silen i tråget som släpper igenom ganska mkt skit. En dunk Kendall 20w40 som ska i motorn sen.
Så målet den närmsta tiden är att få klart portningen av topparna, fräsa ventilsäten och slipa ventiler, sen mäta upp förbränningsrum för att korrigera och räkna ut hur mkt vi ska plana för lämpligt kompressionsförhållande. 3mm ger komp på ungefär 9,5:1 så det är väl därikring jag tänkte lägga mig. Original har motorn bara 7 eller om det var 7,5:1. Med värre grejer kan man gå högre, men utan ar-borrning etc så tar jag det lite lugnt i början.. hellre att den går något sämre och håller än att jag får ras mitt under sommaren.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Ser riktigt bra ut måste jag säga, jössös vilket tempo du verkar hålla. Eller så kanske du har jobbat länge med bilen. ett tips när man kör med alu är att köra med lite t-röd då fastnar inte alu i filen och det blir riktig snyggt. Ett tips på delar kan du kolla in http://jpallbildelar.se/kataloger/ kolla i katalogen air-coold classic katalogen där finns det hur mycket som helst till bubbla och annat även till gamla porsche, Btw Grattis till nya tillskotten som skulle komma i mars.
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Tackar! Tja.. hyffsat tempo är det väl iaf, har haft bilen sen slutet av aug. Jobbar på schema med mest långa pass, så det blir ganska många lediga dagar
jag har testat med lite 5-56 det funkar ganska bra också, t-röd kan ju vara värt att testa också, har iaf inga problem med att filen kladdar igen.
Handlar mest på ebay, dalhems, csp, classic vw och vw upnorth. Det jag såg på joallbilar var snordyrt.. 10 lax för en cylindersats :O
Tack igen, det ska bli hur kul som helst

jag har testat med lite 5-56 det funkar ganska bra också, t-röd kan ju vara värt att testa också, har iaf inga problem med att filen kladdar igen.
Handlar mest på ebay, dalhems, csp, classic vw och vw upnorth. Det jag såg på joallbilar var snordyrt.. 10 lax för en cylindersats :O
Tack igen, det ska bli hur kul som helst

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Inte fel att ha sådan arbetspass. själv jobbar vi bara mån-tors lunch. och nu snackar dom om att vi ska jobba in 3månader i vinter så vi får vara hemma med betalning, inte fel.
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Nä, det är jävligt tacksamt
Jobbar jag jour så är det från 10 på morgonen till 10 morgonen efter, får lov att sova mellan 22 och 07.
Det är ju inte heller dumt att få långledigt, hehe.. Men man får slita en del innan dess bara.
Idag fick jag vippställ från usa. De sitter original i 2,1l wasserboxer. De är rejäla smidda grejer, inte nog med det, de är utväxlade med 1,25:1 också och har 9mm justerskruvar istället för 8mm.
Fick även oljefilterhållarfästet, haha, som var restat från dalhems. Ska fila lite i topplocken i helgen tänkte jag.. I stort sett göra dem klara och mäta förbränningsrummen så de är lika. Ska även kolla på en bmw 525 touring -01 imorn, för att ha som bruksbil.

Det är ju inte heller dumt att få långledigt, hehe.. Men man får slita en del innan dess bara.
Idag fick jag vippställ från usa. De sitter original i 2,1l wasserboxer. De är rejäla smidda grejer, inte nog med det, de är utväxlade med 1,25:1 också och har 9mm justerskruvar istället för 8mm.
Fick även oljefilterhållarfästet, haha, som var restat från dalhems. Ska fila lite i topplocken i helgen tänkte jag.. I stort sett göra dem klara och mäta förbränningsrummen så de är lika. Ska även kolla på en bmw 525 touring -01 imorn, för att ha som bruksbil.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Vippställ med 1,25:1 utväxling och 9mm justerskruv (dessa ska bytas ut till andra med en ledad fot för mindre slitage).

Sen fick jag även ett fäste till hållaren för externt oljefilter. Smidig sak som man sätter fast vid avgasrörsflänsen.


Sen fick jag även ett fäste till hållaren för externt oljefilter. Smidig sak som man sätter fast vid avgasrörsflänsen.

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Har filat vidare i topparna, nu börjar jag bli less på det hehe.. Men de är i stort sett klara och ska planas för rätt storlek på förbränningsrum. Ca 3mm gissar jag att man får hyvla av för att komma runt 9,5-10:1
Sen lite of topic. Fick nyligen reda på att min förra projektbil (golf 1 berg cup) mappades och fick fram 154hk på hjulen och runt 180hk i motorn. Inte helt kattskit iaf med tanke på att jag gjort i princip allt själv på den.
Annars väntar jag på styrpinne till neway ventilsätesfräs, så att vi kan köra dem med 3 vinklar. Ventilerna ska jag se över, slipa backcut och undercut på skaftet.
Fråga: Vad anser ni om avgasventilerna? Det är en tulipform på dem nu, spara eller slipa bort?
Sen lite of topic. Fick nyligen reda på att min förra projektbil (golf 1 berg cup) mappades och fick fram 154hk på hjulen och runt 180hk i motorn. Inte helt kattskit iaf med tanke på att jag gjort i princip allt själv på den.
Annars väntar jag på styrpinne till neway ventilsätesfräs, så att vi kan köra dem med 3 vinklar. Ventilerna ska jag se över, slipa backcut och undercut på skaftet.
Fråga: Vad anser ni om avgasventilerna? Det är en tulipform på dem nu, spara eller slipa bort?
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

- J-TeamRacing
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör feb 09, 2013 9:15 pm
- Ort: Varberg
- Kontakt:
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
MrPete!
Bilen blir helgrym! Ses på BugRun!

Johan
Bilen blir helgrym! Ses på BugRun!

Johan
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Tackar Johan!
Absolut, men du ska inte till fanfest i Borås först?

Absolut, men du ska inte till fanfest i Borås först?
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

- J-TeamRacing
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör feb 09, 2013 9:15 pm
- Ort: Varberg
- Kontakt:
Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Självklart! Tar med min pickis dit - öl och madrass på flaket vid bra väder!
Planen är också att hinna en vända eller två till Meca i Malmö för några tester av Pro Stocken innan Bug Run. Mkt nu!! 


Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30
Gött, det är min första deadline med nya motorn... Suger det för mkt i köra-tarmen så stoppar jag bara i 1200:an som satt i vid köp.
Är det test and tune? Dit kommer jag inte åka med bubblan, men kanske kommer dit ändå om PPR-Micke ska dit med sin räser.
Ja, det är lätt att bli stressad inför säsong, men det är ju så det brukar vara.. aldrig ska man ha gott om tid eller pengar för att få allt klart
Kom fram till att jag behöver en ny 30hk fläktkåpa med doghouse idag.. skit.. pengar jag kunde lagt på annat, men vad ska man göra
Saknas ändå inte jättemkt för att få ihop min motor, det är typ stötstänger och lite bearbetning av topparna kvar.
Är det test and tune? Dit kommer jag inte åka med bubblan, men kanske kommer dit ändå om PPR-Micke ska dit med sin räser.
Ja, det är lätt att bli stressad inför säsong, men det är ju så det brukar vara.. aldrig ska man ha gott om tid eller pengar för att få allt klart

Kom fram till att jag behöver en ny 30hk fläktkåpa med doghouse idag.. skit.. pengar jag kunde lagt på annat, men vad ska man göra

Saknas ändå inte jättemkt för att få ihop min motor, det är typ stötstänger och lite bearbetning av topparna kvar.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 
