Ockelbo Ht19 / B20
Re: Ockelbo Ht19 / B20
Ser fint ut,kliar i fingrarna att få mecka ihop allt och provköra!
I "väntan" på toppen har jag spraylackat block,ventilkåpa, insug & avgaslimpan.
Förarbetet var väl sådär noga med roterande stålborste, grundat med zinkspray & lackat med olika biltema spray. Billigt men vi får se hur länge det håller.
I övrigt har jag enligt tips haft i typ kylarrens i blockets vattenkanaler och spolat ut allt noga,även värmeväxlaren har fått sig en ordentlig renspolning.
Nytt stödlager. & packboxar i struten.
Nya offeranoder.
Samt nya knutkors till drevet,dom gammla hadde varit i havsvatten pga sprucken bälg.
I "väntan" på toppen har jag spraylackat block,ventilkåpa, insug & avgaslimpan.
Förarbetet var väl sådär noga med roterande stålborste, grundat med zinkspray & lackat med olika biltema spray. Billigt men vi får se hur länge det håller.
I övrigt har jag enligt tips haft i typ kylarrens i blockets vattenkanaler och spolat ut allt noga,även värmeväxlaren har fått sig en ordentlig renspolning.
Nytt stödlager. & packboxar i struten.
Nya offeranoder.
Samt nya knutkors till drevet,dom gammla hadde varit i havsvatten pga sprucken bälg.
http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Vol ... 18-20.html
Hittade denna infon för montering av kam mm, åsikter på det?
Har kapat skallen av 4 topplocksbultar som jag tänkt använda som styrpinnar,ok?
Eventuella övriga tips om fallgropar eller liknande mottages tacksamt.
//thomas
Hittade denna infon för montering av kam mm, åsikter på det?
Har kapat skallen av 4 topplocksbultar som jag tänkt använda som styrpinnar,ok?
Eventuella övriga tips om fallgropar eller liknande mottages tacksamt.
//thomas
En fråga till ,är biltemas momentnyckel ok?
Tänkte kanske denna
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... kel-10241/
499kr nån som har testat?
//thomas
Tänkte kanske denna
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... kel-10241/
499kr nån som har testat?
//thomas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
här fins lite tipps om kam installation också (skrolla ned) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=660
en sån momentnyckel kan nog duga till en B20 iallafall men +-4% va lite för mycket tycker jag.
mvh jens
en sån momentnyckel kan nog duga till en B20 iallafall men +-4% va lite för mycket tycker jag.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Den angivelsen 4% säger inte så mycket om man inte vet hur nyckeln uppför sig.
Om den klarar jämna upprepningar är det väl inte så farligt tycker jag.
Värre ifall den kan variera +-4% under tex en topplocksdragning, då kan det ju diffa typ 0,8kg vid varje 10kilos moment, det är ju för mycket.
Om den klarar jämna upprepningar är det väl inte så farligt tycker jag.
Värre ifall den kan variera +-4% under tex en topplocksdragning, då kan det ju diffa typ 0,8kg vid varje 10kilos moment, det är ju för mycket.
Tänkte inte ens på att läsa specen, håller med +-4% är mycket.
Finns det någon prisvärd momentnyckel ni kan rekommendera? Är kanske bättre att lägga ett par kronor extra och ha en man litar på i garaget..
Finns det någon prisvärd momentnyckel ni kan rekommendera? Är kanske bättre att lägga ett par kronor extra och ha en man litar på i garaget..
Idag fick jag besök av Jens och leverans av topp,kam mm.
Tack för det!
Ska avsluta lite trädgårdsprojekt och sen blir det mecka!
Tack för det!
Ska avsluta lite trädgårdsprojekt och sen blir det mecka!
Äntligen hittat 5 min egen tid fan för storstadstress...
Plockat i kam,lyftare,kamdrev enligt alla tips men det plingade till i mitt korta minne att vi snackat om att öka kylvatten flödet till cyl 4,
Slog ur frostpluggen på gammla marintoppen o fotade men har inget att jämföra med
Så här ser det ut vid cyl 4

Plockat i kam,lyftare,kamdrev enligt alla tips men det plingade till i mitt korta minne att vi snackat om att öka kylvatten flödet till cyl 4,
Slog ur frostpluggen på gammla marintoppen o fotade men har inget att jämföra med
Så här ser det ut vid cyl 4

Senast redigerad av tfr den tis maj 28, 2013 10:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dessutom så är jag osäker på toppackningen ska det se ut så här?

Jobbigt att vara så osäker på enkla saker men har inte tid att göra fel så inväntar svar..
//t

Jobbigt att vara så osäker på enkla saker men har inte tid att göra fel så inväntar svar..
//t
det är redan någon som gjort modden på din topp för att hålla cyl 4 svalare
packningen tror jag inte är något problem, sitter fint runt cylindrarna och som vanligt så har den som stansat kylhålen varit full, men det är rätt vanligt att det ser ut så, kan också kanske finnas någon tanke med flöden hit och dit.

Skrev lite otydligt, bilden är på den kasserade marintoppen bara som jämförelse hur det ser ut orginal.
Ville bara bekräfta att det verkligen skiljer på marin o biltoppar.
Nya toppen är från en bil och denna modden har glömts bort att göra på den.
Bara att modifiera nya toppen då.
Är frostpluggar återanvändbara? Annars lär det ta en hel dag & hitta en sån..
//t
Ville bara bekräfta att det verkligen skiljer på marin o biltoppar.
Nya toppen är från en bil och denna modden har glömts bort att göra på den.
Bara att modifiera nya toppen då.
Är frostpluggar återanvändbara? Annars lär det ta en hel dag & hitta en sån..
//t
Nya toppen moddad, beställt nya frost pluggar.

Kylröret moddat o ny frostplugg monterad.
Tyvärr fungerade inte ombyggnationen av anslutningen för marintermostathuset jens snidat ihop,borrade upp bulthålen max vad jag vågade på termostathuset men det diffade ändå, blickade surt runt i garaget och såg den gammla marintoppen med sitt klart mindre anslutningsrör,
Den jäkeln fick jag inte bort men
En svets värmde fint o nu fick jag bort den med bara polygrip...
Tyvärr fungerade inte ombyggnationen av anslutningen för marintermostathuset jens snidat ihop,borrade upp bulthålen max vad jag vågade på termostathuset men det diffade ändå, blickade surt runt i garaget och såg den gammla marintoppen med sitt klart mindre anslutningsrör,
Den jäkeln fick jag inte bort men

En svets värmde fint o nu fick jag bort den med bara polygrip...
En dremel med pinnfräs brukades och hålet sidoförskjöts lite
Sen klämde jag ihop allt med termostathus rör och en blaffa "kemiskmetall", iomed att det sitter ihopklämt tror jag det ska hålla

Sen klämde jag ihop allt med termostathus rör och en blaffa "kemiskmetall", iomed att det sitter ihopklämt tror jag det ska hålla

Det var klart mer pulande med olika detaljer för "marinisieringen" än jag trodde fick bla plocka pinnbultar
Från gammla toppen.
Tidsoptimsten i mig trodde allt skulle vara klart för länge sen men nu hänger den i garagetaket färdig för montering i båten

Från gammla toppen.
Tidsoptimsten i mig trodde allt skulle vara klart för länge sen men nu hänger den i garagetaket färdig för montering i båten