Sida 4 av 4

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 1:36 am
av Erland Cox
Dom fälgarna ser bra mycket bättre ut.
Det roliga är att göra så mycket man kan själv fast laga rost slipper man ju gärna.

Erland

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 7:37 am
av Cassius
2,2or är ju långt från svåra att hitta, 2.4orna börjar dock vara lite marigare... Se om du kan hitta en komplett rekord 2.2a nånstans billigt! Då kan du lyfta i den 5 petade lådan också (den passar utan att kapa i bilen, krävs ny vxl låds balk + en annan kardan dock) Jag åker med 2.2 + extraktor och 5 pet i min Manta A, den känns rätt pigg, som vilken GTi bil som helst ungefär! Och som du säkert förstått är det inte svårt att lura ur 200hk ur dessa motorer ;)

Som alternativ (men då rekomenderar jag att skaffa ett riktigt sprut) så finns det ett turbokit med grenrör, turbo och insug på blocket för 2000:- Det kanske kan vara nått? På en oöppnad 2.2a bör du kunna ladda så du får ut 200hk om du vill. :)

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 8:54 pm
av Gson-Power
Dom där fälgarna är inte direkt bolt on...speciellt bak på en original axel med trumbroms....

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 9:57 pm
av Kadett4wd
jag ser inga problem?
Finns borrmaskiner som klarar borra i både drivaxel och trumma. ;)

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 9:58 pm
av Kadett4wd
En 2.2a cassius är inget man får nån livslängd på om man inte byter kolvar.
De är rent skit ärligt sagt.
Duger väl till 150hk ungefär.

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 11:07 pm
av wirgart
5 petad växellåda var planen.
Är inte så insatt på vad för utväxlingar och lådor det finns till Opel.
Annars får man införskaffa sig en ZF låda från bmw för det har jag i mina andra bilar.

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 11:25 pm
av Cassius
Kadett4wd: Du har helt rätt, men det verkar ändå finnas en del 2.2or med budget turbos som håller rätt bra med 0,7 i ladd och det borde peka mot 200hk! En 2.4a med enkel turbo anläggning dock vore ju helt klart att föredra ;)

Ang. vxl låda. ZF'n måste du kapa en del för att få in, Getrag 240in (fanns i rekord e och manta b med 5 växlad låda) håller rätt bra (Bör funka för 250-300hk), ryms i tunneln och kortar du en Manta B kardan så funkar de bra ihop direkt! Alternativt om du byter motorfästen och flyttar motorn maximalt bakåt (utan att kapa upp nått) så kan du ta en automatkardan till Ascona/Manta B, då är den rätt längd direkt (åker så själv i min Manta A) :)

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tis feb 19, 2013 11:52 pm
av Kadett4wd
Jag körde ca 380hk på hjulen enligt morosostickan på en std Getrag 240 låda.. iofs.. lite lite moddad.
då växlarna vill hoppa ur med lite vridmoment.

2 säsonger blev det innan kopplingen small och kom ut,, och spred sprängkåpan på vägen i ca 4x4cm stora bitar.

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: ons feb 20, 2013 7:48 am
av Cassius
Dom klarar såpass mycket ändå! Det trodde jag faktiskt inte :) (inte sett nån tidigare som kört med 300+hk)

Vad gjorde du för modifieringar på lådan?

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: ons feb 20, 2013 11:05 am
av Kadett4wd
Tog väck synkringarna på 2an och 3an slipade 'undercut' på grepp 'pinnarna' på alla växlar samt starkare fjädrar till kulorna som ska hålla växlarna i lägen.
Läs om undercut på dog lådor, sök på google.

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: tor feb 21, 2013 12:16 pm
av Cassius
Intressant, jag ska ha dom tipsen i bakhuvet om jag nån gång börjar vara i dom effektregionerna att det kan behövas ;)

Re: Trim till opel Ascona A

Postat: sön mar 31, 2013 11:44 pm
av pontusakerlund
inte hunnit läst igenom alla inlägg men jag håller på och bygger om en ascona a och jag komm billigt över en rullad manta b med en massa godsaker i som är bara att slänga över till asconan sen har jag även köpt en beg rally motor jag har gått igenom och köpt weber 45or till räknar med ca 170 häst , recarostolar, getraglåda konidämparna bak bakaxel med lamell diff och bromsok tog jag ifrån mantan gav 3000 för den utan motor, du kan ju kika in min tråd på garaget för lite inspiration

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260600


ps lyssna på henry han är ett riktigt proffs inom opeltrim