Sida 4 av 4

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: fre nov 29, 2013 4:16 pm
av Filip L
ifall man bygger pipan som peppe la ut ritning på och gör slutet på baffeln 13mm i dia fungerar det som en "strypning" dvs att den gör samma jobb som hela stingern. använder man sig av det kan man göra väldigt lång stinger/ljuddämpare utan att det blir större förändringar på värmen. stingern/dämparen skall vara x antal mm tjockare än hålet ur baffeln, som i exemplet 13mm i slutet på baffeln och 19,6mm på stingern annars kommer längden på dämparen/stingern ha en effekt på värmen i pipan.

bygger man däremot en med vanlig stinger, tex 17mm innerdia och 200mm lång kan man dock inte köra med hur lång dämpare som helst om man inte har en väldigt "stor" dämpare, har man 17mm stinger borde man köra 25mm+ innerdia på ljuddämparen om man inte vill att den ska strypa/bygga högre piptryck. man kan även köra med dämpare i samma dia som stingern och räkna in dämparen i stingerlängden

detta är vad jag tror mig kunna :P

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: fre nov 29, 2013 4:56 pm
av tomaso
Bra förklarat filip. Jag är korkad som vanligt. Det är ju som kadetten skriver "det är den lilla midjan som stryper".

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: lör jan 11, 2014 11:01 am
av Kadett4wd
jag har micklat i det här programmet ett tag nu, det ser jäkligt bra ut ;)
men en fråga och påstående, jag undrar om inte '4stegs' är en 'normal' 3 stegare?
Header,diffusororer 1.2.3, annars om jag väljer 3stegs så blir det bara header och diffusorer 1.2

Sen när ni räknar, håll er under men i närheten 13.5bar i Bmep på vanlig 98oktan soppa.
Annars blir det milda frökenpipor ;)

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: tor jan 23, 2014 2:13 pm
av Kadett4wd
wavespeed 587m/s i Aprilia RSA pipan.

2stegs slutbaffel lämnar lite intressanta tankar.
Se om jag förstod det rätt.
Man kan med 2steg tuna in en kraftigare 'pluggpuls' än med enkel vinkel.
Just pga de pulser som går bakåt får olika amplitud och hastighet.
Med rätt tune kan de två förstärka varandra eller man kan lägga dem 'bredvid' varandra för att skapa en 'längre' pluggpuls.(vilket kan vara bra vid lång avgasduration)
Men! lägger man dem bredvid varandra mister man energi.
Man kan således inte få samma styrka i pulsen då som med en enkel baffel.(alltså bara om man förlänger 'durationen' på pluggpulsen)
En baffel med tune att förstärka pluggpulsen kommer få högre styrka än en enkel baffel, men under kortare duration.

En annan sak när ni räknar pipa, får ni inte rätt 'punch' i pipan så kan det bli tokigt med avgasdurationen beroende på hur utblås ser ut.
En cylinder med enkelt utblås har inte max tryck i pulsen förrens efter ca 15-20 grader av avgasdur, varit öppen.
Cylindrar med väldig blowdownarea på utblås har max amplitud i pulsen efter ca 8-10 grader.(vingportar etc etc)

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: tor feb 06, 2014 7:28 pm
av Kadett4wd
Lite mera info.
När ni bygger pipan måste ni veta vilket effektspann ni siktar på(Bmep) i programmet måste bli hyfsat rätt.
Och bakhjulshästar funkar inte, det är vevaxelhästar som gäller.
Annars måste ni räkna med Fmep också vilket är en HEL vetenskap.
MEN! en stor man viskade 'runt' 5% i varje växling som sker' på en 125cc maskin.
större maskin större förluster och vice versa.
men, det är bara nån tiondel det skijler.

Lek med tanken ni trimmar eran moppe, ni vet att trimgrejerna kan ge runt 20hk på hjulet.
Mao om det är en växlad moppe, 3 växlingar.
hjul - drevaxel
drevaxel - sekundäraxeln
Sekundäraxeln - vevaxeln

20/0.95=x
X/0.95=y
Y/0.95=z
Z=vevaxelhästar, med ganska stor träffsäkerhet.
Mao 23.3hk.

Eventuellt skall ett fjärde steg med också pga det är en växling mellan hjul och rulle också, men den är mera diffus pga friktion i däck mm mm.

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: fre feb 07, 2014 11:00 am
av Enok
Fmep är fortfarande på vevaxeln, det är friktionen i motorn inte växellådan.

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: fre feb 07, 2014 11:41 am
av Kadett4wd
sant.. men eftersom växellådan är integrerad i en moppe/motorcykelmotor så kan vi leka med tanken att utgående axel ur växellådan är vevaxeln.
då får vi iaf ett friktionsvärde att räkna på.
men det är så svårt för oss lekmän att jag hellre går efter vad den store mannen sade.

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: tis apr 15, 2014 1:07 pm
av Peppe L
Nån som byggt en pipa i detta prog än?

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: mån apr 21, 2014 1:09 am
av mickeidiket
Håller på oh svetsar ihop en just nu. :)

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: tis apr 22, 2014 11:25 am
av Peppe L
Ok, skulle va kul att höra resultatet sen.

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: tis apr 22, 2014 8:25 pm
av Knut Åge Busengdal
finst det mulighet å kunne rekne baklengs? så man har ei eksisterandes pipe som man måler ka mål den har og legger inn data i et program og da kan finne ut ka sylinder porting den passer for?

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: tis apr 22, 2014 8:27 pm
av Holländaren
Möjlighet finns väl, men jag vet inte om nån har gjort ett program för just det. Blir som lite i fel ordning :)

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: lör jan 16, 2021 6:46 pm
av magnus h
Finns detta program att ladda hem fortfarande?
Är det nån som provat det å är nöjd med resultatet?
Känns på det man läser om det som om det är för oss ”vanliga” människor så vore kul å prova.

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Postat: sön jan 17, 2021 8:01 pm
av Kadett4wd
Jag skulle prova, men då till en lite extraordinär maskin, den pipan blev så knasig att jag faktiskt slutade bygga den :shock: :doh: :thumbdown:
Det var till en högvarvande 212cc kawamotor, bellyn blev ENORM, på papperet tänkte jag inte så väldigt på det, men då jag började närma mig bellyn insåg jag det här kommer inte bli bra :(
Nu är det några år sedan, men vill minnas bellyn skulle varit 196mm i diam.
Byggde senare en pipa med mer normalt mått, runt 160mm belly, den pipan pumpade fram 69hk på hjulet vid 13200rpm(212cc/metanol) :mrgreen: